Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 673 ggr
72mm
0

Osynligt filterutblås?

Jag har en ide om att bygga en 20L räkvas med all teknik dold, dvs inga synliga sladdar, filter, värmare eller slangar. Jag har tänkt använda en filtermatta under gruset och kommer ha ett utblås rakt upp. Jag skulle vilja att det orsakade lite rörelse på ytan så jag behöver på något sätt dölja slangen/röret från utblåset på något kreativt sätt. Några förslag? Det enda jag kommit att tänka på är att förklä röret som en bambupinne el. liknande, men då måste man nästan inreda hela karet efter det så det inre ser konstigt ut…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

MariaK1977
1

Du kan borra rakt genom en rot eller bygga ett stenröse runt… Kanske en spaljé i tex plexiglas som du planterar tex mossa i? (Tänkte jag prova)

mimåne
0

Bambupinne var ju intressant. Men hur är det om du använder ett vanligt filterrör och klär in det i typ mossa och på något snyggt vis får det att smälta in i inredningen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
0

Jo, ni har nog rätt. Ett diskret rör borde man ju kunna få att försvinna i inredningen. Eller att göra den en del av inredningen, idén med moss-spaljén var cool. 

Fast jag gör ofta saker mer komplicerade än de behöver vara, utblåset behöver nog inte vara högre än, säg halva höjden av vasen, och då är det inget problem att dölja det, med växter, mossa eller sten. 

Hade tänkt använda en rund öppen vas, full 360 graders insyn runt hela och utan något som går över kanten eller sitter på sidorna. Tror det kan bli en väldigt ren  design och en cool effekt. Kanske ställa den på en låg pedistal och belysa det med hängande lampor från taket. Det hela kommer isf bli mer av en möbel än något annat.

mimåne
0

Det projektet hade varit roligt att följa.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
0

Hehe, jo, någon får väl posta en bygglogg så jag vet hur jag ska göra! 😉