Hjälp, sjuka corydoras!
För ca tre veckor sedan skaffade jag ett gäng på fem corydoras, alla har mått bra, tills nu. I morse låg en av dem död i akvariet och en annan ser ut att ha fel på simblåsan för sen ligger bara på sidan eller slår volter. Vad kan det vara? Parasiter, dålig pump, sjukdom, övermatning? Alla värden ser bra ut och de andra fiskarna mår bra.
Ser ut som den har ett sår eller skada på sidan ?
Den är väldigt röd om gälen och det tyder på att någonting inte står rätt till. Att gälen blir röd kan vara symtom på flera sjukdomar.
Du har testat nitrit och det var bra?
Corydoras behöver också syrerikt vatten så att pumpen arbetar ner syre i vattnet är viktigt. Det är också ett vanligt förekommande "fel" i akvarium där de hålls. Vet du hur det ser ut på den fronten i ditt akvarium?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
fast mimåne det där är inte runt gälarna väl? ser snarare ut som en skada som sitter nedanför fenan, en inre blödning, kan den ha klämt sig?
Alla värden ser bra ut? Hur kan man säga det för då måste man ha världens kit 😃
Tyvärr så kan man råka ut för parasiter eller en annan sjukdom och jag misstänker att det kan vara så nu när de andra fiskarna mår bra. Corydoras gillar inte hög temperatur utan runt 24-26 grader är perfekt för dem. Salt är inte bra för dem heller.
När jag såg bilden i inlägg #6 så tänkte jag att stress kan också ha lett till döden för det är väldigt öppet och de har ingenstans att ta vägen och alla sidorna är öppna.
Grottor och massor med växter trivs dom i så de kan gömma sig undan och ha gärna en bakgrund. Inte gärna utan ett måste var det är lag på det att en sida måste vara täckt.
Pumpen verkar inte vara anpassad till akvariets storlek? Hur många L/h kör pumpen och hur stort är akvariet? Jag vet också att panda är en av den känsligare corydorasarna.
jens en lite sidnotis är att de faktiskt tål salt, läste häromdagen faktiskt att det mer är en gammal skröna än ren sanning, ska se om jag hittar länken.
men hörre ni, är det bara jag som ser att skadan sitter under fenan?!
#7 Men det jag har mätt ser väl bra ut? Eller?
yup tror jens är ngt på spåret där, inga gömställen innebär att de förmodligen försöker gömma sig på mindre lämpliga ställen som bakom pumpen tex, o då kan det lätt ha uppstått en klämskada vilket jag är 99% säker på att det där är!
#9 Jo jag ser skadan men det kan uppkomma av syrebrist, sjukdom, stress, parasit .
Att jag skrev 'världens kit' beror på att det finns så mycket man kan testa =) och dina värden ser bra ut men det handlar inte om det utan jag tror dock på miljö, stress och ev syrebrist framför sjukdom.
Du skrev att alla andra fiskar mår bra? Jag ser inte en enda fisk på bilden förutom corydoras som ligger på botten. 🤔 .. och någon räka. Ser också att du har en strumpa på pumpen vilket kan göra att pumpen inte får göra sitt jobb.
värdena ser bra ut, även om en sticka ibland kan visa fel, droptester är bättre, men jag tror inte det är karets värden som är boven som sagt =)
Mer gömställen och växter är ett måste för att corydoras skall trivas. De stressar ihjäl sig annars.
Men flämtar de mycket? Andas hastigt? Din pump ser inte ut att ge särskilt mycket ytrörelse på bilden.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#11 De är nästan alltid framme, har aldrig sett någon av dem i närheten av pumpen. Två av dem är (eller kanske var?) lite fegare och de brukade vara antigen under min pogostemon helferi eller lavastenen. Kanske kan lavastenen ha skadat den? Jag ska skaffa mycket fler växter men det är så dyrt i djuraffär så jag kan inte köpa allt på en gång. #12 I ena hörnet är de tre friska (med friska menar jag att de simmar runt, bökar och äter som de brukar), bakom pumpen finns en tetra, jag vet att de borde vara fler men han har överlevt så många stim och börjar närma sig tio år så jag vet inte vad jag ska göra med honom. Jag har inte skaffat fler fiskar än efterssom karet är relativt nystartat (första januari). #15 De har inte flämtat vad jag har sett men nu har jag höjt cirkulationen på pumpen för säkerhets skull.
Lavastenen kan de göra illa sig ordentligt på, eftersom de kan vara ganska vassa, jag skulle ta bort den och byta den mot en sten som är slätare på ytan.
Sitter inte pumpen lite för långt ner under ytan? Om du sätter den precis under så att utblåset kan få fart på ytcirkulationen så syresätts vattnet bättre.
Då byter jag ut lavastenen mot en rot och höjer pumpen lite efter vattenbytet imorgon.
#18 Stämmer mycket bra. Ha gärna en lutning på pumpen, så att det pumpar snett uppåt. Blir mycket rörelse vid ytan då och du kan enklare se när det är dags att göra rent filtret. Tex när det inte är lika mycket rörelse vid ytan :)
Nu har jag bytt vatten, bytt ut lavastenen mot en rot, flyttat upp pumpen och vinklat den snett uppåt. De verkar redan mucker gladare och undersöker roten för fullt. Den som simmade konstigt igår simmar jättebra idag. Om alla verkar må bra så köper jag några fler någon gång nästa vecka :)
Det tycker jag inte du ska göra utan du ska köpa mer växter, mer rötter, skapa mer grottor utav sten och efter det köpa fler corydoras.
Så bra att de har blivit bättre.
#21 Härligt att det blivit bättre :) Corydoras är härliga fiskar, klart en favorit hos mig. Mina Corydoras brukar simma motström. Dina kommer säkerligen också uppskatta lite mer rörlighet vid ytan :)
#22 Det ska jag självklart göra, jag vågar dock inte ha sten i akvariet om det inte är nödvändigt då jag är rädd för att fiskarna ska skada sig. Jag tänkte bara att jag skulle se om djuraffären har dem inne, det är väldigt sällan de har det. Den sjuka har blivit sämre igen, den liksom vinglar när den simmar. Både den och den som dog hade en lite gråare ton redan när jag köpte dem, kan de kanske ha varit dåliga redan då?
Svårt att säga om de var sjuka redan när du köpte dem. Man kan aldrig veta.
Stenar? Jag har massor med stenar i mitt akvarium och har haft det lääääänge och har massor med corysar. =) Det är inga problem.
Den som tidigare simmat konstig har sett risig ut ett tag och bara blivit magrare och magrare. Jag har gjort mitt bästa för att försöka se till att den fått mat, men nu är den också död, inte helt oväntat… De andra tre är pigga och till synes friska men lite synd att de är så få nu. Jag får se till att skaffa fler när jag har fått tag i fler växter…
Det går även att köpa växter på tradera, kan bli billigare.
#9 Har du hittat länken om corydoras och salt? Skulle gärna läsa den!