könsbestämma leopardmal?
Hej. Hoppas jag lägger denna fråga i rätt kategori annars får ni flytta den. För en månad sedan köpte vi ett par små leopardmalar och undrar om och i såfall hur man kan könsbestämma malar? Tack på förhand.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Är den en Perrunichthys perruno du tänker på så kan jag läsa att honorna är oftast större och högre, dvs ganska så svårt att se skillnad på dem.
Eller är det en corydoras trilleneatus du tänker på? Honorna har en större buk , när de ses från ovan så ser de mycket bredare ut än hanen. Hanarna är mindre i längden än honorna.
Beror helt på vilken typ av mal och exakt vilken art det är. Leopardmal är bara ett handelsnamn som dessutom används till mer än art.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Äsh så typiskt med namnet. Är som sagt köpt som leopardmal i zoobutik. Men jag tackar för era svar och får kolla upp utifrån era namn vad jag exakt har.
/ Skogshumblan
Ja det brukar ju vara så och jag hoppas på att du läser på vad de ställer för krav m.m. De som jobbar i butik vill endast sälja och sälja och bryr sig inte om vem som köper men ibland så tror de att köparen vet också vad de köper.
Så har du köpt fel mal till ditt akvarium så lämna tillbaka dem för jag förutsätter att du har köpt ett gäng eftersom det är en stimfisk.
Nej de ska inte tillbaka. Vi köpte denna gång två små till ett akvarie där det finns ett par malar sen innan samt ett gäng andra sorters fiskar som har rätt miljö och de artfränder de behöver. Vi har läst på, djur är djur som har behov.
/ Skogshumblan
Du kan inte ta en bild?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jo men inte på ett tag. Är i sommarstugan nu och fiskarna hemma. :)
/ Skogshumblan
Butiker har ju en tendens att sätta lite annorlunda namn på arter och vanligtvis innebär "Leopardmal" ur butikens vägar, en corydoras trilineanus. Här kommer en bild. Ser din mal ut såhär?

Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nix. Googlade och hittade en bild http://www.zoonen.com/res/temp/23/12/2312865/glyptoperichthys_gibbiceps.jpg ska försöka få bilder i nästa vecka då vi är hemma igen.
/ Skogshumblan
Nu är jag ingen expert på något sätt när det gäller malar men bilden visar en mal som blir stor dvs upp till 60 cm lång. Vad jag har förstått behöver en sådan ett stort kar och då menar jag minst 600 liter. Finns ett antal olika arter men de blir alla stora och lever länge. Nu till din fråga - de är svåra att könsbestämma.
Oj!
Denna kommer snabbt växa ur ditt akvarium, min börjar växa ur mitt 450L akvarium nu.
Jag vet inte varför de har sålt denna under namnet leopardmal, jag har själv bara hört dem kallas pleco/segelfenspleco/gibbiceps.
Men detta är iaf en stoor mal som ej är en stimfisk.
Ojdå! Det där såg inte lovande ut..
Hur man könsbestämmer en sån här typ av mal får jag lämna till någon annan. Det var ju trots allt det du eftersökte svar på.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Haha förlåt att jag skrattar men era reaktioner är lite komiska. Ser framför mig hur vi har tre bmamsingar inom kort… Som tur är växter de långsamt har vi märkt… Tack för era svar med min fråga.
/ Skogshumblan
#13 men har ni ett mindre kar kommer de definitivt växa ur det om ni nu inte tänker köpa er ett jätte kar. Har ni nyligen köpt dem, tycker jag ni bör lämna tillbaka dem tyvärr…
Har man en fisk som blir väldigt stor och håller den i ett alldeles för litet kar så växer dom långsamt, och blir i vissa fall missbildade senare i livet. Tycker också ni ska lämna tillbaka och skaffa fisk som passar istället om ni nu inte tänket byta upp er till ett stort kar.