Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 2338 ggr
MariaK1977
0

yngel mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi håller precis på att få våra första yngel :-) Guppy yngel, det är jätte spännande:-) Nu är det släckt i akvariet och bara ett halvt yngel var ute när ljuset slocknade. Får hoppas några överlever, vi valde att inte lägga henne i yngelkasse… Men har lite javamossa. Tänkte mata dem med artemia och det ska finnas i några av "kuberna" vi har i frysen. (Bild från tillverkaren) Jag har dock inte hittat någon info om VILKA kuber som är artemia. Någon som vet? Eller vill gissa?

Aristarcos
0

Om det är olika foder, skulle jag gissa på de orangea bitarna.

Aristarcos
0

Vilka sorter ska vara med i fodret ?

MariaK1977
0

Det ska vara 6 kuber röda 6 kuber vita och 3 kuber svarta mygglarver + 6 kuber dafnier, 3 kuber mysis och 6 kuber artemia.

Hur säkerställer jag att eventuellt överlevande yngel får något att äta, ska jag köra ner biten i javamossan och hoppas på det bästa (har inte sett några yngel, kanske gick alla åt i natt😢) eller kommer de andra fiskarna attackera mossan och jaga ut ynglen då? 

Det ser ut som om ynglen försökt gömma sig i flytväxterna i natt, för de var helt utspridda och många av dem var intrasslade i andra växter i morse, såg ut som om de andra fiskarna varit på jakt och simmat in i flytväxterna 😢

[Tinitusan]
1

röda o vita mygglarver längst ut, de mörkaste är svarta mygglarver, de andra 3 varvade med svarta mygglarver är mysis, sen är det dafnier som är varvade med artemia, artemia är de mörka =)

Aristarcos
1

Nä lägg bara i vattnet det kommer frigöras i hela akvariet. Du kan hålla i den tills det smält om du vill vara säker att det finfördelas!

MariaK1977
0

Tack så jättemycket båda två!

Lojs
0

Guppy-yngel brukar gömma sig i övre delen av akvariet, så växter som blir höga och sträcker sig upp vid ytan är bra för dem att gömma sig i.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.