Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 632 ggr
Nems
0

Kampfisk?

Hej! 
Jag har ett sådär lagom stort akvarium (130 liter) och där lever några Guppies, några Svärdbärare, en Skäggmunsmal och ett stim Neontetror. Jag har länge sneglat på en Kampfisk men har fått för mig att de ska vara närmast omöjliga att ha tillsammans med andra fiskar pga att de är otroligt aggressiva. Ströläste lite på internet igår och såg att det tydligen inte ska vara en total omöjlighet att ha en sådan med andra fiskar. Min fråga är då: Skulle det vara möjligt att ha en sådan herre i mitt akvarium? Eller är arterna jag har inte optimala "roomies" för en Kampfisk? Ska kanske tillägga att jag har en svärdbärarhona med otroligt lång och vacker stjärtfena, är det stor risk att denna blir uppäten om jag släpper ner en Kampfisk?

Mysan_
1

Det är svårt att svara på. Dom flesta kampfiskar reagerar aggressivt mot levandefödare, men jag har haft guppies med Kampfisk en gång - och det gick faktist bra. Så det beror lite på fiskarna. Vissa är aggressivare än andra. Men om du vill kan du ju alltid testa.

mimåne
0

Hejsan!

Det är bra att utgå från att man har kampfisken ensam när man skaffar den. De är aggressiva men visst finns det fall som faller ur mängden där det fungerat att ha en Kampfisk med andra fiskar. Hur länge det går är en annan sak, humöret kan svänga fort för kampfisken och plötsligt ligger alla andra fiskar på botten. Så med andra ord, en plan om ett ensamt akvarium åt kampfisken behöver finnas. Guppy och svärdbärare är tyvärr inga fiskar jag skulle sätta ihop med en Kampfisk.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nems
1

Tack för snabba svar! 
Läste det här med att de kan bli avundsjuka på fiskar med långa fenor så tankarna gick ganska direkt till denna hona jag då har. Då riskerna verkar lite för stora för min smak så hoppar jag dessa planer med en Kampis till den dag då jag införskaffat en egen liten tank till den! Tack så mycket, åter igen! :)

Draken
0

Tror inte Guppy och Kampfisk är optimalt. Kampfisken kan, som tidigare nämt", bli väldigt  aggressiv mot fiskar med långa fenor.

Personligen har jag också dålig erfarenhet av Svärdbärare, jag kan ha haft otur, men de svärdbärare jag har haft i mina kar, har varit som sjutton på fenorna på de andra fiskarna, så risken är väl att Kampfisken blir av med sina fenor ?

Vi har några här på siten som är väldigt duktig på kampfiskar, hoppas nån av dem kanske ser tråden och kommer in och skriver. Där kan du nog få mycket bättre besked :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Det låter som en bra plan Nems :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nems
0

Mina svärdbärare har varit väldigt snälla mot mina Guppies med lite längre fenor faktiskt, de verkar inte bry sig avsevärt om de andra arterna alls. Dock känns det som att jag kanske har lite för många irritationsmoment för en Kampfisk då mina Guppies också har rätt långa stjärtfenor! :)