Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 2323 ggr
Draken
1

Corydoras, lite frågor.

Hej, vi har ju nu sammaställd försäljningslistorna till våran auktion och där finns några Corydoras, som tydligen skall vara ovanliga-/ svåra att få tag på. Jag vill ju ha ett gäng Corydoras när jag startat om mitt 275 liters med odling.

bl.a finns det en sort som kallas venezuela Red, den blev jag väldigt intresserad av, men har ingen aning vad den har för behov. jag hittar bilder när jag googlar, men ingenting om den kräver något särskillt, vilken miljö den vill ha o.l

Jag vet ju att överlag så vill de flesta corydoras ha likvärdiga förhållanden, men jag har även hört att de kan vilja ha lite olika miljö beroende på art, stämmer detta ?

Kan man ha olika arter i samma akvarium ? Det vill ju vara flera, men det fanns inte så många av varje, plus att jag ju har några stycken här hemma som jag tänkte flytta över när det är klart med akvariumet.

Tacksam för svar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

GuUuLd
0

Antar att "Venezuela red" är ytterligare ett handelsnamn för Corydoras venezuelanus. Överlag kräver corysarna samma förhållanden, det är mest vattenvärden som temperatur, pH osv. som skiljer dem åt så där bör man kika på vad just den arten kräver.

Man bör inte blanda coryarter allt för mycket, de stimmar oftast bäst med sin egen art & många arter kan hybridisera.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Draken
0

ok. Tack för svar.

Att jag funderade på att ha flera olika i samma kar beror mest på att, eftersom de är en stimfisk och gärna vill vara flera tillsammans, så tänkte jag att de blir ju ett 15-20 tal om jag handlar de arter jag är sugen på på träffen, men det är mellan 3 och 7 av samma art som säljs bara.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Oliviahack
0

Jag hade fläckig o trili nåt vad den nu heter tillsammans och visst dom simmade med varandra men dom höll sig för det mesta till sin egna grupp.

[raichu]
0

Jag hade ett gäng corys av olika lite olika arter och de verkade inte må dåligt av det. 🙂

GuUuLd
2

Här kommer lite exempel på arter man inte bör hålla ihop pga. hybridisering:

C. adolfoi x C. caudimaculatus
C. adolfoi x C. gossei
C. adolfoi x C. melini
C. araguaiaensis x C. axelrodi
C. arcuatus x C. metae
C. axelrodi x C. adolfoi
C. axelrodi x C. metae
C. burgessi x C. adolfoi
C. burgessi x C. metae
C. burgessi x C. axelrodi
C. davidsandsi x C. adolfoi
C. davidsandsi x C. burgessi
C. davidsandsi x C. panda
C. oiapoquensis x C. panda
C. paleatus (albín) x C. melanotaenia
C. panda x C. caudimaculatus
C. sterbai x C. haraldschultzi

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kollat de arterna du har lagt ut och jämfört med det som finns på träffen, den enda som finns på träffen vad jag kunde se, var  C.paleatus

Dessa kommer finnas på våran träff, 'är det någon av dessa som jag kan eller inte kan ha tilsammans ? 

3st Brochis splendens 150:-
3st Corydoras duplicareus 200:-
5st Corydoras paleatus 125:-
5 stCorydoras paleatus 125:-
3st Corydoras similis 150:-
4st Corydoras sterbai 120:-
4st Corydoras sterbai 120:-
3st Corydoras spec venusuela red 300:-

Här hemma har jag 2 st. vanlig albino pansarmal och en annan som jag inte vet vad det är, dessa följde med när jag köpte ett akvarium.

Den här vet jag inte riktigt vad det är, tyvärr suddig bild eftersom den är knäppt med mobilkameran, den vill inte vara stilla. ( vet att det är lite fel bottensubstrat i karet, det är rådasand. men dessa 3 skall flyttas till 275'an när den är klar, och där är det blästersand ;) ) Ni kanske ser vilken art det är ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

GuUuLd
1

Similis & Sterbai ska inte blandas iaf. :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Draken
0

Vad bra, då vet jag två som jag kan ha tillsammans ;)

Du råkar inte veta vad det är för art på den jag har postat bild på ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

GuUuLd
0

Det ser ut att vara en corydoras paleatus :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Draken
0

Paleatus fanns det på auktionen, kanske skall börja med att köpa några kompisar till denna ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Marsvinsmamman
0

Håller med #9, det ser ut som en paleatus på bilden.

mimåne
0

Vad roligt att du intresserar dig för corydoras, Rovfisk. Jag har läst lite om att blanda olika corydoras arter tillsammans och vissa påpekar att man inte ska det medans andra menar att det absolut går. Jag är av åsikten att man kan hålla två tillsammans så länge man har kunskap om arterna.  I regel så kommer de hålla sig till sin egen art och korsar de sig har jag förstått att problemet oftast är för små grupper av vardera art.

Det man bör tänka på är att inte välja arter som tillhör samma "grupper" för då finns det en korsningsrisk. T.ex cor. sterbai och similis som GuUuld sagt. Även olika corydoras stripe ska inte hållas med vanlig Metallpansarmal då de också faller inom samma grupper. Vill man vara riktigt säker på att de man väljer inte kommer att korsa sig, så väljer man två arter som är raka motsatsen till varandra och håller en relativt stor grupp av vardera art.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Jag har alltid tyckt om dem, och har varit sugen på dem vid flera tilfällen. Men med den inriktning jag har haft, så har det inte gått. De har antigen blivit uppätna eller mobboffer, de små akvarium jag har haft, där har jag haft uppväxtfiskar, så pansarmalarna skulle ha blivit ihjälstressade av ungfiskarna eller helt enkelt uppätna. Därför har jag inte tordas ha några.

Om den ovanför är en paleatus, så skall jag försöka lägga vantarna på åtminstone ett av utropen på dessa på auktionen, och så köper jag några till av albinon. Sen får vi se om dessa får gå kvar io 225 litern, och jag har kanske en eller två grupper av någon annan art i 275 litern.

Men, nu har jag rådasand i Hörnakvariumet, tror storleken är den minsta ( osäker om det är 0,5 -1 mm eller om det är 1-1,5mm)  Funkar detta för corydoras, jag vet ju att de vill ha sand. Vill inte börja byta bottensubstratet i det akvariumet, för nu är värdena helt perfekta och är helt stabila. 

I 275 är det redan blästersand, och det blir kvar som bottensubstrat. Det kommer dock sättas in en ny pump i det akvariumet, ett Eheim ytterfilter, pumpen har varit inne på lagning (packningarna hade gått) men jag skall koppla in den på akvariumet idag, allt filtermaterial är nytt, eftersom det gamla har torkaat ihop, och jag sätter hellre in nytt än att chansa på att det gamla är bra. Dock kommer det gamla innerfiltret få gå  , parallelt med ytterfiltret ett tag, tills ytterfiltret har gonat till sig med bakterier.

Hur länge skall jag vänta innan jag släpper ner Corydoras (har hört att de kan vara känsliga) Kan jag köpa på våran träff om en vecka, eller skall jag vänta ytterligare ett tag ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Corydoras är känsliga för dåligt vatten. Jag använde ändå mina pandor som första fisk i 96an när jag startade upp. Då hade karet stått med vatten och för liten pump i en vecka. Enda invånare innan var sandsnäckor. Det gick bra.

mimåne
0

Jo det är paleatus du har, den på bilden ser ut att kunna vara en hane :) 

Jag hade nog slagit till på träffen om en vecka. Om jag förstod rätt så har karen varit igång ett tag redan. Sanden du har bli bra också.

Draken
0

Ja, gud ja. Karen har vart igång 1 respektive 3 år ;) Så det är inga problem. jag har bytt ut innerfiltret mot ett ytterfilter i 275'an idag, har bytt ut filtermassan i det filtret, för det har varit inne på lagning, packningarna hade  torkat in, så det har inte varit igång på några veckor.

Nu är det inkopplat i akvariumet, men även den gamla innerpumpen är igång, kramade dessutom ur innerfiltret i akvariumet innan jag startade ytterfiltret, så jag tror inte det skall vara några problem med bakterierna, men jag bytte ungefär 85%  vatten ;)

Tänkte isf köpa fler Paleatus och några stycken albinosar till, och låta dem vara kvar i hörnan, jag fyller bara på stimmen. S¨å köper jag kanske ett par andra sorter och har dm i 275'an. Just nu går det bara 3 Jätteposthorn och 3 ancistrusar i karet. imorron skall Sjoestedtin flytta ner i det akvariumet, sen kommerd et gyppy, både röda och mix till träffen, som jag redan har förbeställt. Mixen och några av de röda skall vara i 275'an.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Det ska bli spännande att se vad det blir för arter :)

Draken
0

På söndag får ni veta, om jag ens hinner ropa in dem. Jag hoppas det 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag håller tummarna för dig!

Draken
0

Kan nog behövas ;) jag kommer ha häcken full, men nånting borde jag ju kunna fixa tycker jag ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Du får ha maken eller någon av dina barn som håller koll på budgivningen och kan ropa in åt dig :)

Draken
1

maken kommer hålla lite koll åt m,ig, jag har talat om för honom vadf jag vill ha. Men även han  kommer att ha en hel del att göra, men kanske inte under själva auktionen, hoppas jag :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis