Akvariet sprack.. Vad göra?
Igår kväll hände det som inte får hända. Jag vaknade av ett knakande ljud, och pappas lilla akvarium som står i mitt rum forsade som ett vattenfall. Tack och lov så var det "bara" 57 liters-akvarium och lite mer än hälften hann rinna ut.
Min fråga är.. vad gör man nu? Fiskarna bor tillfälligt i akvariet, men de ska var där ett ganska bra tag till och därför måste jag starta upp akvariet igen. Det är tre fiskar som ligger i två skålar nu. Och där vill jag ju inte ha dem särskilt länge.
Vi sparade lite av vattnet i en hink om det skulle behövas på grund utav bakterierna och sådär, men jag vet inte exakt hur det funkar.
Så hur är det. När vi hämtar ett nytt akvarium, ska jag låta fiskarna vara kvar i skålarna ett tag (och byta vattnet ofta) eller ska jag slänga i stackarna i det nya akvariet så fort som möjligt, trots att det inte "startat upp" riktigt?
(Uppskattar att inte bli dömd för min okunskap och sådär. Det är inte mitt akvarium, men jag har tagit hand om det ett tag nu.)
Tack på förhand.
Köp bakterier på flaska. Var noga med att följ anvisningarna.
Tack! Ska kolla upp det.
🙂
Ojdå. Vilken mardröm när akvariet spricker. Jag ska berätta för dig vad jag hade gjort i din situation.
En skål är lite liten för att fiskarna ska kunna hållas där med god vattenkvalite tills din far hittat ett nytt akvarium. Har ni någon plastback, större hink eller liknande dit ni kan flytta dem? Förvaringslåda i plast? Det fungerar som en tillfällig lösning. Där kan ni förvara allting, bottenmaterialet, växter och inredning, koppla i doppvärmare och pump. Samt använda er av det gamla vatten ni har kvar och ev fylla på med lite nytt. Mycket praktisk lösning och fiskarna bryr sig inte om att de inte ser ut. Det är nästan bara bra så att de inte stressas för mycket.
Det här upplägget kan skötas som vanligt tills din far i lugn och ro har hittat ett nytt akvarium som passar honom. Det ni kan vara lite försiktiga med är matningen. Mata mindre och mer sällan. Fiskarna klarar sig. Håll också koll på nitritvärdet så att det inte skjuter i höjden.
När ni startar upp det nya akvariet så har du två alternativ. Antingen så flyttar ni över hela rasket till det nya akvariet, bottenmaterial, inredning och teknik, + all fisk. Samt sköter det som ni skött det tillfälliga boendet. D.v.s med lite försiktighet.
Alternativ två är att ni köper nytt bottenmaterial och gör i ordning inredning och uppstart i lugn och ro i det nya akvariet. Flyttar över någon/några få av fiskarna till det nya och låter de gå in akvariet försiktigt tills alla de andra flyttar in.
Det här kommer gå bra ska du se. Det är ingen här som dömer er, jag tror att vi alla själva varit där mer eller mindre någon gång :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
När mitt 45L sprack så stoppade jag fisk+ pump och växter i en hink. Jag fick tag på nytt kar dagen därpå, och då hade jag i allting på en gång, dock var det bara en Kampfisk, så någon jättebelastning på karet blev det ju inte 😃Som#1 säger, bakteriekultur på flaska är bra att ha. Så länge ni inte har mängder med fisk och övermatar så borde det inte bli några problem.
Tack för era svar! Vi har köpt ett nytt akvarium, dubbelt så stort. Vi håller på att hälla i vatten just nu.
Lycka till!
Vad roligt med ett nytt större akvarium. Vi vill gärna se bild när det är klart.
Lägger upp bild imorgon när vattnet är klarare! Övertalade far att lägga in lite plastväxter så det inte ser allt för tomt ut.
#9 köp riktiga växter, det gör varken från eller till att lägga in plastväxter..
#10 Vi köpte dom uteslutande pga dekoration. Jag har fått det förklarat att mina slöjstjärtar kommer käka upp riktiga växter.
