yngel mat
Vi håller precis på att få våra första yngel :-) Guppy yngel, det är jätte spännande:-) Nu är det släckt i akvariet och bara ett halvt yngel var ute när ljuset slocknade. Får hoppas några överlever, vi valde att inte lägga henne i yngelkasse… Men har lite javamossa. Tänkte mata dem med artemia och det ska finnas i några av "kuberna" vi har i frysen. (Bild från tillverkaren) Jag har dock inte hittat någon info om VILKA kuber som är artemia. Någon som vet? Eller vill gissa?
Om det är olika foder, skulle jag gissa på de orangea bitarna.
Vilka sorter ska vara med i fodret ?
Det ska vara 6 kuber röda 6 kuber vita och 3 kuber svarta mygglarver + 6 kuber dafnier, 3 kuber mysis och 6 kuber artemia.
Hur säkerställer jag att eventuellt överlevande yngel får något att äta, ska jag köra ner biten i javamossan och hoppas på det bästa (har inte sett några yngel, kanske gick alla åt i natt😢) eller kommer de andra fiskarna attackera mossan och jaga ut ynglen då?
Det ser ut som om ynglen försökt gömma sig i flytväxterna i natt, för de var helt utspridda och många av dem var intrasslade i andra växter i morse, såg ut som om de andra fiskarna varit på jakt och simmat in i flytväxterna 😢
röda o vita mygglarver längst ut, de mörkaste är svarta mygglarver, de andra 3 varvade med svarta mygglarver är mysis, sen är det dafnier som är varvade med artemia, artemia är de mörka =)
Nä lägg bara i vattnet det kommer frigöras i hela akvariet. Du kan hålla i den tills det smält om du vill vara säker att det finfördelas!
Tack så jättemycket båda två!

Guppy-yngel brukar gömma sig i övre delen av akvariet, så växter som blir höga och sträcker sig upp vid ytan är bra för dem att gömma sig i.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.