Fisk till 50-60l akvarium?
Är nybörjare precis som du men i mitt femtiofyralitersakvarium har jag tre platys och sju neontetror. Tycker att Platy verkar vara en jättetrevlig fisk (bara haft dem i ca tre dagar), väldigt enkel att ha och göra med, social och rogivande. Alla mina tre fiskar har även väldigt starka personligheter och det märks verkligen att de är egna små individer. När jag kommer hem brukar de simma fram till glasrutan för att hälsa och om jag sitter och läser vid någon ände av akvariet brukar de hålla sig där för att hålla mig sällskap. Har även sett på internet att det finns ett utomordentligt utbud av olika färgkombinationer m.m även om jag har de lite "tråkigare" som är grå/blå och en gulsvart. Så jag rekommenderar verkligen Platy även om det är en väldigt vanlig nybörjarfisk (Har visserligen inte haft någon annan fisk och är väldigt oerfaren). Håller tummarna för att du ska hitta något som passar dig!
#1 har haft akvarium innan, så det är mycket därför jag inte vill ha de "vanliga" sällskaps fiskarna. Har haft lite allt möjligt.. Började med Guppy och neontetror men tröttnade eftersom jag fick köpa nya efter varje gång de ynglat.. Nu har vi ett 400l och där har vi haft ciklider (vet inte vad det var för sort men stora var de). Eldstjärt, tetror och praktbotior bland annat.. Nu har jag slöjstjärtar i de.
kanske någon Killi fisk?
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Killi som marta01 föreslår eller har för mig att palettciklider inte behöver så stort men då blir det ett artakvarium eftersom de mobbar allt annat om man har ett lekpar.
Palletciklider mobbar verkligen ALLT t.o.m. fiskar som är fyra gånger så stora som sig själva.
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Palettciklid bör inte vara i ett så litet akvarium.
Jag har ett Honungsgurami par i mitt 54 liters. De är jätte fina!ett gäng Otocinclus som städar är också bra :) Men Dvärggurami eller dvärgciklid Rekomenderar jag om du har mycket gömställen och växter :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Killie, nån liten Gurami (honung eller dvärg) Tetror, snäckor, räkor. Det finn lite att välja på om man inte vill ha de vanliga arterna, men samtidigt så är man begränsad.
Hade bara tänkt ha cikliderna om jag skulle skaffat de, men då hoppar jag dem eftersom de blir för litet. Men några Gurami kan man ju ha! :)
Vad är killie?
Gurami tycker jag är vackra. Funkar det med de i så pass små akvarier?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Oj måste missförstått dig helt tidigare, så tokigt det kan bli. Hoppas du hittar det du söker och att det går bra, skulle vara roligt att höra hur det gick sedan.
#10 Om du vill ha killie, men inte har några planer på att odla, så skall du undvika de sk. årstidsfiskarna. De lever bara en säsong, (ett år om man har tur) Alla killisar med få undantag kan man ha i små akvarium (från 20 liter och uppåt)
Dvärggurami och Honungsgurami kan man ha i mindre akvarium, finns säkert nån sort till också, men dessa är jag säker på. Honungsguramin är den snyggaste, i mina ögon, men dvärgguramin kommer på en god tvåa :)
Min Honungsgurami hanne.
Hur länge lever honungs och Dvärggurami ungefär? :)