Oj vad snabbt det kan gå;)
Hej allihopa! Det är såhär att min Platy hona är dräktig och man kan se de små prickarna i magen;) mina black mollys leker som bara den och jagar varandra;) är detta ett bra tecken att de trivs?
Är det något jag ska tänka på eller förbereda inför ynglena?
Vad jag känner till är inte Black molly yngelätare.
Om Platy är yngelätare, vet jag ej.
Det kan vara ett bra tecken. Det kan också tyvärr (jag känner mig som festens förgörare) vara ett tecken på att fisken mår dåligt. Då försöker den föröka sig snabbt innan den går bort. I butik upplevde den stress och trängsel, väl hemma ser den en chans till bättre lekmiljö. Det är vanligt men behöver som sagt inte säga något om hur den mår.
Det som är så roligt*
Kampfiskhonor kan man ha tillsammans men de behöver inte vara flera och då ska de vara minst 3-4 st, hannar ska man absolut inte ha med andra kampfiskar.
#4 Kampfiskhanar blir inte "gladare" av sällskap trivs bäst vara för sej själva.
Sätter du två hanar tillsammans blir det en fajt på liv och död och det är ju inte bra.
Men som raichu skrev ovan några honor kan man ha tillsammans.
När det kommer till många fiskar så är det ett gott tecken att de leker och ynglar av sig, när det gäller levandefödare så som Platy och Molly så leker de nästan oavsett om akvariet är passande för dem eller inte. För att veta om de trivs kan du läsa på om deras krav, hur de vill ha det o.s.v och skapa en lugn, fredlig miljö för dem där de inte stressas av andra fiskar. Därefter tittar du på deras kondition, är de fina i hull, fina former, friska, äter och bajsar som de ska och om de är pigga.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#8 det där var bra förklarat………
Något jag tror är viktigt också är att när akvariet släcks för kvällen ska det inte va en massa aktiviteter runt om utan då är det natt ………
Men bara göra tummen upp för internet och såna här sajter, mycket att läsa och lära sen att man får "gallra" ur en massa är ju en annan sak….
Tycker en nybörjare utan erfarenhet, så tack alla där "ute" för alla råd man får.
Har en timer så ljusrampen är på 11-11 på kvällen, har tio växter, en rot, 6 stenar i så det finns gott om ställen att gömma sig på hehe;)
Men utan medlemmar vore sajten ingenting, så vi får nog alla tacka varandra för att vi håller den aktiv och trevlig :)
AkvariumEntusiasten, det är bra att du är mån om dina fiskar och skapar gömställen åt dem men jag kan inte riktigt bortse från att din belysning är på hela tolv timmar om dagen. I regel brukar vi säga att belysningen ska vara på max 10h per dygn men gärna ner till 8h per dag är bra då det kommer till vanliga sällskapsakvarium som du har. Jag tror det skulle vara bra för ditt akvarium om du minskade på antalet tända timmar lite grann men fortsätt med timern för den är suverän! :)
Det där med mängden belysning kan ju vara litet knepigt. Växter vill man ju ge så mycket som möjligt, fiskar vill ofta ha det dunkelt. Svår avvägning. Är det t.ex bättre att ha en super-ljus "dag" som är lite kortare, än en längre med svagare ljus?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Här är akvariumet;)
Absolut skall det minskas med belysningen mimåne! Jag har hört att man skulle ha på den 12 timmar om dagen…
Inte nödvändigtvis skulle jag vilja påstå, efter att ha funderat ett tag. Det kan nog bero på ur vilken synvinkel du ser på saken också 72mm. Om du tänker på växterna och risken för alger, eller på enbart fisken. Men jag håller med om att det är knepigt och man får hitta en bra balans som passar det man stoppar i akvariet. En del arter behöver man ju faktiskt inte kombinera om de inte passar sig :)