Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 846 ggr
Sara97
0

Lite blandade frågor....

Hej hallå! Som i rubriken har jag lite blandade frågor.. Här kommer de. 1.vet Guppy hanar att Guppy honor är gravida?? För mina hanar puttar på honornas magar även fast de är tjocka.. 2.är det möjligt att en Guppy hona inte blir gravid även fast hon är frisk? (Ser frisk ut i alla fall och beter sig normalt och äter normalt fast hon e smal) 3. Blir fiskar förvirrade om man möblerar om i akvariet då o då ? 4. För några dagar sedan köpte jag tre otocinclus, men nu ser jag bara två, och jag har bara sett två sen jag släppte i dem i akvariet. Kan den ha dött? Men det är då konstigt för jag har precis gjort vattenbyte och dammsugit botten och möblerat om lite så borde den inte dykt upp i så fall? 5. Jag har fått med en liten liten brun snäcka med lite vitt/beige på. Är det det här man kallar skräp snäckor eller?? Tack för att du orkar hjälpa mig :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Lillyrod
0

Nummer 4 kan jag svara på. Ottosar är ena hejare på att gömma sig. Jag har 7 stycken i mitt 54-liters kar och det är väldigt sällan jag ser alla samtidigt. Ibland tror man de har rymt allihop. Det är inte alls säkert att det är samma två du ser hela tiden.

burmamys
1

Nr 3 tror jag att jag kan svara på - varje gång jag ändrat lite i akvariet så brukar de flesta fiskar bli väldigt aktiva, de simmar runt överallt och liksom undersöker hur allt ser ut efter förändringen. Om man haft samma möblering länge så är det ett enkelt knep för att pigga upp fiskarna så de får använda sina små grå lite extra. Men om man möblerar om ofta så kan de istället bli stressade. 

Dock lite individuellt vad som är "ofta", jag brukar låta möbleringen vara tills jag märker att alla fiskar mest håller sig på sin favoritfläck. Så det blir väl att jag möblerar om nån gång var tredje eller fjärde månad ungefär. Jag har mosaikguramis, guldbarber, Drottningrasbora, galaxy rasbora, flying fox, sewellia och kuhliålar. 

Skulle tro att Guppy är mindre revirhävdande och därför bryr sig mindre än de flesta av mina fiskar. Har haft ottos förut, och minns att de var extra lyckliga när de fick vara ett stort gäng, typ 10-15 st, då ockuperade de den stora mangroveroten mitt i akvariet och höll akvariet absolut prickfritt från alger 👍

Draken
1

Fråga 1 . Guppyhanar ser inte skillnad på en gravid hona och en icke gravid hona, de försöker löeka i alla lägen om det finns en lämolig hona i närheten, vare sig hon är gravid eller inte ;)

Fråga 2: det är nog säkerligen mycket möjligt, en viss procent kan nog, precis som alla andra levande varelser, vara sterila. 

Fråga 3 : de allra flesta fiskar blir lite förvirrade när man möblerar om, och bryter reviren. men det är bara sunt, om det inte blir för ofta. Håller med ovanstående här, nån gång med 3 + månaders mellanrum, annars kan fiskarna bli stressade.

Fråga 4 : Malar överlag är mycket duktiga på att gömma sig undan, jag hade en Pleco som var 50+ cm, visserligen i 720 liters, men den såg man inte alls om hon hade bestämt sig för att man inte skulle se henne ;) Så jag tror nog säkert att en liten Otto mycket cväl kan tyckas spårlöst försvunnen, även fast du har slamsugit, bytt vatten och möblerat om. den ligger säkert under ett blad eller en rot och garvar åt dig :p

Fråga 5: troligtvis är det en physa eller en kanelbulle (sk skräpsnäckor), om de kom med nya växter, men det finns även en liten möjlighet att det kan vara ett litet posthorn som har följt med som blindpassagerare :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sara97
0

Tack för alla svar!! Enda sättet att se skillnad på ottisarna är att den ena är större än den andra. Och ja det kan väl vara så att de turas om att synas men eftersom de gillar att vara ngra stycken tillsammans kan jag samtidigt tycka det är konstigt att det bara är två st som syns åt gången. Jag hoppas det är posthorn i så fall men jag antar att man får vänta och se… O juste när ni säger att ottisar är duktiga alg städare så måste mina vara ett undantag. Jag har några synliga gröna fläckar på glaset men de verkar inte intresserade. De slappar mest på mina växter och när de väl är på glaset så simmar de upp och ner oräkligen många gånger och i blixtfart bara för att simma vidare till en annan växt och slappa där… Jag ska skaffa mig fler och se om det bli bättre då…

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Sara97
0

Gillar ottosar grönsaker? De borde väl det? Jag gav mina lite kokt morot idag och de verkade inte intresserade. Jag är lite orolig över att de inte äter,för jag ser dem aldrig på maltabletterna heller

LÄNGE LEVE DJUREN!!

burmamys
0

Nja morot är nog lite hårt, och fel färg… Jag tror också att de kanske känner sig lite ensamma och därför stressar runt glaset och är lite dåliga på att äta. Testa med en skiva zucchini eller lite broccoli, det borde dom älska! Och försök köpa några fler så de bildar ett litet gäng på minst 5-6 st. Mangroverot är också populärt, behöver inte vara nån stor alls.

Lillyrod
0

Mina ottosar gillar broccoli. Jag kokar så den blir mjuk men inte så att det faller isär. Några minuter räcker.  Ärtor eller gurka vill de inte ha. Har testat morot med och de åt litegrann men det var ingen höjdare. Mina vill inte ha algtabletter heller. Något kräsna kan man tycka : )

[Jens]
0

Alla kan inte gilla allt. Det gäller även människor så prova gärna olika. Här finner du en länk där mimåne skriver om olika grönsaker som fiskar gillar och inte minst ottosar =)

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54766fba8e0e740673001ac1-mata-akvariefiskar-med-gronsaker?discussions-1

Sara97
0

Ajjemän den Artikeln gillar jag!! Vi brukar inte ha zucchini men broccoli får jag väl testa.. Jag är lite osäker på rötter då jag inte vill ha färgat vatten annars skulle jag ha några… Just nu har jag en halv kokosnöt som jag sett att de knaprar på ibland, men nu är det att skrapa på växterna som är inne hahaha :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
0

Färgat vatten? om du förbereder lite som jag gjorde. Jag lade ner mangrove-rötter och lät det ligga i minst en månad för jag tyckte det räckte för då såg jag att det slutade färgade av sig och kunde med gott samvete lägga i det i karet.

burmamys
0

Mangrove i affären kan vara dammiga och smuliga och det dammet är vad som kan färga vattnet, men det försvinner om du lägger roten i blöt någon eller några timmar innan du släpper ner den. Jag har aldrig märkt av någon missfärgning och har ju ändå ganska stora rötter i mitt kar.  Har för mig att jag läst någonstans att de behöver just mangrove för att få i sig fibrer som hjälper matsmältningen.

Jag tror dina ottosar läängtar efter lite kvalitetskäk nu, tänk bara på att de grönsaker som är hårda behöver du koka lite lätt 👍

Sara97
0

Tack för tips!! Ska väl snart svänga in till hornbach och där Brukar de ha rötter:)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Fifill
0

Ja, sannerligen är ottisar bra på att gömma sig. Har i flera månader trott att jag bara hade fyra kvar, men idag visade det sig att jag tydligen hade fem, men det förstod jag bara för att en hade dött…🤐 Detta trots att jag många gånger suttit och letat och letat och letat… och letat. Akvariet är inte ens särskilt tätt planterat! Allt de gömmer sig i är en enda svärdsplanta, men det räcker gott och väl. 🦸‍♂️(Det finns fler växter, men svärdsplantan är deras självklara favorit.)

Sen har mina varit väldigt luriga med maten, de vägrar att äta på bottnen! Tipsar om obehandlade grillpinnar av trä som man sticker ned i sanden. Då hamnar grönsakerna på lämplig höjd. Om ni skulle ge zucchini eller gurka, låt åtminstone en del av skalet sitta kvar, och stick grillpinnen igenom dessa platser, så håller det bättre.

[Jens]
0

Sara, 

Ja, Hornbach har rötter men även Falskogs akvarium strax utanför Borås.