Vår i luften!
Trodde aldrig att mina två skalarer skulle bli ett par eftersom den ena var så lycklig med sin partner som dog tack vare nya fiskar från affären, och den här andra är så liten och var alltid hack kyckling … men nu, just precis nu, leker dom på en anubiasplanta :O jag fattar noll! Dom har inte velat ha å göra med varandra på jag vet inte hur länge… 1 år kanske? Nu helt plötsligt så leker dom! Det var ju spännande!
Men det blir nog inga bebisar då båda ser ut att vara honor… ville bara dela med mig, för plötsligt händer det ;)
Så roligt att höra! Verkligen kul och jag hoppas de får behålla rommen också och att det befruktas! Grattis !
Tack! Ja eller hur! Det kom väldigt oväntat… får väl säga "vår i vattnet" kanske… de putsar fortfarande äggen och håller på och inget ägg har börjat mögla ännu, eller så hinner dom plocka bort äggen som möglat innan jag hinner se… men vi får väl se vad som händer! :)
Jag har koi-scalarer bestående av två par och de är mina favoriter i karet (375 L). De lägger ägg då och då men äggen blir uppätna för jag har lite fisk som tar hand om det på natten. Det hade varit kul att sätta ett par i ett eget kar men jag har inget kar för att kunna göra det.
Så kul! Jag hoppas den ena skalaren överraskar dig genom att vara en hane😃
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Oh gudars! Första gången på 4 år som skalarer i min ägo har lyckats behålla romen över natten! Och bara ett korn har möglat! Befruktade eller ej, det här var roligt i vilket som! Kan man se om äggen är befruktade?
Ja då har det gått 2 nätter nu, men dom har inte riktigt förstått att man ska ta bort mögliga korn så mina skalarer låter romen mögla korn efter korn 🤔 men hur som helst så är det iallafall framsteg eftersom dom vaktar, fläktar och putsar sin avkomma någorlunda iallafall, även om dom inte riktigt fått bukt på det… så vi låter väl denna gång passera och hoppas på bättre lycka nästa gång helt enkelt! Om dom var befruktade eller inte får jag nog inte veta denna gång men jag är glad ändå :)
Ja det är alltid lika roligt när det läggs rom tycker jag oavsett hur det går. Det är så spännande :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus