Guldfiskar! Hjälp!
Hej,
Jag ska försöka göra denna historia ganska kort… Vår familj bestämde att vi skulle få en gemensam alla hjärtans dag present. Det blev ett akvarium :) Vi åkte till Zoo och kom hem med ett Eheim 54L komplett med innerfilter och doppvärmare. Säljaren i butiken rekommenderade oss att köpa två små lättskötta guldfiskar… och det gjorde vi… Vi startade upp akvariet och hämtade fiskarna dagen efter… Barnen fick döpa fiskarna och dom har nu anpassat sig bra till sin nya miljö!
Men efter att jag själv läst mer om guldfiskar inser jag att detta akvarium är tok för litet MORR… Bespara mig gärna kommentarer om att jag skulle läst på mer innan…. Jag litade på säljaren…
Vi har nu bestämt oss för att köpa ett Emotion 120 till dom 211L! Men detta akvarium behöver istället stå i vardagsrummet pga den större storleken. Vårat vardagsrum håller på att renoveras… Så tidigast det nya akvariet kan vara klart för guldfiskarna att flytta in är om ca 2 månader…
Så vad ska jag tänka på under denna tid dom nu måste vara kvar i det mindre akvariet? Tips och råd önskas, vi vill att "Guldis" och "Kvikis" ska må bra :)

Det nya!

Det mindre!
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Så de behöver gå i ett litet akvarium i två månader? Antar att de är ganska små just nu. Det är faktiskt inte hela världen. Tycker det är fint att ni tar tag i det och siktar på att lösa det.
Det ni ska tänka på är att guldfiskar är skitiga fiskar, och behöver därför ganska stor filter (och vatten) volym. Så det ni kan göra är att byta vatten oftare (kanske 2ggr i veckan), kanske titta på möjligheten att utöka filtervolymen (större filter) redan nu. Kan bli svårt till ett Eheim 54 iof om ni inte skaffar ett ytterfilter. Nä, håll koll på vattenvärdena (är karet ordentligt inkört redan?) och köp ett No2-test (nitrit) så ni kan hålla koll på värdena. Kan även vara bra att ha Easy Life hemma (flytande bakteriekultur) eftersom Guldfisk inte är de bästa start-fiskarna i ett akvarium då dom som sagt bajsar på rätt bra. 😉
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Lita inte på säljare. De är bara ute efter att sälja.
Men nu har ni insett detta, och jag tänker inte diskutera vidare i den frågan. Det känns jättebra att ni skall köpa ett större akvarium till dem, men även 211 liter blir för litet, de skall ha 250 liter.
Kan ni inte försöka lämna tillbaka dem och byta in dem mot lämpligare fisk till 54 liter ? det finns mycket fina och lättskötta fiskar man kan ha i 54 liter.
Hell: Tack för snabbt och bra svar :) Jag ska ha koll på vattenvärdena!
Rovfisk: Nej vi vill inte lämna tillbaka eller sälja dom! Så charmiga båda två
Vad tror du om 240L?
Är du säker på att det är guldfiskar och inte slöjstjärtar? Sjöjstjärtar blir ju inte riktigt lika stora…
#4 Fantastiskt bra fråga! Det tänkte jag inte ens på. 🙂 De benämns ofta lite slarvigt i affär, så har ni tur så!
Fast slöjstjärtar är också bajsmaskiner hehe, Vatten byte är extra viktigt och helst två gånger i veckan, då slöjstjärtar lätt blir sjuka av dåliga vattenvärden
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Här kommer två snabbt tagna bild… Dom är inte gula endast min kameras verk…

240 liter fungerar för 2st. Men tänk på att de vill ha lite kallare vatten. Så ni kan inte ha fisk som kräver över 25 grader med dem. Dessutom så är de ganska glupska, så mindre fiskar kan lätt slinka in i munnen på dem. Sen tänkte inte jag heller på om det är slöjstjärt eller Guldfisk. Storleksskillnaden är betydligt på de två. Slöjstjärtar blir 20 ca och guldfiskar kan väl bli uppemot 40 cm har jag för mig. Har ni nån bild på dem?
250 liter blir för litet för guldfiskar. För slöjstjärtar däremot funkar det.
Guldfiskar bör egentligen hållas i damm, men under vinterhalvåret om man inte kan övervintra dem i damm så brukar man vilja säga att de ska ha åtminstone 720 liter. Guldfiskar kan bli 45 cm långa. Tänk dig själv två 40 cm långa fiskar i ett 211 liters… Det är på tok för litet. Guldfiskar är oerhört aktiva simmare och de kommer att växa ur ett litet 211 liters kar väldigt snabbt.
Mitt förslag är att antingen slå till stort och skaffa ett 720 liters akvarium åt dem, eller så byter du in dem mot slöjstjärtar istället. De blir hälften så stora som guldfiskar, och är dessutom inte riktigt lika aktiva simmare. De lullar mest runt och letar mat och ser vackra ut. Men de är även fulla med personlighet, och kommer alltid fram när man närmar sig karet.
#9 Fjordell Säljaren tyckte vi kunde ha 3-4 st i 54L… Men vi köpte 2 st och nu kan dom få runt 240L hos oss… Men 720L blir för stort för oss tyvärr. Risken finns också att om vi lämnar tillbaka dom kan säljaren sälja dom vidare till någon med ännu mindre akvarium…
#8 Rovfisk Jag har postat bilder :)
Vi ska inte ha några andra fiskar i stora akvariet, möjligtvis några alg-ätande snäckor och en bottenfisk.
Men det är ju inte ert ansvar om säljaren gör fel, ni kan ju upplysa dem när ni lämnar tillbaka dem. Tycker ni ska lämna tillbaka dem och läsa på och skaffa fisk som passar till ert akvarium istället !
Tycker också ni ska lämna tillbaka om ni inte kan ta hand om dom. Som tidigare sagt så blir Guldfisk, som ni har, väldigt stora, och det finns ingen möjlighet att dom skulle trivas i ett så pass litet akvarium. Ja, någon annan kanske blir pålurad dom, men det är också mycket möjligt att någon som vet vad dom köper tar dom och ger dom ett bra liv. Att ha kvar ett djur som man inte kan/vill ta hand om för att det KANSKE hamnar i samma situation som det är i nu, istället för att ge djuret en chans till ett bra liv, tycker jag är själviskt😕.
Vi har köpt två små guldfiskar och blivit pålurade ett för litet akvarium… Vi vill nu ordna detta och köpa ett större runt 250L… Jag skulle inte säga att det är en självisk handling… Är det förbjudet enligt lag?
Är det förbjudet enligt lag? = Att ha den storleken på akvarium till två guldfiskar? längden på akvariet kommer vara minst 120 cm!
#14 När det fortfarande är alldeles för litet, så ja, det är själviskt. Håller med Fjordell, skaffa ett tillräckligt stort kar eller byt in dom mot slöjisar istället. Förstår att det är tåkigt men så är det. Det är lite som att slaffa barn och ha dom i ett köksskåp tills någon påpekar att det är för litet, och sedan "byta upp sig" till en garderob istället, för det är ju större så det måste ju räcka när det bara är en unge?🤔
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
Här står det att det går, men jag tänker så här. Är längden 120 cm och fisken blir upp till 35 cm. Så blir simytan på längden ca 3,4 längden på fisken. Ett 250 liters normalmått är ca 120x40x50 så fisken blir nästan lika lång som kortsidan på akvariet.
🤔För en människa skulle förhållandet bli som att vi simmar i en bassäng som är 5,8 m lång. Hade känt att det blivit lite väl lite att simma på som människa. Fisken får bo i det här förhållandet i sitt hela liv.
Men det är upp till dig. Hade själv backat och låtit affären ta tillbaka fiskarna om jag inte kunde skaffa bättre förutsättningar.
Tack för svar :) Kan jag kräva att butiken ska ta tillbaka fiskarna? Eller ska jag be snällt? Vilka rättigheter har jag som konsument? Någon som vet?
18# absolut, de sålde fiskarna till dig under fel förutsättningar ! De sa att det var ok att ha en fisk som tar upp typ halva akvariet ! Om de är seriösa så bör de ta tillbaka dem och betalar ut priset du köpte dem för, är de oseriösa, ja då vet du att du aldrig mer köper fisk där !
