Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1950 ggr
MariaK1977
0

corydoras i Umeå

UMEVAS kommunala vatten i Umeå har pH 8,1. Ni som har corydoras i Umeå, har ni ändrat pH något eller funkar kranvattnet som det är? (Vilken corydoras har du/ni?)

mimåne
0

Jag bor inte i umeå utan i piteå men har också ganska högt phvärde. Corydoras är min favorit i akvariet och jag har i nuläget 3st olika arter.

Kranvatten på 8,1 fungerar inte för corydoras men att sänka phvärdet i akvariet är ganska lätt och man behöver inte anstränga sig särskilt. Det finns en del material som man kan använda i akvariet som sänker phvärdet. T.ex rötter är ett bra alternativ.

Då startar du upp akvariet och inreder med t.ex rötter (jag använder mig av ett näringsrikt bottensubstrat under sanden som sänker phvärdet) och startar med någon tålig fisk. Efter några månader när akvariet stabiliserat sig så kommer phvärdet att vara sänkt och då kan du skaffa dina corydoras.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
0

Vi har två mindre rötter och ska stoppa i en tredje men tycker inte pH ser värst lågt ut, har skaffat pH test och resultatet är mest likt 8. Näringsrikt bottensubstrat under sanden tycker jag verkar spännande. Fungerade ditt försök med nät? Gräver corydoras upp "substratet" om jag inte har nät? Vad är det för substrat, jag har inte riktigt förstått det här med soil och substrat, vad är det egentligen? Vilket märke är bra? Många frågor men här kommer en till, blir det problem för fisken vid vattenbyten?

mimåne
0

Hur länge har akvariet varit igång och haft rötterna i sig?

Substrat är ett annat ord för bottenmaterial. Det finns många olika typer och substrat är samlingsnamnet för dem alla. Det kan vara t.ex soil(ser ut som lecakulor och består av massa näringsämnen), vanlig blomjord, kattsand, olika typer av bränd lera. Alla de är exempel på olika typer av substrat som är näringsrika för växter. En del som t.ex kattsand måste täckas över med ett lager sand eller grus medans t.ex soil kan hållas ensamt.

Alla dessa som jag räknat upp för dig sägs fungera bra men det som toppar listorna är absolut soil. Soil är tyvärr lättare än sand vilket betyder att sanden kommer sjunka ner till botten och trycka upp soilen. Då kommer inte corydoras åt sin sand. Därför har jag valt att testa på att använda ett nät mellan soilen och sanden. Nätet ska hålla fast soilen på botten och än så länge så hålls allt där de ska vara och ingen soil har dykt upp ovanpå sanden. Peppar peppar!

Har du soil under sanden (utan något nät eller dylikt emellan) så kommer gravitationen göra att soilen kommer upp på sanden.
Håller du en sten i handen och släpper den, så ramlar den neråt. Häller du sand på soil, så ramlar också sanden neråt och soilen hamnar ovanpå.

Det finns däremot andra typer av näringsrika substrat som är tyngre än sand och stannar på sin plats. Här kommer några exempel:

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/vaxtnaring/jbl/jbl-aquabasis-plus-5l-vaxtnaringgrus.html

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/inredning/akvariegrus/bottensubstrat/bottensubstrat-ecs-5l.html

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/vaxtnaring/tetra/tetra-vaxtgodning-58-kg-compleete.html

MariaK1977
0

Tack så jättemycket för förklaringar och tips på bottenmaterial, sänker alla de du föreslår pH? Akvariet är på 100 L, 1 rot har funnits i flera år, en ca 1 månad. Vi har haft akvariet sen jul, men filter, vatten, en del fisk och växter samt bottenmaterialet är detsamma som de senaste åren (kanske inte riktigt vattnet då). Bottenmaterialet måste bytas innan vi skaffar corydoras så vi kan lika gärna stoppa under något som sänker pH under sanden, blir inget mer jobb. Verkar lite osmidigt med soil som är lättare än sand, hellre något tyngre som sänker pH och är hyfsat för växter.

mimåne
0

Ja visst har du rätt i att det är väldigt osmidigt med soil under sanden. På jbl aquabasis står det följande i beskrivningen "Utvald naturtorv skapar en något sur miljö vilket gör att växterna kan ta upp näringsämnena direkt."

Något sur miljö betyder att ph värdet sänks till ett lite surare värde. De övriga kan du googla på och se om det står något om deras effekt på phvärdet.

MariaK1977
0

Tack, missade det! Tetra växtgödning innehåller naturlig svarttorv med hög halt humusämnen, det tror jag sänker pH. Vet du om tetra eller JBL är räksäkra?Tydligen (enligt vår akvarie bok) är en del substrat farligt för räkor, men jag vet inte vad som är den farliga ingrediensen…

mimåne
0

Ja just det ja. Då hade du räkor också. Nu blev det plötsligt återigen mer komplicerat. Räkor är känsliga typer och därför brukar det rekommenderas att man använder soil till dem och då ett visst märke/sort som lämpar sig för räkor. Jag kan tyvärr inte ge dig svar på om tetras eller jbl är okej för räkor. Vilken art är det du har? En del är känsligare än andra och har du t.ex körsbärs eller amano så tycker jag att du kan pröva med ett av substraten.

MariaK1977
0

Amano. Menade du att amano inte är så känsliga? Jag kan prova att ställa samma fråga i räk-forumet.

mimåne
0

Amano hör inte till de känsligaste räkorna. Jag tror det kan fungera med dem.

[Tinitusan]
2

fast ni missar en viktig del i det här med kranvattnets pH o hur det påverkar fiskarna o vilket värde det får i karet, allt kommunalt vatten i sverige har relativt neutralt pH, alltså runt 7-8, det är sen hårdheten som avgör hur karet kommer att bli i slutändan, har man mjukt vatten kommer det sjunka o förutsatt att man inte gör enorma vattenbyten så kommer det inte påverka karet så mkt att man har högre pH i kranen, har man istället hårt vatten blir det oftast tvärtom, då finns risk att pHt skenar iväg åt andra hållet istället o är det så bör man nog fundera på om man ska ha fiskar som kräver surare förutsättningar.

MariaK1977
0

Som jag förstått det har Umeå super mjukt vatten, så det var ju tur :-)

mimåne
0

Umeåvattnet är nog ganska likvärdigt det vatten jag har, mitt vatten är också väldigt mjukt och kranvattnet låg på 8.0. Nu ligger jag kring 6,5-7.0 i mina akvarium vilket är väldigt neutralt och bra. Även om vattnet är mjukt så har det inte varit några som helst svängningar i phvärdet.