Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2354 ggr
[SonjaG]
0

Nyckelhålsciklider

Hej

Är det nån här som har nyckelhålsciklider? 

Jag har ett par och skulle vilja "jämföra" lite med mina hur era beter sej. Mina är blyga, lite för blyga tycker jag. De syns sällan, mest vid matning. Nån gång på kvällen kan dom titta fram. Men om man rör sej i rummet backar dom ner bland växterna och gömmer sej, Det är inte ngt störande rörelser, inga andra fiskar tycks reagera. Och dom flyr inte, bara försiktigt drar sej bakåt.

Ibland gruffar dom lite med skalarerna, och då verkar dom rätt tuffa, inte alls rädda av sej. Hur gör era, är dom försiktiga och blyga?

Kul om nån vill skiva lite.

mimåne
0

Hej SonjaG!

Vad roligt med nyckelhålsciklider. De är charmiga.
Precis som du lagt märka till så är de skygga av sig. Det här är arten känt och inte något som bara dina fiskar uppvisar. Jag är nyfiken på hur ditt akvarium ser ut. Det finns en hel del du kan göra med inredningen för att skapa en tryggare miljö för dem så att de vågar komma fram mera. Det får dem också att må bättre om de slipper vara så mycket på sin vakt hela tiden.

Vad har du för andra fiskar i akvariet? Eftersom att nyckelhålscikliden är skygg av sig så hålls de bättre med andra lugna fiskar. Det optimala skulle jag säga är att de får vara den största fisken i akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
0

Nja, störst vet jag inte. Det är ett par skalarer, men det kommer aldrig till slagsmål. Det är tvärtom som gäller. Nycklarna bruka som sagt gruffa lite, inget hårt och tufft bara puffa lite. Det slutar med att dom tröttnar bägge två. Nyckelhålen är stora och fullt utväxta, men skalarerna är nog ngt större med alla fenor o sånt.

Annars lite snälla tetror och pansarmalar. Jag tycker inte det är läge för att vara så skygg. Dom har mycket rötter o växter och det är väl därför dom inte syns!!!

Jag gillar dem trots detta och den oansenliga färgen. De ser så timida o vänliga ut.

Anon
0

Mina nyckehålsciklider blev faktiskt tuffare när jag bytte ut mina tetror mot sajica-ciklider och jordätare. Det var som att de var tvungna att tuffa till sig och inte låtsas om att de var rädda. Så nu är de framme mycket mer! Men visst, det är ju ingen modig ciklid direkt.. Har tröttnat lite på dem då de är så mesiga men de är ju även söta på sitt sätt.

[SonjaG]
0

Mesiga, haha. Ja det kan man kanske säga. Men alla kan ju inte vara tuffingar. Tetrorna här hos mej är rödmunnar och röd fantomtetra.  Jag tror inte dom stör, elle så kanske dom borde göra det lite mer.

Jag har hört av andra att nyckelhålen inte är så jätteblyga utan är framme för det mesta. Konstigt…

När du bytte ut dina tetror, hur gjorde du då? Man kan ju slänga dem, eller du kanske gav bort dem?

mimåne
3

Friska pigga fiskar ska inte slängas bort eller avlivas utan anledning som påverkar fiskens livskvalite. Vill man göra sig av med någon fisk så kan man antingen leta ny ägare eller lämna till en djurbutik.

Anon
2

Jag sålde mina. Är förvånansvärt enkelt att hitta nya ägare till fiskar, men man får inte glömma bort att de vill ha ett bra liv hos sitt nya hem också. Så jag tackade nej till någon som kändes för oseriös till exempel. Naturligtvis är det ju dock bäst att behålla de djuren man köper, så att de får ett tryggt hem hela livet :)

[SonjaG]
1

Jag ser att jag skrev fel. Det ska stå "man  kan ju inte slänga dem", menar jag såklart. Vem slänger fiskar? Jag glömde ett ord,,, ursäkta.

Anon
0

#7 Hahaha jaha men då så! Tyckte det lät väldigt taskigt, trodde du menade att helt enkelt lägga dem i en soptunna men vad bra då haha! :)

[SonjaG]
0

Nej! Jag som inte ens kan ha ihjäl en sjuk fisk. 

Men jag tror inte mina nyckelhål är särskilt störda av rödmunstetrorna. Dom är livliga men håller sej mer i mitten av akvariet. Dom stimmar väldigt bra faktiskt. Jättecharmiga fiskar, dom vill jag inte bli av med.

Anon
0

Tror inte heller att de störs. Däremot kan det vara så att de kanske inte känner att de  har så stort behov av att visa sig tuffa. Mina nyckelhål var ju tvungna att se lite häftiga ut när sajicacikliderna började bråka med alla fiskar i akvariet så då slutade dom gömma sig. Men hmm du kan ju kanske testa att mata lite oftare och på oregelbundna, så att dom är framme och spanar efter mat lite mer :)

mimåne
0

Ja då förstår jag, så tokigt det kan bli :)