Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 838 ggr
bgtommyalm
4

Kanske inte off topic ändå

Jag är en nybliven medlem på sajten och hyser stor respekt för kunnandet och seriösa inlägg på sajten. Men när jag läser inläggen så funderar jag lite kring mitt eget liv liv som gammal akvarist. Och då betonar jag gammal. Jag har haft mer eller mindre seriösa akvarier i ungefär 62 år grovt räknat. Har har haft fiskar av fler slag än de flesta i akvarium och tidvis har det varit emot dagens rekommendationer och lagstiftning men jag har ärligt sagt aldrig haft en fisk som inte ätit gott och levt ett bra  liv. Nu förändras normer och uppfattningar så det finns säkert de som har en annan uppfattning.

Men min fråga är, är du intresserad av en gammal akvarist historia med Guppy, sillar, laxyngel, pirayor och andra icke akvariefiskar så skriver jag gärna ett längre inlägg med den enda avsikten att ge dig lite perspektiv från en gammal akvarist.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

mimåne
1

Jag läser gärna. Det är intressant hur hobbyn förändras. Jag har hållit på med akvarium i 14 år och under den tiden har akvaristiken också förändrats en del. Men på 62 år? Då måste det ha hunnit hända massor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sara97
0

Intresserad här!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Annamors
0

Det skulle vara jättekul och intressant att läsa !

kallepudas
0

Vore intressant & höra en 62 årig akvaristisk historia!

[Udoon]
0

Låter jättespännande, absolut intresserad!

Carronella1
0

Det vore väldigt kul att få ta del av. 🙂

Djurälskaren Hjärta

[Jens]
0

Absolut intressant och jag tycker dock att det ska bli en artikel utav det. 🙂

Hör av dig till mig via PM så kan vi prata vidare om artikeln.

Jens.

LinaLj
0

Absolut intresserad. Jag har haft pause i hobbyn på 10 år och skillnaden är stor.

[Jens]
0

Jag märkte det också när jag började efter 20 år och det gjorde det ännu roligare för man fick verkligen 'börja om' med sin akvaristik och lära sig massor med saker igen =))

marta01
0

Vore intresant att läsa.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

wille_wille
0

Jag skulle också vilja läsa om det 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

72mm
1

Absolut! Skulle vara otroligt intressant. Speciellt alla eventuellt kontroversiella detaljer 😈

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Tinitusan]
0

låter väldigt intressant!

Marsvinsmamman
0

Oja, skriv gärna! Intressant att höra dina erfarenheter. Och välkommen hit, förresten!

bgtommyalm
5

Jag tackar er alla för glada tillrop och förtroendet att skriva en artikel. Jag har redan skrivit en del och det blir mer. Men jag skriver i en ordbehandlare för att publicera här sedan och det lär bli en lång artikel. I min första lästa bok om akvarium (som skrevs långt innan mina akvarier) får jag uppmaningen  "dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper" och det här blir första gången jag gör det. Mina kunskaper är väl ganska ringa men mina erfarenheter är väl delvis ett dokument av historiskt värde och kan då vara av intresse för de som tror på att dagens avel och odling inte alltid är bra för det hållbara och naturens villkor.

Kan jag dessutom ge en stunds trevlig läsning så är jag mer än nöjd. Tack för att jag får möjligheten.

Sarah E
0

Toppenbra! Kommer läsa!

OlleA
0

Jag ser fram emot artikeln! Själv har jag haft akvarier ungefär hälften så länge. 🙂

Olle

bgtommyalm
0

Om ni undrar var jag tog vägen så finns jag här. Det är så att jag är fritidspolitiker och senare halvan av månaden har jag dels mycket att läsa in och dels en hel hop möten och det tar sin tid.
Men jag har skrivit om min odling av svarta Guppy, mina abborrar, mina regnbågslaxar. Lite om akvariebygge och mina Pirayor som inte hette Maja.

Snart hoppas jag lägga ut artikeln.😓

[Jens]
0

Ingen fara och ta den tid du behöver… =)