Vad är ett nano?
Jag har läst en del här på forumet nu och fastnat för nanoakvarium men får inte riktigt något grepp om vad som är utmärkande för just nano
Först trodde jag att nano var små akvarium men insett att det finns i upp till närmare 50(?) liter
Vilka fiskar kommer ni spontant att tänka på för en nybörjare och nano?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja egentligen är nano max 10 liter kan man tycka. Men det mesta verkar kunna heta det tydligen. Kanske ett marknadsknep för att kunna ta lite extra betalt? :)
För en nybörjare kan man tänka sig diverse ungfödare som Guppy och Platy tex men då vill det till att akvariet är tillräckligt stort. Annars kan man ha räkor som jag har i mitt 10 liters nano. :)
Jag får nog köpa mig ett av de större nano för jag vill ha fisk och inte räkor eller snäckor
Hur stort kar kan du tänka dig då? :)
30-40 liter tror jag skulle vara lagom för den plats där jag tänkt ha det
Sarah,
Jag kan förstå att just ordet nano kan förvirra men i den akvaristiska världen så är det ett vanligt akvarium men mycket mindre. Det finns ingen riktigt gräns på hur liten volymen är men de brukar ligga mellan 10 till 40 liter.
Det finns de som säger att det finns mindre nano-akvarium än 10 liter men de kallas idag för pikoakvarium och ska inte innehålla några fiskar enligt mig.
Nanoakvarier är oftast högre än vad de är breda eftersom de då upplevs som större än de faktiskt är men det finns idag i olika former som t ex fyrkantiga, runda eller åttakantiga.
Min dröm är att inskaffa ett nanoakvarium som heter Fluval Edge men de kostar lite mer än vanliga nano-akvarium. Här är en länk på ett Fluval Edge Nano Akvarium:
http://www.aquatic-village.com/wp-content/uploads/2013/09/fluval-edge1.jpg
Glömde svara på din andra fråga.
Om du skaffar ett nano på 40 L så kan du ha ganska många olika sorters fiskar. Mitt förslag är att du går till https://www.zoopet.com/fiskar/index.php och sedan väljer fliken Sökguiden. Där kan du finna massor med fiskar som passar i ett så litet nano.
#5 F*n vad snyggt! :) hur stort är det?
Bilden kan luras lite men nanot är bara på 23 L , ca pris 1400 kr.
Jaha så pass. Man bli lurad av alla stenar och växter de lyckats klämma in :) väldigt fräckt var det iaf!
Du kan se ett par fluval edge varianter här: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium.html?manufacturer=2611#brandselect
En sak som är bra att tänka på är att akvariets längd ofta har stor betydelse för fiskarna, inte bara volymen. Och precis som Jens skriver finns det många små fiskar som går att ha i ett litet (nano) akvarium. Men om jag inte minns fel började trenden med riktigt snygga växtakvarier, nanoscaping, utan fisk. Det är där utmaningen ligger, att göra det riktigt snyggt planterat. Är akvariet alltför pytte så är risken stor att fiskarna blir uttråkade och bara hänger på samma ställe även om storleken är inom vad som är tillåtet/ rekommenderat för arten. Personligen tror jag det är lättare att lyckas om man fokuserar på växterna!