Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 894 ggr
André_1
0

Innerfilter till malyngel?

Funkar det att använda vanligt innerfilter till ett akvarie med Ancistrus yngel i, eller simmar dom in i den och dör? Vad rekommenderas annars? Ancistrusarna la ägg i en grotta nu för någon dag sedan så får väl hoppas på att någon av ynglerna överlever:)

mimåne
1

Ancistrus hanen vårdar ynglen tills de klarar sig själva i akvariet. Du behöver därför inte flytta dem och därmed ingen pump heller :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

André_1
0

Jo tänkte mer när de är så stora att hannen inte vårdar dom längre, behöver jag inte ha pump då medans de växer upp?

[Tinitusan]
0

aquael turbo serien är kanon för just yngelkar!

Aristarcos
0

Ha dem kvar i ditt vanliga akvarium så ordnar det sig, där borde du ha en pump eller ?

André_1
0

De är i sitt "vanliga" kar som är ett kar jag just startat upp för att odla just Ancistrus. Jo jag har pump i nu men tänkte lite mer att när äggen kläcks och de börjar komma ut ur sin grotta, finns det chans att malarna kommer simma in i pumpen och dö?

kallepudas
0

#5 Den risken är rätt minimal för ynglen är rätt stora då dom lämnar sin grotta.

mimåne
0

Vad har du för pump i akvariet då?

André_1
0

Okej tackar för svar :)

André_1
0

Hör kanske inte riktigt till detta men kan man få albino yngel om båda Ancistrus föräldrarna är bruna? Hur stor är chansen isåfall att något av ynglerna blir albino?

Sarah E
0

Min yngel simmade jämt in i mitt eheim innerfilter. Jag var tvungen att tömma det varje vecka vid vattenbyte. De dog inte.

kallepudas
0

#9 Är ju inte jätteovanligt…..har fått ett par stycken albino med bruna föräldrar.

mimåne
0

I regel så ska det bli bruna Ancistrus av bruna föräldrar och ingenting annat. I dagens läge däremot så är ancistrusen ganska så vilt avlad hit och dit. De man köper i butik kan mycket väl vara avkommor från en oseriös avel där olika typer av Ancistrus gått och korsat sig. Avkomman är då hybrider och borde egentligen inte avlas vidare på om man vill hålla stammen ren. Men överlag så Nej, bruna Ancistrus ger bruna avkommor.

André_1
0

Tjenare.. lite nya frågor nu..

Nu har Ancistrus ynglerna börjat få lite färg, vissa är bruna och vissa gul/vita, kommer de gul/vita bli bruna senare eller kommer de fortsätta ha den färgen?