Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1821 ggr
Bodinsson94
0

Behöver ja oroa mej?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Detta är ett kar på 150-160 L… Köpt för endast 50kr. Mått är 110L, 35B, 45H om jag minns rätt.. Är väldigt mycket silikon på utsidan vid ramen och inuti verkar det ha släppt lite.. Behöver jag oroa mej i framtiden att det ska gå sönder för allt tryck eller börja läcka? Med tanke på pris så gör det mej inget att renovera det men skulle ju gärna slippa och sätta igång med att göra iordning det på en gång ;)

Bodinsson94
0

Dumma bilder som hamnar snett men hoppas ni ser ändå för vet inte hur man ändrar..

[Jens]
0

Om jag hade varit du så hade jag inte mått bra av att se det så dåligt gjort. Det kan vara mycket snyggare om det är snyggt silikonat och sedan hade jag borstat ramen och sprayat den svart. Det är bara vad jag hade gjort.

Lillyrod
0

Jag skulle nog inte våga hälla vatten i det karet utan att silikona om det först. Det ser väldigt slitet ut. Undrar om förra ägaren har försökt att bättra på silikonet underifrån? Det ser lite konstigt ut.

Bodinsson94
0

Är det bäst att slita bort allt och göra om eller ska ja ställa det ute på altanen och fylla det för att se om det läcker?

[Jens]
0

Jag tror som Lillyrod att akvariet har läckt en gång i tiden och den förra ägaren har försökt att rädda det genom att kladda på en sabla massa silikon och det blev inte vackert gjort så det bästa vore att du tog bort allting och började om genom att göra ett bra jobb med silikonet.

Din dröm kommer att finnas kvar och du kan snart starta upp ett akvarium som du kan lita på.

Bodinsson94
0

Dröm är det väl inte precis men uppväxt med det så det är ett lugnande för mej att bara ligga och kolla :) Dock så är det ingenting fel på framsidan utan det är bara på sidorna.. Och dom kollar jag inte på precis.. Just nu är jag bara orolig för att det inte ska hålla… Och om jag ska ta bort silikonet hur gör jag då det?

[Jens]
1

Om du använder vår sökmotor här på akvariefisk så hittar du de som har silikonat akvarium och lyckats väldigt bra med det. Jag är en av dem som skulle vara feg så jag hade lämnat den till en glasmästare. 🙂

Bodinsson94
0

Vad söker jag på då? :P

Lillyrod
0

Jag använde en ny spisskrapa att ta bort det gamla med. Fick ta hjälp av en mejsel för att få bort det sista i hörnen. Man får vara lite försiktig så man inte repar med den. Tvätta rent med oljefri aceton och sen ny silikon. 

Här är en liten film om hur man gör.

www.youtube.com/watch?v=8KtB6j_TvDY

Ofärgad silikon ska det vara till akvarium. Det står på tuben om den passar. Det ska inte vara antimögelmedel i.

Bodinsson94
0

Det var en bra video på hur man gör! :) Men hur gör jag på utsidan med silikonet? För att få ner det mellan karet och själva ramen?

Lillyrod
0

Det ska inte vara silikon på utsidan : ) Lägger du silikon på insidan så kommer det ner mellan glas och ram.

Ghostbuster_99
0

Jag är med Jens, akvariet har förmodligen läckt en gång i tiden. Det där är inte snyggt gjort! Hade hen vetat hur man silikonar akvarier bör han vetat att man inte silikonar på utsidan!

Bodinsson94
0

Ja jag tycker det va lite skumt med silikon på utsidan.. Men får se hur det ser ut när jag skrapat bort allt ifall det är spricka eller nått eller bara dåligt silikon.. Men kostade ju bara 50kr så kan ju inte säga att det är bortkastade pengar :)

Bodinsson94
0

Lillyrod: Ska jag ta bort HELA fogen med silikon på insidan och sen dit med ny? :)

Bodinsson94
0

Jag gjorde så att jag test fyllde hela karet.. Och såg ingenting läcka… Förra ägaren har haft sköldpadda i karet så vill ju få det till att det ska vara säkert men men :/

Lillyrod
0

Ja allt ska bort. Du behöver inte skära bort det som sitter mellan glaset och ramen men allt annat ska bort. Nytt silikon fäster dåligt på gammalt silikon så om man vill vara riktigt säker måste allt bort.

Bodinsson94
0

Okej, in till stan imorrn och köpa rakblad och silikon då :) Föresten.. Visst det kanske inte hör hit men behöver tips på snabbväxande växter att ha i början.. Så kan ja kolla på djuraffären om dom har några eller kan beställa hem :)

[Jens]
0

Exempel på snabbväxande växter: 

Javamossan är mycket användbar och pålitlig. Den frodas under bra belysning men klarar sig också med lite ljus om det skulle behövas. Bind fast en tuss där du vill ha den eller tag ett hårnät och klä in en grotta med den t.ex… den är mycket användbar.

Andmat. Den är effektiv och växer fort och verkar klara det mesta. Man får se till att hålla efter den annars täcker den snabbt hela vattenytan.

Hygrophila polysperma. Växter snällt och snabbt. Bara att nypa av och plantera skotten när de blir långa. Klarar lite mindre belysning fint.

Hygrophila difformis (vattenwistaria) Växer snällt och snabbt. Även här är det bara att nypa av och plantera topparna. Klarar sig med lite ljus.

Limnophila sessiliflora. Växer väldigt fort och lämpar sig bra som startväxt i akvarium.

Vi har en växtlexikon som du kan sitta och läsa och njuta av. Väldigt informativ och du hittar säkerligen fler växter än de jag nämnde som är snabbväxande.

ps. såg de söta illrarna nu på bilderna =) De är såå söta! ds.

Bodinsson94
1

Tack så mycket! Ja jag har kollat där men inte sett så många som det står att dom är snabbväxande.. Läste din artikel om att få en bakteriekultur på naturlig väg och inte på flaska.. Riktigt bra artikel! :)

Bodinsson94
0

Tack så mycket föresten ^^ Ja dom är jätte söta åh goa och ska va med hela tiden… Så ska bli trevligt när karet är igång så kan ja ligga i gästsängen och mysa med dom medans ja kollar in fiskarna och själva karet :)

Bodinsson94
0

Killen och jag har suttit hela natten åh pratat akvarium.. Därav att ja har frågor om allt och ingenting ingenting så därför kommer ännu en fråga.. Kan man ha den svart-vita stenen i ett akvarium? Stenen på längst till höger.. Finns i dom flesta grustag/stenbrott här i sverige :)

Bodinsson94
0

Oj.. Mobilen krångla till mina ord lite haha ^^

Lillyrod
0

Du kan ha i stort sett alla stenar i ditt akvarium bara du tvättar dem noga först.

mimåne
0

Ja du kan ha den stenen i akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Bodinsson94
0

Underbart! :)

[Jens]
0

#19 Tack så mycket för kommentaren om artikeln jag skrev. 🙂

Bodinsson94
0

Varsegod :) Det är ju faktiskt sunt förnuft att låta karet göra sin egen kultur än att köpa det på flaska… Bara man har lite tålamod :) Nu för tiden ska allt vara klart på 3 sekunder helst verkar folk tycka tyvärr :/

[Jens]
0

Ja det är så jag upplever det och därför skrev jag artikeln. Många vet inte hur mycket arbete det är att starta upp ett akvarium. Det är väldigt mycket att tänka på men samtidigt väldigt intressant process där man lär sig otroligt mycket.

Bodinsson94
0

På tal om bakteriekultur.. Kan man gå ut i skogen och hämta rötter och ha i karet även om dom t,ex precis är uppgrävda? Eller måste rötterna vara döda? Eller kan det göra vattenkvaliten dålig? "Vet att det inte ska bara barrträd" :)

Lillyrod
1

Jag brukar lägga allt i blöt ett tag som jag tar ute för att vara säker på att det inte lever något i roten eller grenen. Sen låter jag det torka för att blöta upp det igen innan det ska ner i karet. Jag vet inte om det är rätt metod men så gör jag.

mimåne
0

Det bästa är att använda dött trä men det gör ingenting om det legat under jorden. Det viktiga är att man putsar av den ordentligt innan användning så att ingenting levande, jord eller smuts hamnar i akvariet. Det räcker att skölja av/borsta och koka dem en stund.

Bodinsson94
1

Okej va bra :) Då kan det ju bli ganska billigt att dekorera karet haha ^^ har det mesta här på gårn :D

mimåne
0

Det är ju så roligt dessutom att använda sådant man själv hittat och sett som lämplig inredning.

Bodinsson94
0

Ja! :) Speciellt den svart-vita stenen jag visa… Ville ha den i mitt akvarium när jag var mindre men fick inte för morsan för hon sa att den är giftig för fiskarna och sånt där… Så nu blev.ja jätte glad när ni sa att den funkar i ett kar :D

mimåne
0

Bara du kokar den runt 5 minuter först :)

Bodinsson94
0

Jadå, kokar allt jag ska ha i karet som jag tar från gården :)

mimåne
0

Det låter bra. Roligt att du blev så glad också, då blir jag också glad :)

Bodinsson94
0

Ja jag har alltid velat ha dom stenarna ^^ Nu ska jag bara lyckas hitta såna haha ;)

Bodinsson94
0

Förlåt så mycket för att ja har så många frågor men ni verkar va super duktiga på allt som behövs till akvarium! Jag gillar inte rampar med lysrör till akvarium och kan inte montera in hängande lampor då karet ska stå under en hylla så funderar på om den lampan på länken är nått att ta? 2-3 stycken längs akvariumet eller nått annat snygg belysning? http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00180949/

[Jens]
0

Alltså fiskarna bryr sig inte ett skit om vilken belysning du har i akvariet så det är egentligen bara att köra på utan det är vi människor som ställer krav på hur vi vill att det ska se ut i första hand. Hur vill vi ha ljuset? Vitt sken som lyser upp alla vrår i hela karet? Vill du ha enstaka delar av akvariet upplyst?

Sedan till något som är lite viktigare som finns i akvariet och kräver viss ljusmängd beroende på vilket man använder och det är växter. En del växter kräver mer ljus än andra och då får man anpassa sig lite men det gäller ju även i bra växtljus också. Komplettera med växtnäring eller inte är frågan som man får testa sig fram.

Jag har t ex LED-ramp som är avsedd för akvarium och växtakvarium och det där med ljus är en djungel att förstå och jag vet inte om jag är expert på det men har lärt mig lite i alla fall (hoppas jag) . 

Lumen säger ju hur mycket ljusstyrka den ger och i ditt fall så är det endast 120 Lumen och då kan man t ex jämföra med min LED-ramp som ligger på ca 5600 Lumen vilket är stor skillnad.

Sedan har vi Kelvin som berättar vilket ljus den ger. Allt från varmt ljus till kallt ljus och det finns skalor på dessa men det sägs att 5000 K ger väldigt gult ljus och det är i mina ögon väldigt tråkigt i ett akvarium. 10000 K är riktigt fint ljus och brukar rekommenderas.

Så dessa LED-ljus från IKEA skulle jag personligen inte köpa eftersom lägre Kelvin innebär ett varmare sken. Allt under 3000 K brukar kallas varmvitt. En glödlampa har en färgtemperatur på ca 2700 K. Men som sagt så är det upp till var och en bestämma vad man vill ha =) 

Här är en bild på mitt stora akvarium med LED-ramp: #186 .

Jag vet inte vad du har för längd på ditt akvarium men du kan själv gå in på sajten och se vilken ramp av samma märke som jag köpte skulle kosta dig. Varje lampa som du föreslog från IKEA kostar ca 300 kr och en ramp på t ex 90 cm kostar 1200 kr (3000 Lumen) av samma märke som jag köpte. Du kan själv gå in på sidan och titta vad som skulle passa ditt akvarium http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/61_136.

Bodinsson94
0

Mitt kar är 110cm i längd.. Och ja jag vill ju såklart att allt ska lysas upp men det var väldigt dyra ramper tyvärr :/

72mm
0

Jag kompletterade min lilla lampa på mitt nano med två IKEA Jansjö. Fast de är ganska punktformiga, kanske inte fungerar till ett större kar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Bodinsson94
0

Bara man har dom en bit ovanför då ökar ju storleken på ljuspunkter men ljuset kanske inte når hela vägen ner till botten då.. Men har ju inte så stort kar så 3 st på raken borde funka ändå tycker ja :) kan man byta lampa i dom?

72mm
0

Nej, inbyggd LED. När den är slut är den slut.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Bodinsson94
0

Drygt.. Men den andra lampan ja skicka länk på för bara 49kr kan man ju byta lampa i till någon starkare lampa :) och kanske sätta folie på insidan? Även varit och köpt silikon så nu ska det göras rent och silikonas :) Får hoppas att det blir snyggt då det är första gången :)

Lillyrod
1

Lycka till med silikonen. Mitt blev inte snyggt men det blev tätt. Till slut…. 😃

[Jens]
0

Väldigt dyra LED-ramper? Jag har verkligen försökt att hitta något billigare men dock utan resultat. Du pratar om 3 LED från ikea som kostar 300 kr vardera och då blir det 900 kr plus att det är inte det bästa. Från sajten jag rekommenderade kostar en LED-ramp 1200 kr och då vet man att det är bra för växterna och för tittarna som kollar akvariet.

Men alla har olika tycken 😉

Bodinsson94
0

Ja men fanns ju även en billigare version som 75mm visade nyss :) Men det är ju så att jag är väldigt trött på ramper och vill ha lite annorlunda belysning.. Men du har rätt jag tänkte inte riktig på pris skillnaden där ;) Får klura ut lite hur jag ska ha det.. Vill att växterna ska få rätt ljus så dom kan växa och må bra men även att det ska se snyggt ut ^^ Och jag tror att jag överlåter silikonandet åh pojkvännen som har lite mer erfarenhet av det! Vill ju att det ska bli ordentligt ;)

Bodinsson94
0

Föresten Jens, Du som kan mycket om bakterie kultur… Kan man ha i växtnäring i starten eller får alger en bra start då med?

[Jens]
0

Du ska nog ta det lugnt i början. Ha snabbväxande växter. :) Det skulle kunna gå med JBLs växtkulor om du delar dem i två delar och har det under sanden.

Bodinsson94
0

Ah okej… Men har ju kollat i flera månader på Youtube när dom gör aquascape och sånt och dom har ju växtnäring under sanden i form av pulver :) Micronäring eller vad det heter.. Är det nått som är värt att testa kanske eller om det ens finns att använda i Sverige :)

[Jens]
0

Jag läste att någon här använde detta i sitt kar och det var inte så länge sen jag såg det men kommer tyvärr inte ihåg namnet på personen. Han hade beställt via eBay så varför inte.

Bodinsson94
0

Okej men det låter krångligt plus jag litar inte på att beställa grejer via internet så då skiter ja i växtnäring i början :)

[Jens]
0

JBLs växtnäring kan du köpa i vilken butik som helst. Jag köpte mina från pwss.

Bodinsson94
0

Men då får det bli växt kulor då :D och kanske försöka dela i 3-4 bitar :)

Bodinsson94
0

Rengjort och silikonat.. Dock blev det lite ojämt då jag inte hittade tejp :( Så imorrn ska jag få bort det överflödiga på nått sätt..

Lillyrod
0

Jag hade ingen tejp jag heller så det blev lite ojämnt på vissa ställen. Jag tror det är bättre att du låter bli att försöka få bort. Risken finns att man tar bort för mycket och då blir det läckage.

[Jens]
0

Håller med Lillyrod. Pilla inte på något i efterhand. Om växterkulor. Det finns 17+3 pack tror jag och en sådan räcker gott och väl för jag tror det räcker med enbart halva mängden till ditt akvarium. Tänk på att inte snåla med sand. Ha ca 4-5 cm fram och 7-9 cm bak. Sand har förmågan att sjunka ihop rejält och då är det bra med sandsnäckor.

Bodinsson94
0

Okej då låter jag bli :) Och blir nog grus för min del.. Nått ljusgrått som typ granit eller något :)

[Jens]
0

Okej, då utesluts att ha corysar och botior med andra ord i akvariet.

Bodinsson94
0

Japp.. Även om jag verkligen älskar Praktbotia! Men men.. Gillar grus mer plus dom flesta växter sätter sig bättre :) Men malar tycker väl grus är okej? Har tänkt skaffa segelfenspleco..

[Jens]
0

Har du tänkt att skaffa minst ett 720 L akvarium inom kort så kan du skaffa dig en segelfenspleco. De går inte bra i ett så litet akvarium som du har skaffat dig.

Bodinsson94
0

Attans :(

[Jens]
0

Ja man måste verkligen läsa på vad det är man köper. Skriv upp en önskelista och läs på om de passar i ditt akvarium samt med de andra innevånarna.

Bodinsson94
0

Månskensgurami? :)

[Jens]
0

Nej, du har inte lärt dig ;) fast jag ser nog en liten ironi från din fråga men samtidigt så är det allvarligt. Jag bryr mig verkligen om fiskar och Gurami vill verkligen ha en lugn och fin miljö med mycket växter och då menar jag höga fina växter och det får man inte på en dag utan det får man efter nästan ett år. Nu skrev du månskensgurami och tyvärr så skulle jag vilja se dem i ett ännu större akvarium , minst 200 L.

Gurami överlag är väldigt känsliga och vill ha tättvuxet akvarium och ha lugna fiskar omkring sig. Jag skulle helst vilja se Gurami med enbart bottenfiskar t ex corysar och kanske någon stimfisk som t ex Neontetra men inget mer. De är skygga av sig och behöver lugnet.

Att folk och nu menar jag inte dig (du bara ställer en fråga och det gillar jag) skaffar guramisar i första läget får mig att må illa för de vet inte hur viktigt det är att ha en bra miljö för dem.

Bodinsson94
0

Haft Mosaikgurami förr men då hade jag dock ett 300L.. Vet även vad dom behöver och att det som du säger ska va lugn och ro.. Men är karet för litet så är det :/ Var väldigt synd för är ett lungt akvarium jag vill ha..