Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1060 ggr
Mundis
2

Kampfiskpar i skål

Hej! Min kompis har köpt två kampfiskar (en hona och en hane) och har dem i en skål. Jag har försökt förklara för honom att det är fel och att djuren kommer ta skada och må dåligt, men han skrattar bara åt mig! Jag vet att det finns många på den här sidan som är kunniga på kampfiskar, snälla hjälp mig att förklara för honom varför han måsta göra något åt detta! Tack på förhand/ Mundis

[raichu]
5

Hej!

För det första så är det direkt olagligt att hålla fisk i skål. 😎

För det andra så är det aldrig en bra ide att hålla Kampfisk hane och hona i samma akvarium förutom precis vid lek eftersom det råder stor aggressiv mellan könen hos just kampfiskar. Även när man släpper ner en hona till en hane med skumbo ska man vara försiktig, är hon inte redo för lek så är risken stor att han slår ihjäl henne. 😎

MVH//Patrik

Mundis
0

#1 Tack! Jag har redan berättat detta för honom, men det kanske hjälper om han får höra det av någon annan.

Fjordell
6

Skål är inte direkt olagligt, men det är svårt att hitta en skål som uppfyller kraven för levande djur. Dels bör de vara på åtminstone 20 liter, och jag har själv aldrig sett en så stor skål. Plus att en sida måste vara täckt eller så ska det finnas gott om insynsskydd på annat sätt, vilket kan uppnås med hjälp av växter. Sedan är det som raichu säger inte en bra idé att hålla hona och hane tillsammans, för det kommer att gå illa förr eller senare. En hane har man ensam, eller så har man en grupp honor tillsammans, man blandar inte könen.

I början av året dog en av mina kampfiskhanar när han fick träffa sin "dejt" inför lek. Hon jagade honom så att han hoppade upp ur vattnet och krockade med täckglaset, vilket gjorde att han bröt nacken och dog omgående. Så att bara sätta ihop kampfiskar för lek är riskabelt nog, riskerna är som du kanske förstås ännu större om honan och hanen faktiskt bor tillsammans hela tiden, och dessutom på en så liten yta.

Mundis
15

Jag har lyckats övertala honom att flytta isär honan och hanen. Senare ska han uppgradera skålen till ett 20-30 l nano. Honan ska bo i hans större akvarium. Och så har han lovat att han ska prata med mig innan han köper nya fiskar👍

Lillyrod
1

Kanon Mundis!

Fjordell
2

Otroligt skönt att höra! Kan man ta till sig såpass så är man en bra djurägare! :)

[raichu]
0

#3 Du har rätt i att det inte är direkt olagligt, dock så kan det ibland vara smart att överdriva eller böja lite på sanningen så att personer inte kan hitta kryphål som kan vara dåliga i längden. 😎

Fjordell
5

#7 Förstår att det var det du var ute efter, och jag håller med dig om att det behövs ibland. Samtidigt kan personen då söka sig fram till information som säger annat, och tänka att personen som sa att det är olagligt bara hittar på en massa saker som inte stämmer och helt strunta i att fråga framöver. 

Så sanningen tror jag är det som håller i längden, så länge man poängterar att bara för att det är lagligt så betyder det inte att det är bra. Eller att man, som jag gjorde, berättar att det inte finns många skålar som uppfyller kraven för just Kampfisk, främst när det kommer till just storlek.