Tips, kolla efter nya fiskar som intresserar dig innan, så vet du om de passar i ditt akvarium ! 😃
Eftersom de är små nu kan ni ju ha kvar dem tills de växer ur det stora karet, sedan överväga att köpa större eller sälja vidare (gärna som dammfiskar).
Tycker ni verkar ansvarsfulla
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Du borde kunna lämna tillbaka dem, men räkna inte med pengarna tillbaka,även om du har kvitto
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Säljaren har utgett helt fel information och du har därför rätt att häva hela köpet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#20 då de kräver så stora ytor så är det nog inte alla gånger helt lätt att hitta någon som köper dem.
#23 Det är sant, man får nog se över hur det är i sin egen stad.
Här finns det en djuraffär som tar emot större guldfiskar o placerar i butikens damm, för att sedan sälja vidare som dammfiskar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Självklart ska säljaren betala tillbaka varenda öre. Han/hon har gjort fel att försöka sälja till ett så litet kar. Det är jättetråkigt när det händer och jag är glad att du försöker verkligen göra ditt bästa för dem men tyvärr så blir det ett lidande för fiskarna och det är inte kul att ha det i tanken varje gång man ser dem.
Jag tycker så synd om dina barn men de kommer förstå om man förklarar för dem varför det är fel att ha dem i akvariet. Låt dem vara med att välja någon annan fisk. T ex låt dem följa med och peka ut någon eller några fiskar. Skriv upp namnen och gå hem och läs om fiskarna om de passar i ditt kar. Handla sedan. =)
Jag vet att barn tycker det är spännande att få vara med och välja och bygga upp ett akvarium när de förstår vikten av det. Jag själv var 7-8 år och min bror 8-9 år och lillasyster var 4 år när vi fick starta ett 150 L akvarium med våra föräldrar. Det var jäääättespännande ! =)
Tack alla,
Vi har pratat med barnen som förstår… Vi har även hund och kanin i familjen så en sann djuranda finns :)
Jag ska ringa butiken imorgon och föreslå att vi får byta :) Men min fråga till er nu är: Vilka fiskar som passar i ett 54 liters akvarium? Tips önskas!
Jag har kollat vattenvärdena idag, ser fina ut :)
Och ja Wellcraft du har helt rätt vi är en ansvarsfull familj… jag köper inte ett djur till barnen utan till familjen och det är vi vuxna som alltid har det övergripande ansvaret. I det här fallet litade jag på en annan vuxen i en stor och väl etablerad djurbutik… Dumt gjort…
#26 Tycker det låter som helt bäst, guldfiskar blir stora. Dessutom kan det ju vara roligt för er med fiskar som kanske kan få yngel, det tyckte vi var jättekul när vi var små. Sen vill ni kanske inte ha för många yngel, eftersom karet inte är så stort. Guppies tex är ju rena yngelmaskiner. :P Platys är fina också!
#26 skönt att höra att ni lämnar tillbaka dom :)
kan du få tag på privatodlade Guppy eller Platy så är dom roliga fiskar. I butik är dom tyvärr oftast ömtåliga och lever inte så länge. själv har jag haft tur och inte haft ett enda dödsfall på mina butiksguppy, och inga sjukdomar, men det är vad jag förstår inte jättevanligt att det är så.
finns ju en hyffsat ny tråd som efterfrågar fisk till 35L, många av fiskarna som föreslås där kan säkert funka till 54L också.
Tack för tipsen :) Jag ska titta på tråden :)
#26 Finns MASSOR av roliga fiskar som varken blir för stora eller för arga! Men det beror på din akvarieaffärs utbud, de kanske bara har de allra vanligaste fiskarna. Och ja, Platy, Guppy och neontetror funkar utmärkt i ett 54-liters men det finns mer intressanta fiskar att välja! Så länge du är beredd på att läsa på och kanske lägga till lite fryst foder i fiskarnas kost så har du massor av möjligheter. Här är några som passar:
1. Påfågelgoby: Färggrann, roligt lekbeteende där hanen bor i en grotta och vaktar äggen. Dock kräsen med maten.. vissa äter flingfoder men vissa äter bara fryst foder :(.
2. Dvärggurami: Söt och fin men kan vara lite känslig så var noga med vattenbyten och köp den när akvariet är några månader gammalt. Du kan ju börja med att stoppa i några mindre fiskar som du vill ha tillsammans med den så att de får "köra in" akvariet.
3. Honungsgurami: Också jättesöt, och jag tror den är lite snällare än dvärgguramin. Men även den kan vara lite känslig så gör likadant som med dvärgguramin.
4. Kampfisk: Såklart är den fin och rolig, men kan vara lite sur så ha den med fiskar som inte har långa fenor då den gärna biter på dem. Finns i massor av häftiga färger. Kolla om du kan hitta en privat uppfödare så att du kan få bra tips och en cool färg! Du ska inte ha den ihop med guramis eller skaffa fler än en hane.
5. Dvärgciklid: Finns massa olika sorters så här får du googla själv vilka som passar i ett 54-liters men gemensamt för dem alla är att de är väldigt fina och mycket intressanta att studera.
6. Snäcklekare: En liten och grå ciklid som nästan bara vill ha sand och snäckor i akvariet för den lägger nämligen sina ägg i snäckorna och "bor" sedan i dem. Den ser kanske tråkig ut men den är söt och jätteintressant att studera!
7. Räkor: Lite annorlunda än fiskar helt klart! Och du kan ju alltid ha dem med vanliga platys eller guppys, men ändå få ett lite annorlunda akvarium. Finns massor av vackra räkor i olika färger och prisklasser.
8. Kuhlii ål: Vill ha sand i akvariet då den gräver ner sig! Vill absolut inte vara ensam, skaffa gärna fler än 2. Den är lite skygg men den är ju väldigt fin och häftig.
9. Killis: Jättevackra och finns massa olika arter, dessutom vill de ofta ha små akvarium och är tåliga.
Tusen Tack 👍
Titta närmare på kuhli ål, de är jättefina ! Där de far runt och är så gulliga :), tror de bör vara uppemot 5 st helst. Vi har neontetror, och guppys, neonerna har mått bra sen start, men vi har haft massor problem med Guppys ( sönderavlade) tydligen gäller samma även för platyn har jag för mig ! Det finns många fina tetror som är mindre, men observera vissa av dem blir stora !! Så beroende på tetra så passar en del, andra inte.
Fantastiskt att se att ni ändrat er och kommer att byta ut guldfiskarna till mer lämpliga arter.👍 Det är absolut inte ert fel att säljaren lurat i er felaktig information.
Kort kommentar: platysar (iaf mina) är värre yngelmaskiner än guppisarna och får yngel hela tiden så nu kan man nästan säga att platserna har tagit över akvariumet! Dem är alltid vid ytan och tar all mat för dem andra fiskarna så jag tar alltid lite grönsaker och lite frysta mygglarver och lägger på bottnen så att resten hinner äta innan platserna upptäcker maten! Mina är verkligen inte sönderavlade (enligt mig) då jag köpte föräldrarna för ett jätte långt tag sen och både dem och ynglerna lever i upp till 3 år och under den tiden så får dem ju typ 131248170298347384 yngel så…. dem blir för många väldigt snabbt….
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Guppys får hemskt mycket ungar med :/
Om man inte bara väljer ett kön förstås, hannar… för då kan de ju inte få några yngel, för honorna är redan oftast med yngel när man köper dem.
Har ringt djuraffären nu… Fick Prata med en annan tjej som sa: oj då… Det måste det blivit något fel… Självklart kom in med dom så fixar vi det :) Känns jätte bra att dom tar sitt ansvar och en stor lättnad för oss här hemna :) :) Tusen tack för alla fina tips :) självklart ska ni få höra vad det blev senare :)
Perfekt !! Det kommer bli toppen !
Vad bra att det ordnar sig! :)
/Ladygrenners
#39 Vad skönt att det löser sig! Och ja, självklart måste ni berätta hur det blev sen! 😉
Hur har det gått TS? :)
Ett tips är att kolla runt lite på vad djuraffären har för fisk och sedan gå hem och googla, lite inte på de i affären för de har alldeles för ofta helt fel. :)
Hej,
Jag valde ett gäng fina Platys istället 👍 Här är tre av dom…

Lycka till med playsarna nu då :)
Tusen Tack 😃
Jättefina, och så skönt att det löste sig till det bästa :)
Bra att det löste sig, fina platys! :)
Med vänlig hälsning / Livandivan <3
O vad fin den rödvita med svarta prickar är!!