#11 men du sa att ni köpte dubbelt så stort som 57L, så typ 120l? slöjstjärtar vill ju ha typ dubbelt så stort kar än så😕
#12 Läs gärna det jag skrev i huvudposten igen.
" Fiskarna bor tillfälligt i akvariet, men de ska var där ett ganska bra tag till och därför måste jag starta upp akvariet igen._ "
_
Jag försöker verkligen ge dom här fiskarna ett så bra liv som min ekonomi klarar av. Jag har lagt hela min lön på detta och kommer knappt äta något själv, för att fiskarna ska få så stort akvarium som jag kan fixa.
Jag har till och med lagt ut en annons om någon vill adoptera dem, och "tillfälligt" är tills någon nappar (höhö) på att ta hand om dem.
Jag Vet att slöjstjärtar ska ha stora akvarium. Jag har läst på hur mycket som helst om dessa varelser. Det är inte jag som köpt dem. De kom från en liten skål på 20 liter.
Kortfattat så du/ni förstår min situation (och varför det var väldigt jobbigt att akvariet skulle spricka)
Fiskarna köptes av min styvmamma till persiskt nyår. De bodde i en 20 liter-skål och jag mådde dåligt av att se det. De skulle släppas ut i en sjö när nyåret var slut, för det var tradition. Jag ville inte låta dom dö, så jag övertalade min pappa att köpa ett 57liters-akvarium. Det var det han hade råd med. Så de har bott i det i flera månader, medan jag desperat försökt få tag på folk som kan ta hand om dem.
Inte varit hos min far på hur länge som helst, men bor tillsvidare hos honom nu och så sprack akvariet. Så jag sa till pappa att nu åker vi och köper ett större. Ett 120 liter var det jag hade råd med.
Så jag är inte en okunnig person som har slöjstjärtar i ett litet akvarium för mitt nöje. Jag sliter som tusan för att ge stackarna ett så bra liv som möjligt. Som sagt, jag kan inte göra mer än vad jag kan göra, så att säga.
Så nu behöver vi inte snacka mer om det, tack. :) Ville förklara så fler inte missförstod det som skrivits i tråden.
Förstår din frustration att ge dem ett bättre hem och jag hoppas verkligen att du lyckas väldigt snart. Jag skulle må skitdåligt (vilket du gjorde också) att se någon annan göra ett/flera djur illa och ge dem ett bättre hem även om akvariet jag har inte är tillräckligt men för stunden.
Sedan i nästa steg skulle jag göra precis som du med att hitta ett bättre hem och det skär i hjärtat att inte kunna ge dem paradiset för man vet ju hur dom har haft det men efter en tid skulle jag lämna dem till en butik för de har större akvarium än jag. Att vänta för länge gör att jag blir kompis med dem och det gör det ännu svårare att lämna dem.
Berätta gärna hur det går för det blir liksom en hjältessaga ! Du är räddaren!
Vi förstår dig, du har hjärtat på rätta stället :) Jag tror inte att det är någon som dömer dig här, jag ser endast att det visas omtanke om din fars fiskar i tråden så ta det inte som påhopp :)
Vad bra du är!! 120 liter är ju hur mycket bättre som helst än 57liter även om det inte är tillräckligt. Slöjstjärtar äter bara växter de kan få in i munnen så om du köper tillexempel anubias Som är en tjockbladig växt så ska det nog gå bra :) det gjorde det för mig i alla fall :) lycka till med allt och lägg gärna upp bilder på hur de ser ut! :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det funkar bra att ha växter med guldfiskar och sjölstjärtar! Som sagt är tjockbladiga att föredra. För mig har det funkat med anubias, hornsärv, kolplanta och en växt jag inte minns fullständiga namnet på men det är nånting undulata (växten bak i vänsterhörnet bakom anubian).
Cabomba och liknande däremot blir fort mat.
(Mina bodde i karet ett tag efter flytten tills jag fixade annan bostad åt dem).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för tipsen på växter! Ska kolla upp det.