Jag är så ledsen!
Vad hände med min Scalarehona? Har 4 stycken Scalarer och när jag köpte den 4:e trodde vi att han skulle bli en hane med sin lilla puckel. Fast det var en hona. Det är över ett år sedan denna nye kom in.
Tänkte att balansen skulle bli bättre i akvariet då en hona blev mobbad av dom andra tjejerna, om jag fick in en hane. Balansen blev dock bättre för dom blev par 2 och 2.
Denna gula hona stod högt i rang och blev aldrig mobbad. Dom grupperade sig ju i par och la ägg om vartannat. Hemskt mycket äggläggning, på allt som gick att "spritsa" på. Mobbingen upphörde och dom försvarade sina äggläggarplatser i sina "parrelationer".
I går var min gula på väg att drunkna smälltjock, knögglig om magen och tung. Fick hjälpa henne hämta syre. Efter över 2 timmars dödskamp kände jag mig tvungen att ta upp henne och slå ihjäl henne med en stor tung mortelurna. Hon lade sig hela tiden på pumpen då jag försökt hjälpa henne. Fick tillslut krossa hela hennes kropp så den blev helt platt.
Jag mår så dåligt över det här och blir så besviken på mina dåliga kunskaper. Orkar ej ha så stora fiskar som jag har en relation med t.om. Nu har den avlivade gulas väninna börjat bli mobbad igen då det andra paret lägger ägg i kapp.
Blev min Scalarehona "äggsjuk" eller vad är det fråga om? Hon var bara några år, typ 4 år, en fräsch tjej som höll ordning på de andra som vill bråka lite mer. Nu är det störigt i akvariet igen med detta äggläggningsmani dom har. Vad ska jag göra?
Trodde aldrig att jag skulle få en så stark relation med Scalarerna, dom är verkligen speciella för mig…Tror inte jag klarar av att ha akvariefisk mera. Jag är så lessen! Vad ska jag göra med dom kvarvarande, har ni ideér? Om inte annat har ni mycket större kunskaper än jag…😢
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Jag har inga råd, men jag förstår dej helt o fullt. Skalarer är verkligen personliga och man får lätt stark relation till dem. 2-3 st har dött genom åren för mej. Men jag har inte varit så modig som du o kunnat ha ihjäl dem själv. jag tog dem till butiken och dom hjälpte mej.
Du ska absolut inte sluta med fiskar, dom ger en så mycket. Prova med att skaffa en annan hona om du hittar nån fin.
Lycka till!
Tack för dina snälla ord SonjaG! 🌺
Nä jag ska nog inte ge upp dom men har fått en ordentlig tankeställare. Dom är ju ej så himla gamla så det får nog bli så att jag får skaffa en till som du säger. Jag har bävat för det här som nu hände och hade jag tänkt på det innan jag skaffade dom så hade jag nog varit akvarielös.
Nu är det som det är och ja sannerligen att dom är speciella. Jag ska läsa på lite mer om Scalarer och deras ev sjukdomar. Att man kunde bli så kär i sina fiskar hade jag ingen aning om.😍
Hmm låter inte som någon sjukdom jag har hört talas om att Scalarer drabbas av i varjefall.
Eftersom hon var alldeles knölig och tjock, kan hon ha svalt något olämpligt ?
hur stort akvarium har du dem i ?
360 liter är det på och inte har dom fått annat foder än vad vi haft innan. De andra mår prima. Hade hon inte lidit så hemskt och det inte varit sen kväll, så hade jag helst dragit i väg till vet eller åtminstone vårt lilla zoo med henne.
Snäckor kläcks det mycket av nu som flyter på ytan innan de dalar ner. Dom äter väl inte sådana?🤔
Om hon var knölig i magen, så kan hon kanske ha svalt några snäcklingar om de är helt nyckläckta ? då får de ju in dem i munnen. Det är den enda förklaring jag har isf.
Det har hänt att mina scalarer har varit lite väl nyfikna på nykläckta snäckor, och det har nog slunkit ner en och annan, men ingen har reagerat på detta viset, eller blivit sjuk av det. men sväljer de tillräckligt många, på för kort tid, då kan det nog ta stopp i tarmsystemet på dem. Annars vet jag inte vad det kan bero på :(