Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1346 ggr
Araminta
1

växt till "matta"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vill ha lite tips om olika växter. Har ju bara några levande växter. Som jag inte ens har en aning om namnet på. Jag har enbart sandbotten men funderar på om jag ska ha blomjord i botten vid nästa vattenbyte. Och ska ju byta bort alla mina plastväxter. Jag hade gärna velat ha en hyfsat snabbväxande växt som lätt täcker ytor så som stenar mangroverötter. Ja de gör mig faktiskt inget över bottnen heller de. :) jag gillar ju javamossa. Men jag har hört att den inte växer speciellt fort. Så här ser mitt akvarium ut just nu.

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

lollynonna
0

Har inget svar på det men undrar bara vad den silvriga fisken i mitten är för något? Såg en likadan på en butik här och den var så söt:D

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Hells Angel
0

Jag tycker det ser ut som en silverhaj. #1

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Sarah E
1

Om du ska ha jord i botten så måste du tömma hela karet inkl sand och växter/inredning först eftersom jorden ska ligga underst. Sen behöver du en blandning av snabbväxande växter som i huvudsak tar sin näring direkt ur vattnet och växter som får kraftiga rotsystem (t ex olika svärdsplantor) som sprider ut sina rötter i sanden och jorden. Och det ska vara riktigt mycket växter. Och sandsnäckor kan jag rekommendera. De gräver runt i sanden, vänder ner skräp och ser till att det inte packas för hårt. Roligt om du vill ha ett jordakvarium :)

mimåne
1

Bottentäckande växter och så kallade "mattor" är svåra att få till. Dels för att de flesta arter kräver mycket ljus, näring och trycksatt koldioxid, men de behöver också mycket skötsel så som trimning för att de ska hållas fina.

Du skulle kunna pröva med javamossa, det är nog det enklaste alternativet för dig. Då behöver du använda dig av en tråd, t.ex fiskelina eller något typ av nät för att få fast det där du vill ha det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[AlenS]
0

#4 Finns där inte någon bottentäckande "matta" växt som är lättskött? Hur är det med HC-växt (cuba)?

Sarah E
0

Det finns en bottentäckare som inte kräver mycket ljus alls och det är Marsilea Hirsuta. Den växer inte supertätt men den är bara 1-2 cm hög. Googla på den och se om du gillar den.

mimåne
0

#5 Inte vad jag kan komma på, tyvärr. Hc som du nämner är riktigt svår och krävande.

Angående marsilea hirsuta så är den extremt långsam på att växa och ska man ha den utan bra ljus, trycksatt koldioxid och växtnäring så kommer det ta väääldigt väldigt länge innan det blir en matta. P.g.a att den är långsamväxande drar den dessutom väldigt lätt på sig alger i ett "vanligt" akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus