Kamfiskshonor i sällskapsakvarium
Jag har ett "sällskapsakvarium" på ca 200L som varit igång i 6 månader nu, allt har gått bra och jag tänkte börja fylla på med "riktiga" fiskar.
I akvariet bor 20 neontetror, 5 doktorsfiskar och 6 st små praktbotior. Tänkte även ha ett par skalarer(kommer köpas små). Skulle det funka att ha 2-3 st kampfiskshonor i detta akvarium? Jag har förstått att de gillar tätt med växter, och jag skulle behöva bättra på det lite, kanske göra några fler gömmor också. Vad tror ni, är det något som skulle kunna funka?
Bifogar en bild på akvariet för tips om hur jag skulle kunna göra för att de ska trivas. (ska ha en helt svart bakgrund)
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
Hej Chilenita!
Gratulerar till ditt nya akvarium. Jag är lite fundersam kring dina fiskval. Frågan du vill ha svar på är om du kan ha kamfiskhonor i ditt akvarium men jag har svårt att veta vad du utgår ifrån p.g.a att dina fiskval inte passar ihop..
Du har fiskar som Garra rufa/doktorsfisken som vill ha kallare vatten, men samtidigt har du också Praktbotia som vill ha varmare vatten. I detta har du tänkt blanda in skalare som kan äta neontetror, vilket också praktbotian kan när den blir större.. Skalarna kan du tyvärr inte heller ha för ditt akvarium är för litet. Men för att återgå till den fråga du vill ha svar på, Kampfisk honorna. Följer du kraven för Praktbotia eller garra rufa? För kampfisken trivs inte i samma vatten som din garra rufa.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Håller med allt #1 sagt, plus att praktbotior blir skapligt stora så 200L lär inte räcka till dom heller efter ett tag.
#0 Jag tycker mig se en siamesisk algätare i vänster hörn, eller är det nån annan fisk?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Hmmmm… ja, jag får ju känslan av att jag kanske borde tänka igenom det här lite till. Men jag ska försöka förklara hur jag har tänkt, och varför jag tänkt så :)
När det gäller tetrorna så var de de första invånarna för att hjälpa till att förbättra bakterieflornan i akvariet. Jag trodde inte att alla skulle överleva och planen var att de som gjorde det skulle flytta till Guppy akvariet, men alla överlevde och de är för många för att flytta dit.
Garra rufa ska enligt zoopet trivas i vatten mellan 18-28.. så jag antod att 24-26 grader inte var någon fara :S
Praktbotian trivs enligt zoopet i 25-30 gradet, så återigen antog jag att de skulle gå bra i 24-26 grader.
Neontetran trivs i 22-26, samma sak där
Kampfisken i 24-30 grader.
Skalarer i 24-26 grader
Jag förstår att Garra rufa allmänt trivs i kallare, och praktbotian och kampfisken i varmare.. men uppfattning jag fått är att de alla skulle trivas i vatten som är på ca 25 grader. Varför jag säger ca 25 är för att graderna låg på ca 24,5 när det var som kallast i vintras, (det blir med andra ord inte kallare än så) men jag vet inte än hur varmt det kan komma att bli till sommar (har inte haft akvariet så länge)
Jag vet även att praktbotiorna kan bli väldigt stora, men återigen så är informationen jag fått att det tar flera år innan de blir så stora, så jag har några år att lösa det problemet :)
Jag har även förstått att många stora fiskar som växer upp tillsammans med mindre fiskar inte alltid äter upp dem… men det får vi se när de är så stora, då kanske det inte finns så många neontetror kvar.
Och återigen för att referera till zoopet, så står det att scalarer går att ha i akvarium mellan 100-225.
Ni får jätte gärna rätta mig om jag tänker helt galet, eller förstått information fel… men enligt vad jag läst/förstått…så ska detta funka :S (Zoopet kanske inte är så pålitlig?)
(Det är en siamesisk algätare i karet, men den är där tillfälligt och ska tillbaks till guppyakvariet) :)
Det är jättebra att du läser på Chilenita och zoopet är i regel en bra sida att gå efter. Vi rekommenderar ofta sajten här och jag använder den även själv. Ibland kan det vara bra att ta saker med en nypa salt däremot och att garra rufa sägs trivas i både kallt vatten så som 18grader och enda upp till 28grader på zoopet, är ganska motsägelsefullt tycker jag själv. Är det inte lite konstigt att den sägs trivas i så pass olika förhållanden? Hm.. Jag läser därför på lite mer om fisken och förstår att den vill ha kallare vatten egentligen. Den kan, väl överleva ett tag i 28grader, men vad gör man inte om man blir tvungen. Den hade väl kunnat överleva i avloppsvatten ett tag också, men det behöver inte tolkas som att det fungerar och att fisken mår bra. Vad tror du själv om det här? Tror du att den hade kunnat må bättre och få det bättre i ett akvarium med svalare temperatur?
Hur många liter är ditt akvarium på när du tar bort liter för sand och inredning?
Det finns nog en anledning till att man rekommenderar olika temperatur till olika fiskar, de lever i olika miljöer runt om i vår värld.
Håller med Fjordell. Min numera avlidna Kampfisk Sixten blev svampangripen och det berodde med all sannolikhet på att temperaturen sjönk rejält på väldigt kort tid. Från att ha gått utan doppvärmare under förra årets varmaste period så blev det plötsligt höst och jag hann inte riktigt med i svängarna. Tempen i hans kar blev för låg, men efter diverse kurer bl.a. saltbad och höjd temperatur piggnade han till, så min erfarenhet säger att det spelar det roll.
ok, jo sund förnuft gäller väl i alla lägen, men ärm an ny och håller på och lär sig, så kan något som är så självklart för er (som kan) kanske inte är så jätte självklart för mig, som inte kan. I min värld låter det inte sååå galet att en eller några fiskar kanske skulle trivas i både kallt och varmt vatten.. det kanske skulle kunna bero på om de ska leka eller "dvala" osv. Men jag förstår nu på era svar, att det kanske är galet. Jag vill ju lära mig, så jag tar till mig detta och inser att det inte funkar att ha dessa fiskar tillsammans. jag inser snabbt också att det blir svårt att få ner temperaturen eftersom det inte vart kallare än 24,5 grader, och det var det bara några få dagar, annars håller vattnet sig på stadiga 25-26 grader. Det kommer bli betydligt lättare att få upp graderna, än att få ner dem.
Jag får tänka igenom vad jag gör, och vilka fiskar jag behåller, då de jag redan har kräver olika grader i vattnet.
OM jag skulle välja att behålla praktbotiorna, och höja graderna något, skulle dessa fiskar funka med kampfiskhonor?
Ja vi vill dig och fiskarna bara väl :) Jag tror att vi alla kan hålla med om att konstiga fiskkombinationer, har vi alla hunnit med, hehe. Det viktiga är ju att man tar till sig och vill lära sig för djurens skull och jag kan se att du är en god djurvän.
Huruvida kampfiskhonor och praktbotior går ihop, är jag osäker på. Jag överlåter den frågan till vår kampfiskexpert Fjordell :)
Det som krockar lite med Kampfisk + Praktbotia är att kampfiskar vill ha stilla vatten, medan praktbotiorna vill ha ganska strömt vatten… Så det är inget jag skulle rekommendera då det blir svårt att tillfredsställa båda arternas behov. Tyvärr.😕
Det var ju ett sanningens ord Fjordell.