Jag rekommenderar att man kör in akvariet och ser till att få bra och stabila nitrit/nitratvärden innan man släpper i fiskar. Hur länge det tar är lite olika beroende på vattenkvalité och liknande.

Enligt mig bör en fisk i 54 liter gå bra om du matar sparsamt. Jag brukar inte vänta med att ha fisk mer än typ1-2 dar.
Klart att man kan starta med en fisk redan från dag ett. Men enligt mig är det onödigt att utsätta fiskar för ammoniak och nitrittoppar om man kan undvika det.

#4 Fast det blir väl inte nitrit om man inte har djur i karet? Som jag har förstått det så hjälper invånarna karets bakteriekultur att komma igång, utan djur så händer helt enkelt inte så mycket.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Lojs har helt rätt. Finns det inget liv i karet så händer ingenting. Processen börjar när levande varelser släpps i. Att låta karet stå med vatten och växter hjälper inte ett dugg.
#5 Nitritcykeln kräver biologisk nedbrytning av något slag. Släpper man i fiskar sätter den igång på grund av matrester och avföring. Men man kan lika gärna sätta igång den genom att smula ner lite foder i ett tomt akvarium.
Jag har aldrig behövt använda fiskar för att sätta igång nitritcykeln. Jag fyller karet med vatten, ser till att värdena är som de ska, smular ner lite foder och väntar ett par dagar så ser man att ammoniaken ökar och efter ett tag hur nitriten ökar och till slut nitraten. Där efter är cykeln igång och man har ett stabilt kar.
Det finns även de som sätter igång det genom att hälla ammoniak i vattnet, men det är inget jag rekommenderar även om det funkar.
Tack för era svar….

Uppstartsprocessen tar väl ca sex- åtta veckor? Eller har jag fel där? Inte ens jag som är tålmodig skulle palla det… Och om man sköter det rätt med fisk i, börja med få och mata sparsamt så kan man väl undkomma mkt av "spikarna"? Förändringar i vattnet blir det ju vid varje vattenbyte..