Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1709 ggr
MariaK1977
0

frigolit, plexiglas, silicon mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Funderar på att bygga lite inredning till akvariet, men är en gnutta osäker på vad som är OK för fiskarna. Är detta OK?

-frigolit (som stötdämpning under bomaterial om något tippar). Går det att köpa tex cellplast från Beijer, eller var får folk tag i frigolit?

-plexiglas (är akrylplast från tex Claes ohlson OK)

-silicon, tex glassilikon från casco (står att det ska vara OK för akvarium, så här är jag rätt säker…)

-rostfri skruv  

-plugg

Sonen är sugen på ett träd i stil med det som väldigt snygga som Hanna Strömfors visar på sin blogg och som jag bifogar här. Vi vill fästa "trädet" på plexiglasskivan så det inte tippar. Vill oxå "limma ihop" ett stenröse med silicon. Funderar på att skaffa zebrabotior och har fått höra att de är lite vilda, så tänkte de inte skulle råka välta något över sig…

(http://hannastromfors.blogg.se/2012/december/aquascaping.html)

72mm
1

Allt det där ska vara säkert. med undantag av skruven kanske, vad måste skruvas? Kan det inte silikonlimmas? (allt kan limmas med silikon! 😃)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

MariaK1977
0

Om du säger det så :-) Även en "lutande" trädstam? Tror jag har svårt att hitta en med en stabil botten utan antagligen blir det en rot som inte självmant står upp.

Hoppas hitta en med klen botten och lite större krona.

72mm
0

Ska skivan vara under sanden/gruset? En redig klick silikon måste fungera utmärkt tycker jag, kan inte tänka annat än att det fäster perfekt mot akrylglas. Det borde bli super-stabilt.

MariaK1977
0

Ja, det hade jag tänkt mig. Vad skönt, jag kommer så himla mycket bättre överens med silikon än med skruvdragare😃 Har du limmat ihop några av dina stenrösen (tex räkröset, som är så snyggt) med silikon eller har du "bara" staplat sten på varandra?

bgtommyalm
2

Allt det du nämner går bra men du bör låta frigoliten lufta sig några dagar om du köpte den förpackad. All frigolit är skummad styrenplast och skumningsmedlet kan stanna kvar ett bra tag.  Plexiglaset ruggar du upp med lite grovt sandpapper innan du limmar. Skaffa rostfri syrafast skruv, den håller i evigheter. Köp silikonet i en zooaffär eller liknande det finns alltid risk för fungicider i silikon annars.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

72mm
0

#4 nej, jag funderade på att säkra stenarna lite med silikon, men det hade blivit otroligt bökigt att ändra på något då, så jag staplade bara. #5 Trodde det var antimögel som man ville undvika genom att köpa speciellt "glassilikon" (som Clas Ohlson kallar sitt)?

bgtommyalm
1

Fungicider är bland annat till för att undvika mögel. Och jag litar ärligt talat inte riktigt på alla beskrivningar om "glassilikon". Det måste vara strikt avsett för akvarium enligt min erfarenhet.

MariaK1977
0

Tack så hemskt mycket båda två för all information och tips!

72mm
0

Ah! Så fungiciderna är antimögelmedlet! Man lär sig nya saker hela tiden.

bgtommyalm
0

Vår tillvaro idag är komplicerad. I silikon finns fungicider för att förhindra mögeltillväxt, algtillväxt, och bakterietillväxt. I färg är fungicider i princip förbjudna. Så färgen på husens fasader fungerar sämre eftersom det i kustlandskapen växer både alger, och mögel. Men för att förhindra att det växer bakterier och mögel i våra kök och badrum så är fungicider tillåtna i silikon . Det är inte alltid konsekvens i vårt liv som akvarister.

TccT
1

Det går bra att använda Casco glassilikonet som passar till bland annat akvarium från Clas Ohlson till akvarium. Annat slags silikon från till exempel Casco ska man naturligtvis undvika.