Nitrat kan ställa till det!
I tisdags upptäckte jag att en av mina slöjstjärtar hade utåtstående fjäll, och jag testade givetvis vattnet. Det visade på hela 80 ppm nitrat! I full panik gjorde jag ett 95% vattenbyte som fixade biffen, och i samma veva gjorde jag i ordning ett karantänkar åt den drabbade. Han var som tur var den enda som på något vis var påverkad av det hela, men fick med sig en hona han kommer bra överens med just eftersom guldfiskar överlag läker bättre när de har sällskap då de är så extremt sociala.
Han var som en boll när det var som värst, och fjällen stod ut åt alla håll. Kuren blev 2% saltlösning och dagliga 90% vattenbyten, och efter 5 dagar ser han sååå mycket bättre ut och jag är helt säker på att han kommer att bli helt återställd inom några dagar.
Detta är en bra påminnelse hur viktigt det är att hålla koll på vattenvärdena! För hade jag inte upptäckt detta i tid så hade han inte gått att rädda.
Bra påminnelse och skönt med en solskenshistoria
skönt att han verkar klara det, men är du säker på att det var nitrat som gjorde det, typiskt bukvattensot annars?
Vad skönt att du upptäckte det i tid så han piggade på sig igen.
#2 Japp, för höga halter nitrat kan göra så att de drar på sig vätska, och då ska salt vara det mest effektiva för att dra ut vätskan. Nitratvärdet låg på 0. Han var inte allmänpåverkad alls, åt bra, var aktiv och var inte det minsta blek. Han var "bara" väääldigt svullen.
ok ok, då har jag lärt mig ngt nytt idag, då skulle det ju mkt väl kunna vara så att många som har för höga nitrat värdet missdiagnostiserar o säger bukvattensot?
#5 Det är nog ganska vanligt. Det första man bör göra när fiskar börjar bli sjuka är att kolla vattenvärden.
Ja, det är nog vanligare än man tror. Resta fjäll är inte alltid lika med bukvattensot. Det är ett symptom som kan bero på många olika saker, och som LinaLj säger bör man alltid kolla vattenvärdena i första hand. Denna gång var det ganska självklart att det var just nitrat som var boven.
ja jo givetvis men tror de flesta kanske inte alltid har nitrat tester hemma då just höga nitratvärden inte har samma förödande effekt som nitrit, så tror inte att just nitrat är ngt folk tänker på direkt.
Nej precis! Och det är förstås lite av ett problem. Inte tänker ju jag heller så mycket på det då man är så mycket mer vaksam vad gäller nitriten. Men att kunna testa för nitrat är väldigt bra när det väl gäller. Så tycker att det är viktigt att folk förstår innebörden med nitrit och nitrat. Och att även nitrat faktiskt kan ställa till det ordentligt.
Sen är ju olika fiskar olika känsliga för nitrat. Slöjstjärtar är väldigt känsliga mot dåliga vattenvärden överlag, men så är vissa av de mer "exklusiva" varianterna ännu lite känsligare. Ranchu (som den drabbade fisken här är) är en av de känsligare varianterna. Fantails och orandas, som är de vanligaste slöjstjärtarna, är i regel lite tåligare.
Håller med #9 helt och hållet. Det är viktigt att hålla koll på hela cykeln, inte bara de två första stegen. Om inte annat så precis i börjat så att man ser övergångarna mellan de olika ämnena. Jag tror också det ger en bättre förståelse för varför amn sköter sitt kar som man gör.
Det är nitrit och ammoniak som är farligt för fiskar och inte nitrat. Nitrat är inte farligt för fiskar utan höga doser av nitrat är ett tecken på att det inte finns tillräckligt med växter i akvariet och då istället bildas alger.
Egentligen behöver man inte ha koll på nitratvärdet utan det räcker med nitrit. Är nitritvärdet bra så brukar alltid nitratvärdet följa efter och ha bra värden. Att ha 80 ppm i nitratvärde är inte förödande för en fisk men det är naturligtvis inte bra. Sjunker nitratvärdet ner till 50 så kan man vara ganska så lugn för under 50 är okej värde för nitrat men gärna lägre förstås.
#11 Fast nitrat är ju fortfarande farligt i för höga doser, men ändå mindre farligt än nitrit. Det är inte lika förödande, men nitrat kan absolut ta ihjäl fiskar.
Växterna omvandlar nitrit till det mindre farliga ämnet nitrat, så det spelar ingen roll hur mycket växter man har, de kan inte ta bort nitrat. Bara nitriten (som jag inte har några problem med). Nitrat kan man (vad jag förstått) bara få bort genom att göra vattenbyten. Det är iallafall vad jag har fått lära mig.
LinaLj ja jag förstår dig, men det låter lite som att du tycker att om man inte även kollar efter nitrat i sina kar så har man inte ordentlig/tillräcklig koll, det är lite det jag motsätter mig, precis som Jens påtalar så är ju höga värden av nitrat, i detta fallet 80 inte livshotande o kanske inte ens mäkrbart påverkande för de flesta fiskarna, slöjstjärtar är ju då uppenbarligen ett undantag, men eftersom vi knappt kan komma upp i skyhöga nitratvärden om vi sköter våra delvattenbyten o ett vattenbyte på 30-40% vilket fall tar bort nitratet så är det inte ngt man direkt behöver ha stenkoll på. personligen har jag faktiskt aldrig ägt ett nitrattest ska jag erkänna. Sen är det ju en annan femma om man har fiskar som är extra känsliga, då ska man ju absolut kanske avancera upp ett steg till =)
#12 Växterna påverkar nitriten försumbart, det är bakterierna som omvandlar nitrit till nitrat. Sedan är det nitrat som växterna tar upp.
Nej, det är inte riktigt rätt det du skriver. Kan du läsa min artikel som jag skrev tidigare idag så förstår du sammanhanget. Du har rätt i att hög nitratvärde inte är bra för fiskar men inte livshotande utan det är snarare nitrit som är det. Testade du vattnet för nitrit i samma veva som du testade nitrat?
Läs gärna artikeln så förstår du att nitrat upptas av växter eftersom det är deras 'näring'. Att få ner nitratvärdet gör man genom vattenbyten så där har du rätt.
#13 Absolut inte, man kan ha bra koll även utan nitrat test. Men vad jag tycker är viktigt är att man förstår hur det fungerar, speciellt som nybörjare, och det är oftast enklare om man får se det "i verkliga livet". Och får man sjuka fiskar så anser jag att man bör göra en ordentlig omgång av vattentester (ammoniak, nitrit, nitrat och Ph i alla fall) för att utesluta att det är något sådant som ligger bakom.
Om man tar exemplet ovan så är det ju betydligt mer skonsamt för alla innevånare i karet att behandla mot nitrat än mot bukvattensot. Men kollar man inte nitratet när fisken är sjuk utan förutsätter bukvattensot så börjar man ju medicinera och många medicinerar då hela karet. Det kan ju göra att de mer känsliga innevånarna stryker med i "onödan" och man har ju då inte heller löst grundproblemet och då hjälper inte medicinen och tillslut kan man sitta med massdöd i karet.
ja absolut ska man försöka lära sig cykeln, det håller jag med till fullo, o att ett nitrit o pH o kH test ska finnas tycker jag oxå, men de andra testen anser jag inte nödvändigt, en av anledningarna är ju så klart att jag aldrig tidigare hört om dessa symptomer pga nitrat, men givetvis ska man försöka leta upp anledningen innan man medicinerar, o kan man ska man ju alltid försöka isolera en sjuk fisk, men jag kan som sagt se hur en feldiognastisering kan ske i ett sådant här läge.
#15 Nja fiskar kan faktiskt lida av antingen nitrat förgiftning eller nitrat chock.
Första sker när värdena sakta blir högre och högre och till slut så påverkar det fiskarna och då ofta börjar man se det på en eller två stycken som är känsligare än de andra. Fiskar kan dö av det eftersom de ofta förlorar aptiten och blir slöa och livlösa. Det är snarare så att de svälter ihjäl eller dör av syrebrist, men grundorsaken är nitratförgiftningen. Ganska lätt att "bota" genom ordentliga vattenbyten och förbättring av miljön.
Det andra sker om nitraten skenar iväg helt plötsligt och slår mycket hårdare. Vid höga halter så dör fiskarna inom 24 timmar och ofta upptäcker man inte att något är fel för än det har gått för långt.
Edit: Ska tilläggas att det rör sig om betydligt högre halter än vad som är farlig när det kommer till nitrit, som är många gånger mer dödligt.
jo men är det ens möjligt att komma upp i dessa halter i ett kar där man sköter sina vattenbyten 20-40% varje till varannan vecka?
#18 Jag håller med dig till fullo men 80 ppm i nitratnivå är inte så farligt som man kan tro men det är naturligtvis inte bra och det hade säkert räckt med 50% delvatten för att råda bot på detta men gjort är gjort och man gör drastiska saker i en kaosartad situation =)
Däremot så vore det bra för Fjordell att göra tätare vattenbyten om hon nu inte har så mycket växter som tar hand om nitratet.
#19 Det beror ju lite på. För det mesta ska det inte vara det, speciellt inte om man har koll på nitritnivåer då en nitrit spik skvallrar om en kommande nitratspik och man hanterar mat och liknande på ett vettigt sätt.
Men har ibland kan det ju hända att man har en död innevånare eller planta i karet som ligger och ger en enorm påfrestning på systemet. Har man då bra bakterier så kan man undvika nitrit påverkan men får då plötsligt enormt mycket nitrat väldigt snabbt. Lika så om någon yngre i familjen har "hjälpt till" att mata och tappat i halva burken och en hel hög med foder letat sig in i pumpsystemet och så vidare. Det finns tillfällen där nitrat kan komma snabbt och ingen av oss mäter vattenvärden varje dag i ett etablerat kar (inte ens jag 😉)
#20 Nej det är inga enorma mängder, men vissa fiskarter reagerar ju redan vid 20ppm så det är ju lite relativt. Ofta är det unga fiskar, yngel och saltvattenfisk samt redan sjuka fiskar som reagerar först.
ja men precis, o det är ju lite det jag är inne på att har man koll på nitrit o sköter sina vattenbyten o har växter i karet så är det inget man behöver oroa sig för nämnvärt.
men för att göra en lite trådkapning så funderar jag på mitt eget kar, har ju haft problem ett tag som jag inte kan lokalisera, misstänker ju nu en dålig rot, skulle tex en dålig rot kunna ge en nitratspik tex?
o haha nej jag tror givetvis inte att du fanatiskt springer o kolla dina värden hehe
#22 Jag vet LinaLj. I det här fallet så var det en Slöjstjärt. Vi behöver inte gå djupare i detta för jag tror alla förstår nu nitrit, nitrat och ammoniak-biten för det har varit mycket sånt idag och intressant. Hahaha !
#23 Absolut kan den ge det. Om den håller på att brytas ner så ger den ju mer nitrater i vattnet till slut. Ofta ser man det ju i nitrittester eftersom nitrit ökar före nitratet. Men om något bryts ner tillräckligt snabbt så kan man ju missa nitritspiken om man inte har gjort ett test på en vecka eller två. Så nitriten ser okej ut, men man inser inte att nitriten redan omvandlats till nitrat och så sitter man med höga nitrat värden.
Om man i det läget gör ett vattenbyte så blir ju vattnet bättre, men fortsätter problemet så kommer man sakta men säker få problem i alla fall eftersom nitraten ständigt läggs på. Ett räkneexempel 😃: Man har fyra äpplen och varje vecka får man fyra till men äter även upp fyra stycken. Då har man alltid fyra äpplen. Men så börjar man få sex äpplen, men äter fortfarande bara upp fyra äpplen. Andra veckan har man då åtta äpplen innan man börjar äta. Äter man då fortfarande bara upp fyra äpplen så kommer man nästa vecka ha 10 äpplen innan man börjar äta osv…
Lite förenklat men samma sak gäller om man får ett ökat nitratpåslag. Vattenbytet blir mer och mer ineffektivt om man inte ökar mängden vatten och tar bort orsaken till ökningen.
ja men precis, just nu gick det upp ett ljus haha, i min situation har jag ju haft problem med fiskar som flämtar lite o blir aningen inaktiva, det blir bättre vid vattenbyte men problemet uppkommer igen efter ca 3 dagar, alla andra värden är bra, då skulle det ju faktiskt mkt väl kunna vara så att det är en rot som är dålig o skapar höga halter av nitrat. hmm får nog ta tag i det här i morgon, tack för hjälpen om än omedvetet.
hoppas din fisk blir bra igen fjordell o tur du upptäckte allt i tid =)
Återigen så tror jag att det här är otroligt individuellt. Olika från tank till tank. Inte grunderna för hur det fungerar givetvis, men hur systemet beter sig i stort. I min 30L har jag under hela februari sett minskande nitrat-halter, trots att jag medvetet har varit mycket restriktiv på vattenbyten (har i princip inte gjort några regelbundna alls). Sista mätningen var nitrat noll. Kan vara en felmätning, men den sammanfaller med trenden. Har ändå inte överdrivet mycket växtlighet, möjligtvis mycket i förhållande till mängden fisk. Jag kör därimot tanken ganska hårt vad det gäller ljus, så möjligtvis är det det som påverkar.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Ville bara flika in att många engelska artbeskrivningar av fiskar faktiskt säger att "den här fisken är känslig så håll nitratnivån på den här och den här nivån", så uppenbarligen är nitrat skadligt. Jag tror faktiskt att vi i Sverige ibland ligger lite efter när det gäller att förstå kemin i ett akvarium. På engelska sidor är till exempel ammoniakförgiftning ett vanligt begrepp medan det inte diskuteras i alls lika stor utsträckning i Sverige. Dessutom blev jag utskälld på ett engelskt forum när jag sa att jag bara bytte 15% i veckan haha, just på grund av att nitratet byggs upp.
#28 Jag tror att det har mycket att göra med vilken filosofi man håller sig till när det kommer till akvarier. I USA till exempel är det inte ovanligt med akvarium utan några växter alls. I ett sådant akvarium blir ju nitrat mycket lättare ett problem. Medan i Sverige har vi oftast i alla fall ett par levande växter som "hjälper till".
Min amerikanske vän som är väldigt inne i akvarievärlden i sin hemstat höll på att trilla av pinnen när han hörde att man i Sverige rekommenderar att man sätter igång den kemiskacykeln med hjälp av fisk. Helt otänkbart enligt honom.
Så jag tror att du har rätt att det skiljer väldigt mycket på hur man ser på kemin och vilken tyngdpunkt man lägger på olika lösningar.
#28 och #29
Jag känner en akvaristvän i Canada sedan många många år och han är enligt mig knäpp kille för vi har helt olika syn på vad det gäller akvarium. Jag har försökt lära honom massor men han lyssnar inte alls på mig utan han lyssnar på sina vänner i Canada. Han har ett akvarium med färgat grus och alla växter är av plast och han har fejkade stenar. 🙂 Vad jag ville säga med detta är det som LinaLj har tagit upp.
#30 Ja ibland kan man undra 😃. Min vän visade bilder från andra människors akvarier i föreningen han är aktiv i. Helt galna saker som var fyllda med plastväxter i neonfärger och glittrande grus. Hur ser man fiskarna i sådana kar? 😂
#31 Det är precis så han har det i sitt akvarium !!! Glittrigt som en julgran! Fruktansvärt och sedan tycker de att det är snyggt… Tycker så synd om fiskarna.
#32 Ja tänk att leva sitt liv i en julgran…
Jag har inte riktigt hunnit läsa alla kommentarer som tillkommit under tiden jag var borta, men jag kan tillägga att ja, jag har testat för nitrit, som låg på 0. Jag har gott om snabbväxande växter i karet. I samma veva som jag bytte vattnet i karet så upptäckte jag en död äppelsnäcka som troligen var orsaken till det höga värdet. Och nej, jag slarvar inte med vattenbyten :)
#14 Du har rätt, det var jag som tjabblade till det och glömde nämna bakterierna 😉
Underbart att han håller på att tillfriskna! Så himla vacker fisk🌺
Hur blir man av med nitrat?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
#37 Vattenbyten eller så har man tillräckligt med växter som använder upp det. Men de flesta behöver göra vattenbyten för att hålla halterna nere.
#37 #38 jag tror jag läst någonstans att just flytväxter (eller landväxter med rötterna i vattnet) är speciellt bra på detta.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#39 Kan mycket väl stämma. En av anledningarna att jag experimenterar lite med hydrokultur är att när man hittar en bra balans så utesluter man i det närmaste behovet av vattenbyten.
jag har faktiskt intresserat mig lite av det här med nitrat o växternas förmåga att minska antalet vattenbyten, kommer till mitt nystart av mitt 560 därför exprementera lite med aquaponic tekniker.