Platy! Sjuk?
Jag har väldigt svårt att se vad det här skulle kunna röra sig om utifrån bilderna tyvärr. Det jag kan säga är att jag inte tror det rör sig om någon allvarlig smittospridning utan att du kan avvakta och se åt vilket håll det går.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej,
Jag åkte till butiken, dom sa att det var svamp och tog tillbaka fisken. Nu ska jag hålla en extra koll på dom andra fiskarna…
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Skönt att de tog tillbaka fisken! Tycker också att det ser ut att kunna vara svamp, men vad det beror på är ju lite svårare att veta. Förhoppningsvis var det inget smittsamt, men man vet ju aldrig.
Kändes svårt att lämna sötnosen… Men istället fick jag en otroligt vacker blå hona, sådan skönhet att grabbarna står på rad… Ha ha
Nu förstår jag inte.
Hade du svamp på en fisk om du lämnade tillbaka till affären, och fick en ny hona i utbyte. Denna hona, släppte du ner den i akvariumet, där det varit en fisk med misstänkt svamp ?
Eller är jag helt ute och cyklar nu 🤦♂️
Ja det stämmer. Men svamp ska inte vara smittsamt utan drabba vanligtvis fiskar i dålig kondition. Övriga fiskar i akvariet har inga symtom. Vattenvärdena ser bra ut!
Jag funderar även på att höja vattentemperaturen, ligger på 23 grader idag. Men en något högre temperatur kan höja Platys imunförsvar.
Definitivt svampinfektion. Hoppas bara att det inte sprider sig.
Satt doppvärmaren på 25 grader och kollat alla fiskar, ser bra ut idag :)