Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 7048 ggr
sauk1
1

Sjuk fjärilsciklid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon hjälpa mig med att identifiera vad det är som min fjärilsciklidhane åkt på? Är han sjuk, har han fått en parasit eller vad? Jag är säker på att detta kommit nyligen och att det inte är en missbildning. Jag kan verkligen inget om sånt här, ny på akvarier, så alla tips välkomna. Än så länge ser jag ingen annan fisk drabbad. Han är pigg och äter. I princip sitt vanliga jag. Det jag tänker på är den 1-2 mm stora vita pricken vid ena ögat, se bild.

sauk1
0

Har nu i förebyggande syfte slagit i salt och höjt temperaturen aningen. Om någon här tycker det är vita prick så köper jag medicin imorgon, om man inte ska avvakta? Vill ogärna att något händer med fiskarna och att det sprider sig.

Pricken över ögat står ut och har en diameter på 1-2 mm. Mitt emellan ögonen ser det ut som att det ev skulle kunna vara en prick till på gång, lite osäkert.

Taggeman
0

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

sauk1
0

Argh. Känner mig grymt trött nu. Har haft fisken en vecka. Nu kommer väl mina fina mosaikguramis smittas också. Precis som i tråden om guramin har nu pricken ovan ögat försvunnit. Istället är det mer framträdande mellan ögonen. Den diffusa pricken från igår har blivit tydlig. Så det kanske talar för hål i huvudet. Någon som lyckats klara fiskarna från att smittas? Någon som klarat dn smittade? Om det är hål så undrar jag var den bodde med dåliga vattenvärden under lång tid. Hos mig gick det 8 dagar… Så vad är nästa steg? Delvattenbyte, bort m kolfiltret ur juwelkammaren och sen medicin? Måste mitt nystartade akvarium börja om från början sen? Alla goda bakterier dör väl också?

emmej62
0

Hej! sittter prickarna utanför eller mer innanför? hål i huvudet sjuka orsakas av en flagylat vid namn:spironucleus hexamita. sen skulle det kunna vara en skada så fisken fått svamp (saprolegnia eller achlya)

sen kräver sjukdomarna lite olika behandlingar. saprolegnia och achlya behöver man i princip inte behandla

sauk1
0

Prickarna har suttit utanför huvudet. Men nu har den andra pricken, mellan ögonen, precis försvunnit. Det ser nu ut som en upphöjnad där. Med lite vitare ljusare nyans. Svårt ta foto bara. Försökte precis.

sauk1
0

Bästa bilden.

Taggeman
1

Fjärilsciklider är en jättefina fiskar men sjukt svåra att hålla vid liv.       Jag skulle inte ha den som nybörjarfisk eftersom dom är så svåra att hålla en längre tid, det står att dom kan bli upp till 3 år gamla men oftast blir dom bara 1,5-2 år (om dom är friska) och när man köper dom så är dom minst 6mån gamla.

Det behöver inte va ditt akvarium som har dåliga vattenvärden det räcker med stress, lite kallare vatten, miljöombyte osv.  Fjärilar behöver ha 28gradigt vatten och vattenbyten ofta.

Alla fiskar har en del sjukdomar latent som kan blomma ut när som helst. Fjärilarna råkar ofta ut för svamp i mun, bukvattensot, hål i huvud sjukan, vitaprick, fisktuberkulos  så dom är väldigt mottagliga att få sjukdomar mer än dom andra fiskarna.

Flytta över sjuklingen i ett eget akvarium o medicinera där, det blir lättare att ha en bra koll på den då med.

sauk1
0

Måste inte medicinering ske i huvudkaret om det är en parasit eller bakterie? Annars kan den härja fritt mot andra fiskar, eftersom den redan finns där?

Jag har tyvärr inga fler akvarier, än mindre ett som är igång.

Vilket är ditt intryck av symptomen, är det hål i huvudet, enligt tidigare?

Taggeman
0

Jag har haft sjukdomar på fjärilar, det har bara drabbat dom o inga andra fiskar. Är det nu HIH så är det nog svårt att bota fisken. Jag brukar lägga över den sjuka fisken i en stor hink (väl rengjord inga tvättmedelsrester) halvfyllt med akvarievatten och resten nytt vatten, ha med lite växter så känner den sig mer trygg. Det är viktigt att det är värme i ca 28 grader, och sen medicinera där.

sauk1
0

Pratade precis med Akvarielagret, som tyckte att det var oklart exakt vad det var och föreslog att observera samtliga fiskar den närmaste tiden innan jag vet vad det är. Inga fiskar i deras två fjärilskar var smittade just nu och HiH är tydligen vanligare bland stora ciklider.

#9 Om det är så som du skriver så är det ju svårt att bota oavsett och kan kanske avvakta 24 timmar för att se hur det ser ut.

Vattenbyten har jag gjort regelbundet och noga, men självklart blev de säkert stressade av att byta miljö, få lite förändrat pH och temp m.m. Men de har verkat trivas med de andra fiskarna och just fjärilscikliderna kommer roligt nog fram till rutan och tittar när man är där. Jag kollar dagligen nitrit och vissa gånger även pH. Borde jag även ha tester för nitrat och ammoniak? Har pH över 7.

Taggeman
0

Fjärilar är mysiga fiskar lite nyfikna o orädda lite egna individer. Men tyvärr ack så känsliga för sjukdomar.

Eftersom du har haft lite salt i vattnet så behöver inte fiskarna kompensera sin egen salthalt i kroppen lika mycket, det gör att läkningen går lite fortare och att dom blir starkare.

Ammoniak spiken brukar komma efter en 10 dar vid nystart eller efter en större rengöring av akvariet. Även kan det bildas ammoniak vid en plötslig höjning av Ph värdet (över 7).

En överkurs i vatten kemi. 
http://www.zoovaruhuset.se/index.php/sklraamp-bestningslistor-mainmenu-29/sklrmainmenu-91/akvazrie/kemi

emmej62
0

Isåfall bör det vara svamp Instämmer med Taggeman men ingen medicin behövs utan flytta fisken till ett karantäns akvarium och behandla den enbart med salt 1 dl per 100 liter vatten

Susanna_w
0

HiH - Är en ytterst ovanlig sjukdom men blir allt vanligare vad jag har uppfattat det som men med det menas fortf ovanlig och vissa fisksorter drabbas oftare än andra - Ciklider och Discus. Buktar det ut och/eller är fluffigt är det troligast svamp.

Min Gurami (som nämns här i tråden) fick HiH och det gick inte att missa då det gick så lång tid (med lång tid menar jag c:a en vecka vilket kanske inte är så lång tid ändå när jag tänker efter) då jag trodde att det var svamp i början (iofs missade jag det, för jag hade aldrig hört talas om sjukdomen innan). Han fick tillslut ett "hål" som expanderade från öga till öga. Är du säker på att det är Hih så är mitt tips att ta bort fisken.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

sauk1
0

#13 Spred det sig till någon annan fisk?

Susanna_w
0

Eftersom jag bara hade ett par så vet jag inte, honan dog dagen efter antagligen pga stressen från att jag salta och medicinera och sen tar jag hanen men hon hade inget, varken svampen eller dyl.

_

sauk1
0

Jag blir helt galen, eftersom jag letar logik av naturen och inte finner någon här. 🙂

Så om det vita buktar ut så är det inte hål i huvudet?

Men har någon varit med om att svamp kommer och går på samma ställe? Det började vid ögat som en vit utbuktande prick på 1-2 mm, den är helt borta och har inte kommit tillbaka.

Samtidigt kunde man skönja vitt mellan ögonen. Det blev en tydlig likadan prick, som sen föll bort inom kort för att igår kväll inte se så speciellt ut, en ljusare nyans. Men man kunde se på fjällen att där suttit något och det var ju lite ljust. Nu på morgonen är det återigen en vit utbuktande prick precis som tidigare, på exakt samma ställe. Jag ser ett fjäll sticka upp, rakt ut, antagligen bortträngt av det vita.

