Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1158 ggr
Peak303
0

Annan fisk med endlers?

Vad finns det för fiskar som fungerar tillsammans med Endlers som är lätta att sköta?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

mimåne
3

Jag måste säga att bland alla frågor jag svarar på här på sajten, så är den här typen av fråga enligt mig allra svårast.

Saken är den att det finns så otroligt många fiskarter som kan passa tillsammans med den fisk man har/vill ha att jag inte vet var jag ska börja nysta upp. Positivt i sig, det finns garanterat arter som passar med dina fiskar.

Sen har jag ingen aning om vad du är intresserad av vilket gör det hela ännu svårare, kan du tro vilja ha en stimfisk, en färgklick, en parfisk, en mal, en bjässe eller kanske bara en lugn ensam rackare?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
3

Har man ett välplanterat kar på 54 liter eller mer, samt lugnt vatten och har 25-28 grader varmt så kan en grupp kampfiskhonor passa utmärkt. De är tåliga och kan vara otroligt vackra. Blir 2-3 år gamla. Mycket fredliga gentemot Endlers (har själv den kombinationen), men honorna kan gruffas lite emellanåt med varandra, men de är alla individer och så gott som alla mina kampfiskhonor är väldigt snälla och beskedliga. Jag har bara en som är lite hårdare än resten, och hon får ibland för sig att jaga runt någon av de andra honorna korta stunder. Men de har aldrig rört någon av mina Endlers.

Har man ett kar på 70 liter (gärna mer) och finkornig sand kan en grupp Corydoras vara trevligt. Beroende på hur varmt vattnet är. Dock får man se upp lite för dessa har en tendens att ta de minsta ynglen, iallafall Corydoras aeneus och Corydoras paleatus. Corydoras panda kan man nog ha lite mer tur med då de är aningen mindre.

Som mimåne säger finns det många arter som går ihop med Endlers, resten hänger bland annat på hur stort akvariet är, hur det är inrett och hur varmt det är.

Peak303
0

Okej, vad bra. Trodde inte det var så många som kunde gå ihop med dem där av frågan innan jag sa vilka fiskar jag är intresserad utav. Jag måste dock skaffa fler honor då jag bara har en hona på de hanar jag har kvar. De var på min guppyhane så han tyvärr gick bort. Jag har funderat lite fram och tillbaka vad jag vill ha för fiskar och funderat lite på både stimfiskar och ex slöjsjärt. Ska även skaffa mig ett 60L istället för mig ca 30L jag har idag. :)

-'  Malin Hultman

Fjordell
1

Slöjstjärt kan du stryka på en gång då de i det långa loppet kräver minst 200 liter (de blir ungefär 20 cm långa). Dessutom äter de allt som ryms i munnen på dem, vilket både Endlers och vanliga Guppy tyvärr gör.

Peak303
0

Okej, ja då är ju inte de någon fisk jag bör ha. :)

-'  Malin Hultman

Draken
0

Endlers kan du ha med det mesta ;) Mina går med en Grupp Killie (störe modell), Kardinalteror, Glödbandstetror, Honungsgurami (ett par), Ancistrusmalar, och en Mountain rock räka :)

Nu är denna stam (endlers) i ett 275 liters akvarium, men den andra stammen jag har, är tillsammans med Äppelsnäckor och Ancistrusyngel, det funkar det med.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
1

I 30L så skulle jag inte tillsätta någon fler fisk än Endlers då akvariet är så litet. Men uppdaterar du till 60L som du säger så finns det ju plats :) En stimfisk skulle passa bra där,

Medarbetare på akvariefisk ifokus