Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2161 ggr
mizzm
0

Vad är det här??!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte för nån dag sen att några av mina fiskar har fått nån form av parasit. Exakt vad är det? Nån som vet? Jag googlade mig fram till lite tips om vad man kan göra för att bli av med detta. Jag har tropical sanital salt med aloe vera som jag nu har behandlat karet med. Har även gjort ett vattenbyten i samband med att jag hade i detta. Mitt kar har en temperatur på omkring 27 grader, matas sparsamt och regelbundna vattenbyten, så det är absolut inte misskött på något sätt. Därför jag blir fundersam på vad detta kommer ifrån?! Bifogar nån bild så ni ser bättre vad det kan vara. Vad kan jag göra mer än det jag redan gjort? Bör jag ta bort de fiskat som är tydligt angripna? Tacksam för svar!

mizzm
0

Nu hamnade bilden upp och ner tyvärr:/ hoppas ni ser ändå. Så här ser min Gurami hane ut på fenorna

[Evisen]
0

Har du googlat på vita prick?

mizzm
0

Ja det har jag, jag fick också fram att det kan vara "sammetssjukan", vilket tydligen ger mindre prickar än just vita pricksjukan så jag blev osäker. Hoppas nån kan komma med nåt tips! Hemskt när dom är sjuka:/

[Jens]
0

Jag skulle säga att det är vita prick precis som Evisen säger. Så tråkigt att de har blivit sjuka men det finns botemedel: http://www.akvarieimporten.se/sv/vattenkemi-medicin-tester/71-esha-exit-fiskmedicin-mot-all-prick-sammetssjuka.html

mizzm
0

Okej! Ja det är supertråkigt. Känns inte alls kul när dom är sjuka. Dock verkar de som är angripna relativt pigga ändå, alla mina fiskat har inte fått det ännu. Var rätt snabb med att sätta in medicin. Har ju behandlat det med salt som jag skrev i mitt första inlägg. Måste jag ha nåt annat preparat ändå tycker ni? Eller funkar det jag har? Behöver jag ta bort de fiskar som är angripna eller ska jag vänta och se? Hur snabbt bör jag se nån förbättring?

Lillyrod
0

Vita prick kan bara behandlas med framgång om man använder medicin mot just den sjukdomen. Salt hjälper tyvärr inte. Förloppet är snabbt och utan medicin kommer de flesta att dö. Du kan höja temperaturen i karet så länge och försök sedan få tag på medicin så fort det bara går.

[Jens]
0

Nej, ta inte bort fiskar för sjukdomen finns redan och bör behandlas med riktig medicin så ge dig av och köp dig medicin. Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå bra.

[Evisen]
1

Gå till din zooaffär och säg att du behöver medicin för vita prick. Du får troligtvis en flaska med flytande medel. Det är en kur du ska göra och den är på ca 2 veckor om jag minns rätt. Viktigt är att fullfölja hela kuren, även om fiskarna verkar må bra. Det för att parasiterna kan gömma sig i sand/grus och där återkomma på fisken.

mizzm
0

Tack för era svar! Va iväg till zoo:t och köpte medicin mot vita prick, har börjat behandla fiskarna igår och det var en kur precis som nån sa i tidigare inlägg. Två tigerbarber har dött och en silverhaj. Zoo:t trodde deras tigerbarber hade smittat våra fiskar eftersom de hade sett dessa symptom på sina fiskar så de bjöd mig på fiskmedicinen. Hoppas verkligen att det försvinner nu! :/

HeidiH
0

Trist att få med sig sånt med nya fiskar!

[worzak]
0

Pröva men  sera costapur man behandlar dag 1-3 och 5 under behandlingen höj tempen ett par grader.

Följ instruktionerna och spill inte  medecinen färgar av sej går ej att få bort.

Du ser redan resultat efter dag två

[worzak]
0

Såg nu att du fått hjälp

Men hjälper inte det pröva sera  costapur

mizzm
1

Jag har redan köpt en medicin emot vitaprick sjukan som verkar fungera faktiskt! Fiskarna verkar redan lite piggare och några prickar har iallafall försvunnit från Guramin, håller tummarna för att det fortsätter försvinna mer! Tack för alla era kommentarer ;)

[worzak]
0

Hoppas det går bra för dej……

[Jens]
0

Ja det hoppas jag med. *håller tummarna*

mimåne
0

Lycka till med behandlingen. Vita prick brukar gå ganska bra att behandla så det går säkert bra för dig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

tråkigt att höra, medicinerar själv mot vita pricken så vet hur surt det är, hoppas det går bra!

mizzm
3

Kan glatt berätta att behandlingen verkar ha lyckats! :) puuh! De som var drabbade dvs gurami-hanen och silverhajen samt en utav mina Ancistrus är helt prickfria nu och mycket piggare! :) ska självklart fullfölja kuren nu ändå för att vara säker på att det är helt borta.

mimåne
0

Härligt att höra mizzim. Du gör helt rätt i att fullfölja behandlingen enligt bruksanvisningen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Det är ju toppen mizzm! 🙂 Vad heter medicinen som du använder? Kan vara bra att veta för de andra som har problem framöver.

mizzm
0

Den ser ut såhär :)

[Jens]
0

Tack så mycket !