Fisken äter och simmar lugnt runt, som vanligt. När jag fixade en sak i karet och stack ner handen kom både den drabbade hanen och honan och pickade på min hand, som de brukar.

Jag gissar att tiden får utvisa, men trist om man inte vet vad det är, inte kan göra något och så ev dör en fisk helt plötsligt. Men ni andra kanske varit med om detta tusen gånger, jag är bara en rookie.☺️

Susanna_w
0

Min erfarenhet av svamp är att det blir en vit "fluffig" "substans". HiH "Hos en fisk drabbad av hål i huvudet sjukan blir sensorporernas öppningar förstorade och börjar utsöndra en vit, varliknande substans. Ofta börjar sjukdomen som ett litet sår eller hudirritation på fiskens huvud, precis över ögonen"

Min firre åt som vanligt men jag tog bort honom innan det blev värre, så fort jag "diagnosen" ställd så tog jag bort honom så det hann aldrig gå så illa.

_

sauk1
0

Ville bara dela med mig av en oväntad händelse mitt i allt sjukdomsprat.

Jag kom hem idag efter jobbet och såg hanen längst in i akvariet. Jag tänkte direkt "Nu. Nu är det inte långt kvar. Stackarn".

Lite senare gick jag tillbaka och kollade till honom. Då såg jag något på det stora bladet under honom, och jag syftar inte på alla mina alger.

Det roliga är att när honan kommer tror hanen att han bytts av och så lämnar han. För att sen 5 sekunder senare konstatera att honan dragit iväg och då skyndar han sig tillbaka.

Min son är mäkta glad över dagens händelse, även om jag försöker förklara att nog inget kommer hända eller att de kanske äts upp.

sauk1
0

Har f ö kommit fram till att det inte borde vara Hål i huvudet som fjärilscikliden har.

Vad som kan vara bra att veta för fler är att jag hittade info på nätet om HiH. Enligt flera artiklar, några ska vara baserade på vetenskapliga sådana(?), så är Hexamita och Hål i huvudet två olika saker, men som ofta kan förekomma samtidigt. På Zoopet låter det som att HiH även kallas Hexamita.

Den sjuka som ger själva hålen, HiH eller HLLE (Head and Lateral Line Erosion), har man hittat kopplingar till rening genom aktivt kol. Jag vet inte om detta verkligen stämmer eller om det syftar på en annan slags rening än just aktivt kol i filtermaterial, men jag kommer i alla fall i preventivt syfte byta ut mitt aktiva kolfiltervaddet mot vanligt vadd. I Juwels Biofilter ingår kolet som standard.

Taggeman
0

Hej hur går det med dina Fjärilar?

denn
0

Hallå! Jag har 2 par fjärilciklider varav den ena har fått exakt samma vita "finne" i pannan som din har. De andra 3 har även tappat lite färg. Har haft dom i 4 månader och de har alltid varit fina och färgglada. Det enda som är skillnad nu från då är att jag gjort om akvariet till blackwater, dvs lagt i torv i filtret och hällt i extrakt som jag kokade av torvpellets från akvarielagret. Kanske stressrelaterat, alla 4 mår iallafall till synes bra, de äter och simmar som normalt trots den bleka färgen. Får se vad som händer med finnen i pannan om den kanske försvinner..

Draken
0

Tror inte riktigt på att det är HIH, i så fall i ett mycket tidligt skede. Däremo så skulle jag vilja påstå att den har fått en svampinfektion, vilken kan jag dock inte säga.

Här en Chokladciklid som är riktigt hårt angripen av en svampinfektion efter att ha blivit skadad (fått fula sår) i slagsmål

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Aristarcos
0

Lycka till med äggen och hoppas han blir frisk igen !

sauk1
0

Jag vet inte varför denna tråd ploppade upp igen men jag skrev tråden för 1.5 år sen :)

Aristarcos
0

#24 haha, hur gick det ??