Vad tycker ni om programmet tanked?
Hej! Jag brukar kolla på tv programmet tanked som går på discovery channel kl 3-4 på eftremiddagen! Det handlar om två killar i usa som bygger akvarium av nästan allting! Jag tycker programmet är intressant och bra men grejor som jag verkligen inte gillar är att dem (enligt mig) överbefolkar oftast karen, att de istället för att ha riktiga koraller när de bygger saltvattenskar har de fake-koraller som dem målar i de färgerna de vill ha och att de köper från ett stort föratag där fiskarna har det jättelitet och inga växter, ingen bottensand eller stenar att gömma sig bland. Då vill jag gärna veta vad ni tycker om det,?ni som har sett det alltså?
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Jag har sett det ett par gånger och det är väl rätt uppenbart att pengarna kommer före att göra ett bra habitat åt fiskarna.
Sen om de specifikt överbefolkar karen är inget som behöver stämma för oftast gör de kar på flera tusentals liter.
Fast de använder ju sig av fake-koraller av miljöskäl. Eftersom de bygger så otroligt mycket akvarium så finns det ingen möjlighet att odla koraller i samma snabba takt. Så därför tillverkas koraller istället för att de skulle skörda från havet. Detta har de sagt flera gånger i programmen.
Sen är det ju stor skillnad på saltvatten och sötvatten. De gör ju realistiska koraller för att tillgodose saltvattenfiskarnas behov.
Vill bara poängtera att jag också kan tycka att vissa saker de gör bortser från mina egna åsikter men överlag tycker jag att de gör bra jobb.
// Sofia
Jaha, det visste jag inte. Ja, du har en poäng där med att de bygger på flera tusen liter, jo jag vet men en gång byggde de ett flipperspelskar av sötvatten och då hade de 10-tal skalarer i ett kanske 70-100l kar. Det tycker jag är mycket. Det är inte den enda gången jag tycker att de överbefolkade men detta var bara ett exempel:) men ja, jag tycker ändån som ni att de gör ändå ett ganska bra jobb men jag gillar INTE stället de köper fisk från!
Är det nån annan som vill säga sitt om programmet?
ser det inte jätte ofta men tycker det är ganska häftigt det dom gör och att akvariumen är så stora för det mesta
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Kan tipsa om national geographic wild's liknande program som heter fish tank kings, mycket bättre djurhållning!
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
Vilken kanal får det på? Låter bra:)
national geographic wild står det i inlägget ;)
// Sofia
Jaha, råtrodde det bara var en tidnng. Vilken tid får det?
#3 Har för mig att de sa att det var på 300 liter.. :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Det tror jag inte..eller? Vi kanske inte har sett samma avsnitt:)bifogar en bild, det är det översta karet som är fullproppat med stora vuxna scalare. De Karen på sidorna är ganska fullproppade också men inte lika mycket:)känns inte som de bryr sig om om fiskarna kommer trivas eller om det blir överbefolkat eller om fiaskoartad ens trivs med varandra, de vill nog mest ha pengar. Men annrs gillar jag själva teamet, det är kul att kolla på när de skojar med varandra:)
Fiskarterna menade jag. Sorry..
Jag kollar ibland men jag gillar det inte. Varken tanked eller fish tank kings. Dom tänker inte riktigt på fiskarna. En gång stoppade dom i en haj i ett olämpligt akvarium bara för att dom hade bråttom. Det var någon speciell sorts haj som skulle riva sig på inredningen varnade en expert men dom brydde sig inte. Sen känns det ofta som att dom stoppar i hajar som blir för stora.
Jag har också sett det och då var det en sänggavel som blev ett akvarium och jag tyckte så synd om fiskarna för de var för stora för det karet. Förmodligen så har de andra regler för hantering av akvariefiskar än vi i sverige men jag ville inte se det mer.
Nej, håller med…
Jag har sett det ibland, med intresset för de annorlunda akvariumen.. Ang de stora hajarna så verkar dom komma och byta ut dom när dom blir för stora, samma sak såg jag med alligatorer.. Såg ett avsnitt med axolotlar på grus botten ihop med varmvattensfiskar.. Suck.. Att USA har helt andra lagar om storlek på akvarium och djurhållning överlag är inget nytt, så jag har inte reagerat speciellt på det här programmet jämför med andra program eller bara utländska forum..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Har precis själv börja titta på det. Tycker akvarierna de bygger ser väldigt imponerande och häftiga ut. Speciellt installationerna med pump, filter m.m. som nästan alltid ligger under akvariet med genomföringar i botten. Sedan kan man ifrågasätta djurhållningen i USA men det är en annan femma. Jag har tex aldrig sett att de har några växter i.