Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 728 ggr
[SonjaG]
0

Rengörning

Detta kanske hamnar fel, hittar inget lämpligt ställe. 

Längst fram mot framrutan ser man att det utmed hela akvariets längd finns ngt som ser ut som smuts/alger. Det sitter mellan glaset och  gruset som ligger emot glaset. 

Svårt att förklara men jag undrar: ska jag försöka avlägsna detta parti? Jag hörde att någon sa att de är lite riskabelt, det kan bilda gift om man börjar grejar med det.

Nån som fatta hur jag menar?

[Jens]
0

Absolut, jag förstår precis vad du menar …. Det kan tyckas se skitigt ut men men ska nog inte greja alltför mycket med det. Däremot så brukar jag ta en liten del i taget. Mitt kar är 150 cm långt och jag brukar ta en ren svamp och gnugga 10 cm och sedan avvakta tills nästa dag och sedan fortsätta tills det är klart och då avges det inte alltför mycket skit i vattnet så att säga.

[SonjaG]
1

Åh tack att nån fattade mitt svammel. Då ska jag göra så. Ligger det ngt i att det kan bli gift i vattnet? Jag hat aldrig gjort det pga av det påståendet.

Det är rätt mycket vid det här laget. Det vore perfekt att få bort det.

Tack snälla Jens för hjälp.

[Jens]
0

Ta bara lite i taget och har du ett innerfilter så gör bara lite en gång i veckan och rengör filtret. Mja, för att vara på säkra sidan så ta det lugnt men jag tror inte det är giftigt. Jag har inte hört något om det men allt du rör upp ska tas om hand så då är det bra att ta lite i taget.

[SonjaG]
0

Tack. Ska vara försiktig och ta det mycket lugnt. Akvariet är 100 cm långt. Det ser så jättetråkigt ut med det där gojset mitt fram i synfältet.

Och ja, det är innerfilter - 2 st.

[SonjaG]
0

Jag kan berätta att det fungerar jättebra med ditt tips, Jens.
Jag är inte riktigt klar, tar det lugnt, men det ser mycket snyggt ut och vi tycker att akvariet ser djupare ut. Tack för tips!

Luis_felipe
0

Jag brukar ta allt på en gång och bara göra ett 40-50% vattenbyte på en gång :P Hade ingen aning om att det kan vara giftigt och farligt men jag har inte haft några dödsfall i koppling till borttagningarna :)

[SonjaG]
0

Jaså det gör du? Kanske tar resten nästa gång då. Det kommer inte en massa saker flygande, det hade jag befarat. Utan det är mer som flagor, går att ta upp enkelt för hand med fingrarna och sen suga lite.