"Fiskmatris"
Hej!
För varje fisk man väljer så utesluter man ett X antal andra fiskar. Så jag undrar om det kanske finns en smart fiskmatris/planerare som hjälper en att planera vilka invånare som fungerar ihop. Tex om jag väljer att ha en Kampfisk så vill jag gärna veta vilka andra fiskar jag direkt utesluter. Jag provade att googla och sökte även på sajtens länkar men lyckades inte hitta något.
Hmm bra idé.. Man borde kunna utveckla en sådan tjänst om det inte finns en redan idag.
Haha ja, jo det hade ju i och för sig varit en smart grej. Men tyvärr tror jag inte det finns något liknande. Har i varje fall aldrig hört talas om något sådant.
Däremot finns det ju några ramar man kan gå efter. Fredliga fiskar tillsammans med fredliga fiskar. Aggressiva hålls själva eller med inte hotande fisk. Rovfiskar, inte med små fisk som blir mat. Fiskar med långa fenor, inte med fenbitare. I stor marginal.
En bra riktlinje är också att titta på vattnet. Fiskar som lever i kallt vatten, passar alltså inte med fiskar som lever i sydamerikanskt vatten. Så välj fiskar med likadana krav på vattnet så som temperatur och phvärde.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Det kanske bara jag som är lite lat.. :) Speciellt nu när man är nybörjare så känns allt som en stor djungel och man måste läsa på väldigt mycket (det är tex inte självklart för mig vilka fiskar som är fredliga eller aggressiva). Men det är samtidigt väldigt roligt!
Det var iaf bra tumregler du hade!
En tanke är.. 1. Vad vill du ha för miljö i akvariet? Bestäm miljön. 2. Vill du ha varmare eller kallare vatten? Bestäm temperatur på ett ungefär. 3. pH-värde. Då har du plötsligt en del arter som automatiskt blir uteslutna eller också får vara med i game:et. Sen först därefter kan man gå efter utseende och andra egenskaper. Jag tror det blir jobbigare att bestämma sig om man tittar på fiskarna och deras utseende först. Oftast hittar man ett gäng fina firrar men sen passar de inte ihop.. Då tar det bara längre tid att bestämma sig :)
Jag är ju själv nybörjare, men det blev jobbigt för mig med alla vackra fiskar med massa olika krav. Så jag bestämde mig för hur akvariet ska se ut och lite annat först. Då slapp jag gå igenom en massa fiskar som ändå inte skulle passa in i mitt kar tex. Det hjälpte mig i varje fall.
Jo det är kanske så man får börja för annars finns risken att just de fiskarna man fattat tycke för antingen inte passar ihop sinsemellan. Eller att de behöver olika miljö, inredning, pH, temperatur m.m.
Just nu har jag bara ett Nano Akvarium på 30 L så jag har egentligen inte speciellt många arter jag kan välja på.
Kollade faktiskt just nu upp dricksvattenkvalitén i min kommun och det står att pH värdet ligger på 8. Läser samtidigt på balder-balder.se "De allra flesta sötvattensfiskar, bortåt 90%, lever i vatten med pH i intervallet 5.5 - 7.5". Nu har jag inte mätt pH värdet i mitt akvarium men känns spontant som att jag bör göra det. Finns där något enkelt tips att sänka pH värdet?
Jag förstår precis. Tycker faktiskt det är en utmärkt idé. Det finns t.ex. matriser för vilka räkor man kan ha tillsammans utan att de parar sig med varandra (något man ofta inte vill som räkrasist) och den är helt självklar för alla som känner till varifrån de olika typerna kommer, men väldigt användbar om man inte är så påläst.
#2 Allt som tas upp där skulle kunna bakas in i en sådan matris. Det är ju just att det finns flera olika parametrar som måste tas i beaktande för att hitta kompatibla arter; temperament, diet, pH, temperatur, storlek, etc, etc..
