Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2575 ggr
[Fiskalwa]
0

Rädda mosaikgurami?

Igår köpte vi ett par Mosaikgurami, de gömmer sig längst bak i akvariumet och när man kommer nära de så blir det rädda. Idag när jag skulle mata alla fiskar kom de inte fram, och åt någon mat. Vet någon vad det beror på? ;)

nickiee
0

låt dom få hinna anpassa sig

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Jens]
1

Hur är akvariumet inrett? Gurami överlag gillar när det är mycket med växter och då menar jag massvis! Gärna mycket vallesneria så de kan gå undan och flytväxter. De blir väldigt skygga och rädda om de inte har mycket växter omkring sig.

En bild vore passade att få se. 

Guramisar är också väldigt lugna fiskar och vill ha det omkring sig också. Vad har du mer för fiskar i akvariet ? Ett exempel på hur ett akvarium till Gurami ska se ut:

[Fiskalwa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipset! Ska se om akvarielagret har någon sån (växten)) nu har vi inte alls så mycket växter som på bilden men hoppas att de växter vi har ska växa till sig ;)

[Jens]
0

Ja, det är växter som saknas ..

[Fiskalwa]
0

Har du några bra tips på stora växter?

Sarah E
0

Svärdplanta och vallisneria har jag mycket av i mitt kar där det går ett par av Mosaikgurami. De gillar att simma mellan bladen. Sen är ett riktigt hett tips flytväxter! Hur mycket mosaikerna gillar det fick jag själv erfara alldeles nyligen. Det kan du läsa om här ifall du vill :)

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54cf644c8e0e7431ab0005f2-trivsel-mosikguami?participating-2

Du ska nog få dem att trivas med mer växter! Lycka till och uppdatera gärna, det är kul att följa hur det går.

[Fiskalwa]
0

Okej tack! ;) tänkte åka till akvarielagret imorgon, då ska jag köpa både svärdplanta vallisneria

Hell
0

Köpte rädda mosaiker en gång. Försökte allt för att få de att trivas (hade dom i mycket växter) och de trivdes aldrig. Skygga och rädda. Har lärt mig att bara köpa Gurami som är framme vid rutan i butik. Mina höll sig i bakkant redan där. Extremt vackra men det blev aldrig bra.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Denna kommentar har tagits bort.
[Fiskalwa]
0

När vi köpte de så var det hon (den i djuraffären) som tog en hona och en hane. I framtiden så ska vi säga till vilken vi vill ha och tänka på det,

Hell
0

I mitt fall hade det inte spelat nån roll, hela gänget var så. :) hoppas du har mer tur med dina! Mina fick flytta till en kompis, där de tyvärr hade ihjäl en del fiskar i storlek med Guppy. :/ så håll koll på det med om de inte piggar på sig.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Sarah E
0

Ja, det kan ju vara så att man har otur och helt enkelt får exemplar som aldrig trivs. Men jag tror också att man ska peka ut exakt vilka individer man vill ha (jobbiga kunder hehe) efter att ha studerat dem i butiken.

Men hoppas och tror att du, Fiskalwa, ska lyckas få dina små vänner att trivas i sitt nya hem, och de var ju just nya också och behöver säkert lite tid.

[Fiskalwa]
0

Idag var det en som kom upp och tog lite mat, de båda har också simmat mycket framför glas rutan. Men om man gör någon hastig rörelse så blir de ibland rädda och simmar bak.

[Fiskalwa]
0

Men de har börjat bli vana att vara här, ska till akvarielagret snart idag. För att köpa mer växter till dem ;)

Sarah E
0

Vad roligt att de vågar sig fram!!

[Fiskalwa]
0

Nu är båda av de nästan alltid framme. Här är en bild på hanen???? Haha vet inte riktigt.

[Fiskalwa]
0

Ena honan?? Vet inte könen, men jallafall. H*n har som en inbukt på ena sidan av kroppen. Och andra är "huden" utåt. Försökte få en bild. Det gick så där. Men man ser att det är lite mörkare där inbukten är. Undrar om ni vet vad som kan ha hänt. Jag såg inbukten" ganska fort efter att vi köpt den. Vet inte vad som kan ha hänt vet heller inte om det hände i djuraffären, vid födseln? Eller här i akvariumet. Och glömde skriva i förra bilden/kommentaren det är marmor Gurami.

Helben
0

Blå gurami eller trefläcksgurami (ögat är den tredje fläcken). Mosaikgurami är inte blå utan mer röda och svartprickiga. Googla, vetja

mimåne
0

Dina fiskar är garanterat inga mosaikguramin. Tyvärr. Det här ser ut att vara en vanlig Blå gurami.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Fiskalwa]
0

Skrev fel, det är en marmor Gurami ;) (enligt affären)

mimåne
0

Marmor kan nog stämma :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus