Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1060 ggr
MsSofieG
0

Bakterieblommning

Åh jag håller på att bli galen! 😭 Jag har bakterieblommning i mitt kar sedan ett par veckor tillbaka och jag tror jag provat allt snart utan framgång, det verkar snarare bli värre. Jag har ökat cirkulationen i karet, bytt ut bottenmatrealet mot nytt så det inte kan finnas dolt skräp, jag har gjort jämna vattenbyten och testat vattnet till förbannelse. Mina invänare är 6 ottos på tillväxt och 6 räkor så jag har bara städare i karet. 

Har någon något tips på vad jag kan prova här näst? Tappar suget totalt när det ser ut som nån hällt mjölk i akvariet 😕

mimåne
0

Har du prövat något bakteriedödande medel?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MsSofieG
0

#1 Jag har inte riktigt lyckats hittat något som är säkert för räkorna, du råkar inte ha något tips?

mimåne
0

Jag tror du gör bäst i att flytta invånarna till ett tillfälligt hem och under tiden göra en behandling med bakteriedödande medel. T.ex liknande som sägs vara hjälpsamt mot cyanobakterier.

MsSofieG
0

Okej det får nog bli så i sånna fall, tråkigt men vad gör man inte för att få tillbaka sitt forna kar. Kan sånt där medel fasta i substrat och filter? Hur renar man lättast karet efter man är klar med medlet?

Lillyrod
0

Om du använder medel mot ex cyano så behöver inte karet renas efter. Tvärtom kan man ha en underhållsdos i ett tag efter. Allt står att läsa på flaskan : )

MsSofieG
0

#5 Jasså men det är ju helt suveränt! Ska leta lite till och se om jag hittar något räk säkert medel annars blir det inköp av ett andra kar. Perfekt anledning för att inte göra sambon misstänksam på ett nytt kar 🎧

mimåne
0

Haha ja det var en perfekt orsak att skylla på!

Lycka till, hoppas du får bort det :)

MsSofieG
1

#7 Tack så mycket! Återkommer till tråden efter behandling med resultat 🙂

mimåne
0

Det ser jag fram emot :)