En matris skulle kunna ge en väldigt bra överblick för någon som vill hitta lämpliga tank-polare till just favoriten. Den skulle även illustrera vilka arter som är direkt olämpliga att ha som "favorit" om man nu vill skaffa kompisar till dem… 😃
Det här låter som något man skulle kunna slänga ihop i Excel/Google docs om man lade lite tid på det. Faktiskt konstigt att du inte hittade nått sådant.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Väldigt bra idé tycker jag 🙂
#7 Google docs tycker jag låter bäst om man skulle göra en sådan, då blir det lättare att dela och flera kan hjälpas åt att göra matrisen.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Ideen är jättebra i sig, men jag tror den kan vara ganska svårt genomförbar.
Som nybörjare tycker jag det enklaste sättet är att skriva upp de fiskar man kan tänka sig att ha, så kan mer erfarna hjälpa till att sålla ut, genom att tipsa om vilka som inte bör gå ihop och vilka som passar bra ihop.
nu har TS bara ett Nano, och det i sig begränsar ju fiskvalet ganska mycket. men det finns fiskar som kan gå i 30 liter, men som ändå inte skall gå tilsammans :)
Storleken på tanken är en dimension till. Just vad det gäller nanos så är det oftast räktankar, och byggda på höjden, vilket även begränsar utifrån bottenytan. Det är möjligt att man kommer upp i fyra eller fler dimensioner på matrisen. En hel del av dem kommer ju dock vara fasta, såsom storlek på tanken. Med olika krav på ingångs-frågeställningar så blir ganska snart fråga mer om en planerare (som TS skev) än om en enkel, tvådimensionell, statisk (utskrivbar) matris är jag rädd. Säkert att det inte finns en app för det redan? ;)
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Jag tror inte det finns någon App för detta, ingen jag har sett eller hört något om i varje fall.
#10 har rätt i att nanoakvarium ioftast är byggda för räkor och snäckor, möjligen en Kampfisk. Men dwet finns även vissa andra fiskarter man kan ha i nanoakvarium, trots bottenytan.
Vissa dvärgfiskar (kardinal, Rasbora o.l ) Även vissa killiearter kan man ha i nano.
#11 Om man gör det lite enkelt för sig och använder Zoopet's sökguide så får man fram hela 106 olika arter (pH 6,5 - 7,5 och akvarielängd 0-40 cm).
Det du läst om Phvärde stämmer. De flesta fiskar trivs i neutralt 7,0-7,5 till svagt surt vatten. Om du skulle ha 8,0 i ditt kranvatten så behöver det inte nödvändigtvis vara ett problem. För det här kan sjunka naturligt i ett akvarium så att du får det ph du behöver. Man kan till exempel använda sig av ett bottenmaterial som sänker ph eller mangrove rötter.
Kanske det är på sin plats att besöka en djurbutik och titta på de olika arterna de har där samtidigt som du köper dig ett ph test? I djurbutiker finns mestadels bara vanliga fiskar som är lätta att få tag på. Skriv upp artnamnen på de du tycker är fina och läs på om dem.
Zoopet.com har ett bra register och beskrivningar på olika arter. Du kan enkelt och smidigt använda dig av deras sökfunktion genom att söka på:
1. En specifik art eller släkte
2. Bland olika arter inom en viss grupp t.ex Tetror.
3. Efter de förhållanden du har i ditt akvarium.
#13 Jag misstänkte nästan det men ska ändå köpa ett pH test för säkerhets skull.
Jag har faktiskt redan besökt olika djurbutiker ett flertal gånger och till och med köpt amano räkor, två malar (otocinclus, dock osäker vilken) och en massa sandsnäckor som jag faktiskt fick gratis. Så jag är rätt nöjd med det så länge tills jag hittar en roligt fisk som funkar ihop med invånarna.
Zoopet tittar jag ofta i :)
Jaha men där ser man! Av någon anledning fick jag för mig att du inte hade köpt någonting ännu men det var ju tokigt då du faktiskt inte skrivit det någonstans. Kanske blandade jag ihop dig med någon av alla andra här, jag får skylla på det… :)