Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 4500 ggr
Lillyrod
12

54-liter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt första akvarie var ett begagnat på 55 liter. Då var jag 10 år. Nu fick jag se att en affär sålde 54 liters inklusive pump och värmare för 599 kr och jag kunde inte motstå. Jag blev lite nostalgisk och var bara tvungen att åka dit och köpa det. 

Ingen förplanering blev det och jag har inte bestämt vad jag ska ha i det men skojigt ska det bli.

Sarah E
0

Vad kul! Är själv på g att starta upp ett kar. Du lägger väl upp lite fler bilder sen när det är igång?

Lillyrod
0

Det ska jag göra. Har hunnit så långt att sand och vatten är i. Plockade lite växter från mitt andra kar och satte i med. Måste till mer växter och lite annat men det får jag ta lite i sänder.

[Jens]
1

Ha gärna soil under gruset så att växterna ska må ännu bättre.

Lillyrod
3

Det har inte hänt så mycket här denna veckan med mitt lilla akvarium. Men idag har jag shoppat lite och ska försöka få till nånting  🤔

En rot ligger i blöt men den får väl ligga någon dag innan jag stoppar ner den. Så här ser det ut nu och det har stått så sen sist. 

#3 Jag har ingen soil i det och har aldrig haft i något akvarie. Kanske något jag skulle tänkt på men för sent denna omgången 

Mina bilder blir inte så bra som dom flesta är här på forumet. Jag har för dålig kamera men hoppas ni ser något ändå.

Emel
0

Man kan alltid peta ner lite soil vid växterna :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Lilolizeit
0

Vad har du tänkt dig för fiskar? :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
1

Jag har flyttat över några av mina platy och Guppy från mitt andra akvarium. Bara några yngel än så länge. Jag tänkte ha dom där och hitta på nåt annat med det större. Ett gäng malaysiska sandsnäckor är på plats med för renhållning och bearbetning av sanden.

Lilolizeit
0

Aha :) ser gärna bilder när invånarna är på plats.

Vargflick-a
0

Nice!

Lillyrod
4

Nu har jag grejat lite mer. Mer inredning o mer fisk.

Invånare är 2 vuxna platyhonor, 3 halvstora platyyngel + ett gäng små. 5 vuxna Guppy o 4 mindre yngel. 20 sandsnäckor har läget under kontroll. Växterna mår bra o fiskarna likaså. Men det är ett problem. Rutorna får en vitaktig hinna över sig. Kvittar hur många gånger jag torkar bort den så är den där på lite drygt ett dygn igen. Stenarna har stått i mitt andra kar o inte fällt ur nånting där. Problemet började innan jag satte ner roten så den kan det inte heller vara.

Någon som har nån idé om vad eländet kommer ifrån? Min gissning är pumpen som jag tyckte var "kletig" när jag packade upp den. Diskat den 2 gånger o torkat noga men den är ändå kletig.

[Jens]
0

Ta och gör ett stort vattenbyte och gör rent pumpen noga igen. Jag köpte en rot som blev vit och mjölkig och ful men säger du att den är gammal så lär det inte vara den heller men oftast ser man det mjölkiga först på roten innan det sprids. Kul att fiskarna har det så bra och det tar sin lilla tid innan växterna kommer igång.

Lillyrod
0

Nja roten är ny men problemet med det vitaktiga kom innan jag lade ner den. Har försökt med vattenbyte ca 50% och torkade då av allting o sköljde roten. Men jag gör ett nytt försök i morgon o hoppas att det hjälper 🙂

[Jens]
0

Kanske någon annan har erfarenhet av detta för jag känner inte till det. Hur gjordes akvariet rent? Enbart vatten eller med något medel? Det låter dock konstigt när du säger att pumpen är fortfarande 'kletig' och det ska den ju inte vara.

Lillyrod
0

Jag använde bara vatten för rengöringsmedel vill man ju inte ha i akvariet. Pumpen däremot tog jag diskmedel på sist. Inte pumphuvudet utan bara behållaren. Den känns oljig iallafall så något konstigt är det. Kan den vara insmord med något i tillverkningen? Har aldrig råkat på fenomenet tidigare.

Lillyrod
4

Vattenbyte utfört. Rot och stenar är skrubbade. Rutorna avtorkade med mjuk svamp som sköljdes utanför akvariet. Jag blev kladdig om händerna när jag skulle skölja ur pumpfiltret och då ledsnade jag på den. Ny pump inhandlad och en bakgrund med. Lite alger på stenarna så jag körde ner lite mer växter och hoppas på att det ska hjälpa. Nu är det bara att vänta och se. Brukar ta ungefär 1 1/2 dygn innan det vita är tillbaks på rutorna. Håll tummarna! Jag hittade en död sandsnäcka och hoppas på att det inte har något samband.

[Jens]
0

Ja hoppas verkligen det blir bra nu

Lillyrod
8

Nu har det gått en vecka och det börjar ordna till sig. Kladdet kom tillbaks efter förra rengörningen men avtorkning och rengöring av filter varannan dag löste problemet. Nya pumpen är väldigt duktig. 

Nu bor det bara platyhonor och yngel i akvariet. Plus 2 gamla guppyhonor. Samtliga platy söker nytt hem för övrigt. 

Tanken är att det ska flytta in killis här så småningom.

[Jens]
2

Vad fint det blev! =)

Roxie
1

Det är jättevanligt med denna vitaktiga, slemmiga hinnan på nystartade kar som dessutom har nya rötter. Det är rötterna som avger någon bakterie om jag inte minns fel. Absolut ingen fara. Brukar dessutom vara väldigt smaskigt enligt Ancistrus och andra malar ;)
Det kommer gå över allt eftersom balansen i akvariet blir stabil :)

// Sofia

Roxie
2

Och rengör inte filtret mer nu, för rengör man för ofta så tar man bort bakterierna som är ett måste för att akvariet ska fungera som det ska.
Då tar det längre tid för akvariet att komma i balans :)

// Sofia

Lillyrod
0

Det här kom inte från roten utan förmodligen från filtret i den medföljande pumpen. Så fort den försvann så blev det snabbt bättre. Nu är det klart o fint. Bilden gör det inte rättvisa.

Nä nu återgår vi till normala rutiner för vattenbyte och rengöring 🙂

[Jens]
0

Roxie, om jag inte minns fel så hade Lillyrod problem med sin pump och köpte en ny helt enkelt.

Var det inte så Lillyrod? Eller var det någon annan jag tänkte på?

Lillyrod
2

Jo det stämmer Jens. Pratade med min akvarieaffär och dom trodde på fel på filtret. Därför bytte jag pump till en jag gillar bättre. Eheim 2008. Jag har 2010 i det lite större karet och den funkar perfekt med.

[Jens]
0

Ah okej. Då är jag inte helt borta i alla fall men det är som Roxie säger att man inte ska rengöra filtret alltför ofta. Rekommendation när du ska göra rent filtret men det kanske du redan vet. 

När du tömmer ut delvattnet så använd just det vattnet att göra rent filtret med. Krama ut det mesta av skiten i det och sedan sätt tillbaka det. Använd inte kranvattnet för att göra rent det.

Roxie
1

Ah då ber jag om ursäkt, missade det med pumpen!
Skönt att du fick ordning på det i alla fall :)

// Sofia

Lillyrod
0

Jo jag vet. Nu när det var som det var så ville jag inte skölja i det vattnet för jag ville ju få bort skiten. Men nu är det ju ok så då blir det som vanligt igen. 

Jag köpte ju som sagt mitt första kar som 10-åring och jag har inte varit utan sen dess faktiskt. Men det finns fortfarande mycket att lära och saker och ting förändras. Så jag tar tacksamt emot tips om allt möjligt.

[Jens]
0

Ja, tips och sånt för man aldrig nog av för allt förändras med tiden och man gör ju allt för att fiskarna ska må så bra som möjligt.

Lillyrod
0

#25 Inget att be om ursäkt för. Det är lätt att missa när man sitter och läser en tråd. Nu är allt ok och det är kul med mitt lilla kar. Fiskarna och snäckorna trivs och växterna växer som 17.

Lillyrod
2

Det har inte hänt så mycket i mitt lilla kar. Så länge platyhonorna är kvar så står det stilla. Lite ändring i inredning ( kommer som ett inre tvång när man ser alla bilder här) och 4 st Corydoras panda har fått flytta in. Dom är otroligt duktiga på att böka runt och hålla ordning. Ingen slamsugning har behövts sen dom kom. Jag var en sväng på akvarieaffären igår och köpte med mej ett nytt lysrör hem. Det som följer med akvariet är inte mycket att hurra för. Vilken skillnad i ljus det blev! Hoppas växterna tycker detsamma.

Vovisch nr2
0

Akvariet är verkligen ursnyggt! Tycker om stenarna som är lite orangea!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Lillyrod
0

Tack! Så roligt att höra. Dom stora stenarna (finns i 152an med) är plockade under Ölandsbron. Finns massor där i roliga former.

Lillyrod
0

Mitt lilla kar har ju stått helt stilla i planeringen ett tag. Jag har ändrat mej ett antal gånger angående invånare i det med. När platyna äntligen flyttade kunde jag börja planera på allvar. Meningen var att karet skulle tömmas på befintlig fisk och sen skulle det in såna jag verkligen ville ha där. I och med att herrskapet agassizii fick yngel blev det upp och nervända världen här. Pandorna dom 2 jag har kvar skulle flyttas till stora karet. Dom är kvar. Istället flyttade jag på 2 guppyhanar och en Sorgmanteltetra till detta kar som jag trodde skulle vara tomt denna veckan. Jag fick "fisklistan" från min akvarieaffär och det är alltid intressant. Beställde 5 st otocinclus arnoldi som skulle flytta in här ensamma till en början hade jag tänkt. Nu blev det inte så men arnoldis är hemma nu iallafall. Dom blev väldigt glada när dom fick komma ut i karet eftersom dom övernattat i butiken i en hink. Jag kunde inte hämta igår när dom kom. När allt återgår till ordning ska det in ett apistogrammapar här. Fanns inte att beställa denna gången och tur var väl det efter allt som hänt. 

Men mina arnoldis är välkomna ändå. Dom började genast att städa när dom kom ur påsen.

mimåne
0

Vilken apistogramma tänker du dig? Är jätte nyfiken!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1

Baenschi tänkte jag mej. Det räcker med 40 liter för dom så jag tror dom kan trivas i 54 karet. Ihop med ottosarna och ev nån annan fisk. Jag har ju snöat in lite på apistogramma nu 🙂

[Jens]
0

Ottosar är trevligt att ha i karet. Funderar själv att köpa några fler. Ser jag verkligen rätt att det är sandsnäckor som klättrar på växterna? Det har jag aldrig sett mina göra =)

Lilolizeit
0

Mina sandsnäckor är också på växterna. Eller dom verkar promenera runt på det mesta, iaf de små.. Varför vet jag dock inte..

Lillyrod
2

Mina sandsnäckor är överallt. Det verkar nästan som om alla är uppe ur sanden samtidigt för vissa dagar har jag massor och nästa dag ser jag knappt någon. En kväll efter att jag släckt hade dom någon typ av möte på främre glaset. Tror allihop var där 😃

[Jens]
0

Hahaha, jag ser aldrig mina krypa upp på det viset =)

mimåne
0

Åh beanchi alltså! Vad spännande alla dina trådar är… 😊

Lillyrod
0

Tack mimåne! Roligt att någon vill följa mina akvaristiska irrfärder med nya fiskar jag aldrig haft. Det finns ganska många apisto som kan gå i små kar men tyvärr är det inte mycket färg på dom. Dom som är väldigt mycket färg på är hemskt dyra. Vill inte ge över 1000 kr för ett par. Incan är fin och honan har en lite annorlunda teckning mot dom andra som ser ungefär likadana ut allihop. Den är dessutom klassad som silver när det gäller bebisar så den ska va lite lättare än agassizii. Jag får fisklistan från affären ungefär varannan vecka så jag får hålla koll när dom finns med igen. Dom beställer helst apisto från grossisten Alex. Han håller jämn och bra kvalité enligt min affär.

mimåne
0

Jag vill också ha en "fisklista" från min lokala butik! Hur kommer det sig att du får något sådant?

Lillyrod
1

Det är något dom kör med på Kalmar akvarieaffär. Dom får listor från sina leverantörer. Då sätter dom ihop det till ett mail och skickar ut till hugade spekulanter. Det är från 4 olika leverantörer. Sista listan innehöll 3357 poster…. Fisk, växter och foder. Mycket är ju samma men det verkar som om olika leverantörer har lite olika specialiteter. En är bara saltvatten t ex. Pris står med där. Hittar man något man vill ha så mailar man tillbaks och talar om det. Sen är det leverans veckan efter om man har tur. Ca 80 % av det dom beställer kommer hem.

Jag blev tillfrågad när jag hade varit där några gånger om jag ville ha listan. Det ville jag….

mimåne
3

Ja det förstår jag. Låter jätte kul med en fisklista. Så borde alla butiker ha! 😊

Lillyrod
2

Nya fisklistan har anlänt och ett par Apistogramma Baenschi är beställda. Har jag tur så kommer dom hem till mej på Valborgsmässoafton.

Lillyrod
1

Nu är dom här. Har åkt kungligt i varsin påse från Tjeckien. Tur dom slapp ligga nersövda i en burk med 100 andra som kan hända. Vattnet i påsarna är klart och båda fiskarna är pigga och sprattliga och VILL UT!

Inkoppning pågår.

[Tinitusan]
0

åh vad häftig fisk! jättefin verkligen, hoppas de kommer trivas o frodas =))

Lillyrod
1

#46 Tack det hoppas jag med. Börjar med att hoppas på att det är en hane och en hona. Grossisten lovar inte men gör vad dom kan med små exemplar. Men tycker det ser ut som det stämmer.

Lillyrod
0

Då är dom i karet. Båda två kollade först in mej som satt där med snudd på näsan tryckt mot rutan😃

Lite bleka är dom men hanen blev väldigt glad när han fick syn på honan. Jodå det är ett par. Syns tydligt trots att det är dålig färg på dom än. 

Dålig kamera med men bjuder på några bilder.

Första på båda

Lillyrod
0

Hanen

Lillyrod
0

Honan

[Tinitusan]
1

Så fina!

Lillyrod
0

Herrskapet Baenschi verkar trivas men är lite blyga än. Tar jag fram kameran så försvinner dom blixtsnabbt 🙂

Jag kollade ph-värdet igår för rötter och annat som håller det nere blir ju urvattnat till slut. Det hade stigit ganska mycket så det blev en promenad ut i svensk geografi för att leta rätt på en al. Hittade det ganska snabbt för det finns en liten kanal bara en bit härifrån. Det värsta var att träden var höga. Väldigt höga. Under dom växer björnbär. Björnbärsslanor är inte trevliga att umgås med kan jag säga. Det sticks!! Fick iallafall tag på lite kottar och la ner ett gäng i vardera kar. 

Idag när jag tände så trodde jag lysrören var trasiga haha. Snacka om svartvatten. Men men det är ju det dom vill ha sydamerikanerna så håll till godo. Ph har gått ner något lite så jag hoppas det fortsätter neråt lite till. 

Fångade herrn på bild igår kväll. Något suddig men han syns.

Storleken på dom just nu är ungefär som en Corydoras panda. Alltså är dom här snudd på fullvuxna.

NiklasM
0

Ja, det blir lätt så med alkottarna, ser bra ut.

Vovisch nr2
0

Vad coola Apistogrammorna är! :D De är väll ganska svåra att få tag på?!

Lillyrod
0

Jag beställde dom genom akvarieaffären. Om din affär beställer av Alex tropicals så finns dom där. Säljs som Inca med. Det är det gamla namnet på dom. Just den här sorten alltså. Det finns massor av olika Apistogramma.

mimåne
0

Åh så spännande! Vad kul! Vad fick du ge för dessa?

Lillyrod
0

Jag beställde minsta storleken 2-3 cm och då kostade dom 172 kr styck. Men dom här är större än 3 cm så jag fick nog storleken över 4-5 cm. Större blir dom inte. Dom är rundare och bredare i kroppsformen mot agassizii som är mer långsmala.

mimåne
0

Oj det var en dyrare variant. Jag köpte borellii yellowhead idag och de kostade 90kr styck.

Lillyrod
0

Ja dom kostar lite men oj vad vacker han är hanen när han spänner upp sig. Jag tycker det är kul med en lite ovanligare variant. 

Jättekul att du med fått tag på apisto. Borellii hade dom i affären som lekte för ett tag sen. Men hon hade tyvärr ingen chans i ett litet kar fullt med rasboror. Du måste visa bilder på dom.

mimåne
0

Jo någon bild ska jag allt försöka få till, om de vill vara modeller så att säga. De är väldigt små än så länge men det är jag ändå glad över för då vet jag att de är unga exemplar. De hade endast en hona kvar tillsammans med 5 hanar så det blev bara 1 av varje kön. 

Förhoppningsvis kommer de älska maten som bjuds på och bli riktigt runda och fina :)

Lillyrod
0

Mina apisto gillar mat men dom äter sakta. Stirrar på maten en stund först innan dom hugger in. Agassiziin var väldigt mager när jag köpte men Baenschin är rund o go. Jag ska försöka få dom med att äta ur nypan på mej så jag ser att dom äter. Lycka till med dom små.

mimåne
0

Mina erfarenheter med tidigare apistogramma arter är som du beskriver angående maten. Medans alla de andra fiskarna slukar allt de kommer åt och simmar vidare till nästa så gillar apiston att stanna upp och njuta av maten.. Att äta försiktigt lär ju ska vara bra för magen ;)

Än så länge så är mina relativt försiktiga och har ännu inte bott in sig i karet. De har båda två simmat runt och undersökt kring botten men de håller sig gömda och övervakar övriga rumskompisar. Lätt att hitta åt dem är det inte men de finns där båda två. Jag har sett hanen lägga sig sidledes under honan och vifta lite smått så det är goda tecken. Däremot har de inte velat ha någon middag än så länge.

Lillyrod
0

Mina har inte varit särskilt blyga nån gång. Bara för kameran 🙂

Men det kan ju bero på att dom är huvudnumret i mina kar. Du har väl större fiskar med dina? Baenschi honan är inte mycket framme men hanen kommer fram och stirrar på mej när jag sätter mej vid karet. Dom gillar nöten och är ofta där inne båda två men tror inte det är någon lek på gång. Hanen grälar med gammeltetran ganska rejält. Det kan bero på att hon har samma mörka fläckar på kroppen som han. Jag har försökt fånga in henne för flytt tillbaks till stora karet där hon egentligen ska vara men hon vill inte. Snabb som blixten.

Att sänka ph med alkottar får jag nog ge upp. Ph sjunker något men vattnet blir så mörkt så jag ser knappt fisken. Växterna mår inte bra av så mörkt vatten och jag tror sandsnäckorna misstycker med. Det får nog bli något ph minus medel istället.

rosablomma
0

#63, blev nyfiken på baenschin och läste lite snabbt om dem. Läste på practicalfishkeeping.co.uk och där står det att akvariet ska vara minst 100*50cm om man ska hålla baenschi samt att de ska hållas i grupper om 10 individer. Men du har ditt par i 54L om jag fattat allt rätt? :)

Lillyrod
0

#64 Om du ska ha flera hanar så behövs ett väldigt stort akvarium. Enligt zoopet räcker 40 liter och 45 cm i längd för ett par. Sen finns det alltid en massa olika information på nätet. Någon sida jag läste på hade samma liter och mått för samtliga sydamerikanska ciklider. Kändes konstigt för dom är ju så olika stora och med olika behov

mimåne
0

Jag har 4 thomasciklider som är någon cm större i växten än borellii men de är ej fullvuxna och mycket lugna och fredliga. Ett litet stim sorgmanteltetror finns även.

Precis i denna stund som jag skriver inlägget så ser jag Herr borellii komma fram och ställa sig mitt i akvariet. De andra fiskarna blir mycket nyfikna på honom och kommer fram för att hälsa. Herr borrellii verkar tycka att de kommer fram alldeles för hastigt och blir skrämd ner till botten. Fiskarna blir ännu mer nyfikna "hallå varför simmar du-vem-du-nu-än-är ifrån oss?!" och följer efter. En tetra försöker provsmaka herr borellii som nu känner sig jagad och skyndar in i mörkret bakom stenar och växter med några tetror hack i häl. 

Det såg inte alls lovande ut och detta bör jag lösa snarast om herr och fru borellii ska ha någon chans till överlevnad och trivsel i mitt akvarium. Men hur är frågan..

Lillyrod
0

Ja Baenschi hanen här gav sig på min gamla Sorgmanteltetra. Jag blev rädd att det skulle sluta illa för hennes del och försökte fiska upp henne för återfärd till större karet men se det ville hon inte. Senare såg jag hur hon läxade upp den där grabbhalvan ordentligt så han rör henne inte mer. Så med andra ord är dom ganska tuffa sorgmanteltetrorna. Dom är ju ganska nära släkt med piraya…. Jag tror inte dom är farliga för dina apistos men det är ju roligare om dom kan samsas. Jag tror det lugnar sig när dom sett varann några fler gånger.

mimåne
1

Haha :)

Nä men jag tror inte sorgmanteltetran i sig är farlig men osämja i karet däremot vill jag inte ha då det kan göra fiskarna stressade och därmed sjuka. Speciellt sköra är borellii nu som nyinflyttade. Jag har sett till dem lite mer under dagen. Det märks att de är nyfikna och vill kika fram. Både herr och fru. Jag har sett tetrorna jaga en av dem ytterligare en gång men malarna samsas bra ihop med nykomlingarna. Fru borellii kikade t.o.m fram vid matningen och smakade på lite räka, det gladde mig och hon verkade gilla det.

Jag avvaktar nog som du säger, de har ju trots allt ändå börjat visa sig mera :)

mimåne
1

Jag har lyckats få två kassa bilder på det stiliga paret ikväll. Jag ser bara mer och mer framsteg ju mer tiden går. Nu har jag goda förhoppningar på att det kommer ordna sig! :)

Här i bakgrunden har vi fru borelli, hon är verkligen jätte liten!

mimåne
0

Och så herr borelli i sin redan så vackra kostym

Lillyrod
0

Vad fina dom är! Honan är nog i storlek som min agassizii. Dom ser ungefär likadana ut. Din har lite mer färg. Hanarna är underbara när dom visar upp sig. En riktigt fin liten fisk 👍

mimåne
0

Min hona är drygt 2,5cm. Är din så pytteliten också men ändå könsmogen?! Borellii blir dessutom något mindre än agassizii :o

Lillyrod
0

Då är nog fru agassizii någon cm längre men hon är så smal i kroppen att hon ser väldigt liten ut. Mellan 10-12 månader skulle dom va när jag köpte dom enligt affären.

mimåne
0

Vad roligt att butiken du handlar ifrån håller så pass bra koll på de fiskar dom säljer. Jag brukar också fråga åldern på fiskar jag köper men aldrig någonsin har de haft någon vetenskap om det. Det skulle verkligen vara intressant att veta hur gamla ens djur är :P

Lillyrod
0

Idag fick jag äntligen tag på fröken Sorgmanteltetra och hon fick flytta tillbaks till stora karet. Hon och fru Baenschi gick inte alls ihop. Dom slogs hela tiden. Nu vet jag inte om det blev bättre för herrskapet Agassizii kände inte igen sin gamla karkompis för nu blir hon jagad där. Större yta och mer gömställen plus att jag släckte ena rampen så det blev kolmörkt i bakre kanten så ska hon väl kunna bo in sig igen någorlunda ifred.

I helgen hittade dottern en arnoldi fastklämd bakom pumpen. På något vis hade den simmat in där och fastnat i skåran där sladden löper. Vi hjälpte den loss och den simmade därifrån själv. Sen har jag inte sett den. Tror jag. Har räknat till 4 varje gång jag kollat i karet så jag antog att den var borta. Hittade ingen död fisk heller men dom kan ju "försvinna" med lite hjälp av dom andra. Idag vid maten räknade jag. En, två, tre, fyra…. FEM! Japp den lever och mår bra. Vad skönt.

#74 Jag frågade aldrig hur dom kunde veta hur gamla mina agassizii är men den kan ju va uppfödd här så dom köpt in av privatperson. Eller får dom ungefärlig ålder från grossisten.

mimåne
0

Hoppas dom accepterar henne. Det är åtminstone lite större utrymme för dem att dela på nu. Får jag fråga hur gammal din sorgmanteldam är? Om jag inte minns helt tokigt så.. Har jag läst någonstans att hon är 6 år?

Lillyrod
0

Hon har bott hos mej i drygt 7 år nu. Var väldigt liten o söt när jag köpte henne och hennes kompisar.

Lillyrod
0

Efter att min Baenschihona dog har jag funderat på hur jag ska göra med mitt intresse för Apistogramma. Det var väldigt sorgligt att hanen jagade ihjäl henne när hon inte ville vara med om ett nytt lekförsök. Helt klart var ju att jag måste göra något åt karet om jag skulle köpa en ny hona. Eftersom hon inte kom undan så måste det till mer gömställen och krypin. 

Nu har jag bestämt mej för att försöka en gång till med dom så idag har jag inlett total makeover. Inhandlat nya rötter och stenar så nu har jag plockat ur allting ur karet. Ja inredning då. Sand och hälften av vattnet är kvar. Fiskarna med. Fyra ottosar och en baenschi tar inte mycket plats och dom är runt mina fingrar när jag håller på så dom är inte rädda.

wille_wille
0

Klistermärket som det står I ❤️Acti på går att ta bort, bara så att du vet. 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Lillyrod
0

Det stör mej inte nämnvärt.

Julip
0

#10 #17 Vart har du köpt domdär vit/oranga/röda stenarna till höger?  Sååå fina!

Lillyrod
0

#81 Det är regnbågssten. Tror jag köpte dom på Djurkompaniet

sauk1
0

Kul att du håller i det och gör ett till försök med förändrad inredning!

Lillyrod
0

Jag ändrar fortfarande 🤔 Blev inte riktigt nöjd. Bild före - efter kommer när jag är klar.

Lillyrod
1

Nu är det väl så klart det blir för idag. Saknas lite växter bakom rötterna till höger men det ska fixas. Fiskarna verkar tycka att det är roligt med lite nya saker att simma runt och igenom iallafall. 

Börjar med "före"

Lillyrod
1

Cryptocorynen som står till höger finns nu bakom rötterna. Den har tappat lite blad men hoppas den ska växa till sig igen. Det blev nog för mörkt där den stod i förra bilden. Mossan som jag hämtade i mitt andra kar hoppas jag ska växa iväg och bilda som ett litet tak över innergården.

Jag hittade lite skott i det stora karet med som jag inte visste fanns där så dem har fått flytta över med.

[Jens]
0

Väldigt fint ser det ut att vara. Lite suddig bild dock. =) men man kan ana att det ser bra ut.

Lillyrod
1

Haha jo jag vet. Jag lovar bättre bilder så fort vi fått tag på överföringskabel till dotterns nya kamera.

Vovisch nr2
0

Det blir bara bättre och bättre! ;) :) Kanske någon låg buskig växt i vänstra hörnet?

Lillyrod
0

Den tomma platsen i vänstra hörnet är paxad för en kokosnöt 😉

Vovisch nr2
0

Det blir ju också jättebra! :)

Lilolizeit
0

Supersnyggt! 👍

Lillyrod
2

Tack Lilolizeit. Nu så ska vi se om den här bilden blir bättre

[Jens]
0

Oj, jättefint du har det! Gillar verkligen trädbiten i mitten med dess grenar! Läckert!

Lillyrod
1

Tack Jens! Det är egentligen 4 bitar. Den stående roten med en djup "korg" i hade jag innan. De andra 3 köpte jag nu och lade dit.

Smulan80
0

Hur snyggt som helst, älskar träbitarna i mitten. Skitsnyggt!

Lillyrod
0

Tack Smulan80. Roligt att höra 🙂

sauk1
0

Fint! Vad är det för sten du har?

Lillyrod
0

#98 Tack. Det är zebrasten från akvarieaffär till höger och sprängsten från Ölandsbron till vänster.

Lillyrod
0

Fisklistan kom idag så nu är en ny Baenschihona beställd. Jag hoppas att det går att bara beställa en hona. Leverans nästa vecka iallafall.

mimåne
0

Tråkigt med din hona men annars måste jag säga att det är roligt att se att du vill försöka igen med denna art. Det går säkert bra att bara beställa en fisk, de flesta brukar väl hur som helst ta in ett gäng ändå?

Jag har uppskattat denna tråd om ditt par och ser framemot en fortsättning.

Lillyrod
1

Det gick bra att beställa endast en hona. Tyskuppfödda däremot kan man bara beställa par. De här kommer från Tjeckien tror jag. Till sällskap kommer det att bli ett gäng Kerritetra med. Denna gång fanns superblue så jag beställde några såna med.

mimåne
0

Kerritetra, intressant. Det blir spännande.

Lillyrod
0

Nu är mina fiskar hemma och nere i karet. Baenschihonan står under pumpen och hanen som ett flaggskepp bredvid. Dom har inte rört sig ur fläcken. Kerritetrorna simmar runt och undersöker. Tyvärr verkar det som om en har fel på simblåsan. Den sjunker så fort den slutar simma. Ibland kan ju sånt rätta till sig så den får vara kvar till i morgon. Bara en som börjat färga ut än så länge. Dom kommer att bli blålila med en röd fläck på huvudet och analfenan ser ut att bli röd den med. Ska bli spännande att se hur dom ser ut när dom bott in sig lite.

mimåne
0

Om den ena skulle vara sjuk så får du väl byta den mot en ny?

Lillyrod
0

Det blir svårt att byta. Jag har ju beställt dom här så det finns inga fler. Beställda fiskar kan man inte heller lämna tillbaks.

mimåne
0

Det är ju ändå butiken som beställer in och säljer dem vidare åt dig, då gäller fiskgarantin.

Lillyrod
0

Kerritetran som var dålig vart ännu sämre i morse så den förpassade jag vidare. Dom andra sex stimmar fint och är pigga och nyfikna. Förmodligen något som hänt den under transporten. 

Unga fröken Baenschi har klarat både natt och dag bra. Jag var väldigt orolig att hanen skulle stressa ner henne totalt nyinflyttad och allt men det verkar ha gått bra. Han är visserligen ganska "på" men simmar iväg en stund och gör annat emellanåt. Hon är blixtsnabb så när hon tycker han är för jobbig så sticker hon. Han hinner inte med utan står där o undrar vad som hände. Sen får han börja leta igen. När jag kom hem nu och satte mej vid karet så vågade hon sig fram och kikade lite. Undrar om det där är mattanten….? Hon är väldigt liten mot hanen så jag antar att han växt en hel del sen han kom.

Ingen nöt i karet nu. Dom får faktiskt bekanta sig lite först. Ska försöka få till någon bild på nykomlingarna.

Lillyrod
0

Det är inte lätt att fotografera tetror. Ovan kamera och fumlig fotograf ; )

Lillyrod
0

Fina kerritetror

mimåne
0

Oj vad fina de ser ut. De påminner mig om kejsartetror, som jag hade en gång i tiden. De var trevliga, men burdusa.

ladygrenners
0

Åh, kerritetrorna är supersnygga! Är det 6 stycken du har?

/Ladygrenners

Lillyrod
1

#112 Ja jag har 6 st nu. De ska helst vara fler och det kommer det att bli när de får flytta in i större kar, Den här varianten heter superblue.

mimåne
0

Jag såg Kerritetra i butik i veckan. Jag har inte lagt märke till arten förut och därför tänker jag att jag inte sett den tidigare. Men nu tänkte jag genast "Åh det där är dem Lillyrod har" och jisses så vackra de var i verkligheten!

Lillyrod
2

De är väldigt vackra. Mina är nog lite mer blå än den vanliga varianten. Pigga, snabba och med på allt. Jag har ett antal gånger fått med dem när jag bytt lite vatten med kanna utan att jag sett det och fått fiska upp dem ur slasken. Sitter jag i soffan som står precis bredvid karet så har jag ett gäng som står och glor på mej hela tiden. Härliga fiskar som jag tänker köpa fler av. Jag riktigt längtar efter att få se dem sträcka ut i ett större kar.

mimåne
1

Det finns fantastiskt vackra filmer uppladdade på youtube där man kan se stora akvarium med stim på t.ex 200 individer. De får ett helt annat beteende än när de bara är 10st, fantastiskt vackert!

niklassandgren
0

Hur går det här då?

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Lillyrod
0

Just det här karet är lite i träda just nu. Jag har samlat ihop mina kar i en tråd så det finns att läsa om här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5441368a8e0e747e0500898a-mina-kar-1?discussions-2

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.