Långsträckt pansarmal!
Tänkte bara se om det är någon annan som har en sådan filur? :) Hade aldrig hört talas om dom innan jag köpte min men efter många googlingar så hamnade en sådan i min tank. Någon med personlig erfarenhet?
Jag tycker inte den är så lik en pansarmal? Inte lik dem jag har i alla fall :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den långsträckta pansarmalen ser lite annorlunda ut från de "vanliga", eller hur man ska uttrycka det..x)
Vilken fin firre. Alla pansarmalar är stimfiskar och vill vara minst 6 stycken så leta på du efter fler ; ) De blir ganska stora, en dryg dm, så de kräver ju sin plats. Jag har vanliga pansarmalar och de gillar att böka runt i sanden så fin sand är ett måste. Jag tycker pansarmalar är roliga fiskar som man kan sitta och titta på länge. Lycka till med dina.
#3 Aa I see 🙂
#4 Där jag kollat så har de sagt helst min 3-4 stycken. Vi har 4 st här hemma, inte långsträckt pansarmal men de "normala" eller vad man ska säga. Har ingen sand, de trivs superbra ändå, inte läst någonstanns att de måste ha sand?
Tack! Jo, min filur bökar väldigt mycket i sanden, ibland ser man bara kroppen sticka upp! Väntar på att fler ska infinna sig i affären då det utlovades fler exemplar inom en snar framtid. Har haft min ett tag och roligare fisk har jag aldrig varit med om, helt orädd och otroligt aktiv. Lever i sin egen lilla värld och bryr sig inte ett dugg om att han ibland simmar in i de andra fiskarna under sina motionsrundor! :)
#5 Utan sand är det stor risk att de skadar sina skäggtömmar som de bökar runt efter mat med. Fin sand utan vassa korn är det bästa för dem. Att böka är ett naturligt beteende så det är synd om de inte kan göra det.
Han/hon* ;)
#7 Haft pansarmalar några år nu, alla har blivit gamla och ingen har skadat sig :)
Har de inga inne i affären kan de säkert beställa åt dig till nästa leverans. De flesta butiker gör det och det kostar inget extra. Mina står också på huvudet ner i sanden ibland när de känner att det finns något gott där nere. Det ser jättekul ut 😃
Här lite info om den finns 2 varianter från Zoopet. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Då har du haft tur Fridaakesson : )
#12 Nja tur skulle inte jag halla det, sett flertalet som inte haft sand till sina pansarmalar. Kollar runt innan med folk som har och ingen har sagt någonting om sand, Bara att de ska ha många gömställen som stenar och rötter.
Jag la fram ett önskemål om det och han sa att "det kan absolut ordnas inom kort!" Haha, första gången jag såg det blev jag nästan lite orolig för att den satt fast, såg ju inte riktigt klokt ut! xD Hur många har du? :) Tror inte att min blir mycket större, är nio cm nu!
Ser enligt en annan artbeskrivning att den ska kunna bli upp till 18cm. http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=1303&site=1
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#13 https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309&SOK=1
Här kan du läsa lite Fridaakesson.
#14 Just nu har jag 4 st panda (tyvärr ett dödsfall där idag av ålder) och i ett annat kar 6 stycken elegans. Lite olika typ av corydoras. Pandan håller till mest på botten och elegansen simmar i mellanskiktet när den inte är på botten. De ligger gärna i en hög och vilar.
Tråkigt med dödsfallet, hur gammal blev den? Går de med några andra fiskar? :) Min är dålig på att vila men kanske förändras när det tillkommer kompisar som han kan bilda hög med! :)
Jag känner till Fridaakesson sedan tidigare och hon har aldrig lyssnat på vad som är rätt och fel utan det har alltid varit vad hon tycker. Corydoras ska ha sand som bottensubstrat för att de bökar i sanden för att det är deras naturliga beteende och de silar sand genom gälarna för det är deras naturliga behov att göra det.
Att säga att flertalet andra har det på ett annat sätt betyder inte att det är okej utan det är fel. Hur ska man lära människor göra rätt när de inte bryr sig vad som är rätt och fel.
Jag har också haft grus, engelsk sjösten och de tog aldrig skada av det (!?) vilket är en dålig ursäkt men efter att ha läst mycket om corysarnas leverne och dess beteende så förstod jag hur fel jag hade gjort och ändrade mig för man vill ju djurens bästa.
Låt oss ta ett exempel och säga Border Collie som är en hund och som behöver mycket aktivitet och motion för att må bra. Jag skaffar mig en sådan för jag tycker den är fin men struntar i aktivitet och motion för jag har sett andra som struntar i det och de ser ju ut att må bra. 😟
Långsträckt pansarmal hade jag för 100 år sen tänkte jag säga men många många år sedan och det var kul att se den igen. Det väckte minnen men samtidigt obehag för det visade sig hur fel jag hade gjort. Jag hade bara en och jag mår illa av bara tanken att jag har varit så dum i unga dagar och inte lärt mig hur man ska göra för att de ska trivas. 😕
Misstag gör man ibland, det viktigaste är att man rättar till och lär sig av dom! :) Men jag förstår dig Jens, jag har dåligt samvete för att min måste vänta på vänner tom, fast jag vet att de är på väg.
#18 Jag vet inte hur gammal den var men den har bott hos mej i ca 1 år. De hade varit ganska länge i affären innan. Det syntes på kroppen att den började bli gammal. Inget annat fel vad jag kunde se och de andra är pigga och glada. De bor tillsammans med apistogramma och tetror.
Jag gillar det du skriver Hupi för att du samtidigt lyssnar, det gillar jag ! 👍 Jag blir faktiskt lite avis på att du har fått tag i en sådan för det skulle vara häftigt att ha ett gäng av dessa. 🙂
Lillyrod: Okej, men då hade den ju några år på nacken iaf! Jens: Man måste vara lyhörd, speciellt om man är vetgirig! :) Jag hade himla tur med min, måste jag säga. Skulle ha några små pansarmalar och kom ut med deras storväxta kusin! :D
Har du beställt en gäng Hupi? Vad ligger priset på dessa?
Långsträckt pansarmal är underbara varelser :) De är trevliga, livliga och gör inte en fluga förnär. jag är jättesugen på att skaffa sånna iogen, nu när jag har lämpligare sällskap för dem, så de får gå ifred och inte (i värsta fall) bli mat. Tror nog att det blir ett gäng :D
#13 Pansarmalar SKA ha sand. Skall man ha akvarium, så tycker jag det minsta man kan göra är att tillgodose fiskens behov, och ge den förutsättningen att de kan bibehålla sitt naturliga beteende.