Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1984 ggr
mizzm
3

ändring av fisk

Det blev en kortvarig tid för malawisarna hos mig. Inte pga fiskarna i sig utan för att jag tog beslutet att lämna tillbaka dom till affären. Jag insåg att jag var lite för ivrig i mitt köp då jag så gärna ville testa på just Malawiciklider. dock har jag för litet akvarium. 200 liter kändes alldeles för litet till dessa stora fiskar, och oavsett hur mycket sten jag köpte hade jag inte ytan att göra hur många grottor och gömställen som helst, tack vare storleken på mitt akvarium. Jag tänkte på fiskarna i första hand och tyckte de skulle få komma till nån med ett större akvarium. Det märktes ganska tydligt på dem att de inte trivdes på den lilla ytan tillsammans. Nu har jag istället metallpansarmalar, praktbarber, ghost räka, Mosaikgurami. Har också haft tillbaka gruset istället för sanden i mitt akvarium, tycker det är mer lättstädat då. Ska utöka med lite mer "vanliga" sorters fiskar sen :)

Fjordell
3

Det var ett otroligt bra och välgrundat beslut. 200L är alldeles riktigt för litet för Malawiciklider, och ditt nya val av fisk låter mycket bättre!

[Jens]
1

Mycket klokt beslut mizzm men det är aldrig försent. En dag kanske du står där med ett dubbelt så stor kar och då kan du köra projekt malawi igen. Själv har jag haft tankar på dessa fina fiskar men jag har som inte tillräckligt med kunskap ännu för att starta projektet och då får jag hålla mig till Syd- och mellanamerikanska fiskar som jag är kunnig på. 

En tips är att du håller lite koll på praktbarberna. Jag vet att de är en av de snällare arterna bland barber men de kan ge sig på spröten på guramisarna. Hade du köpt Tigerbarb så hade jag hojtat till direkt ;).

mimåne
1

Vilken snäll djurägare du verkar vara.

Jag måste fråga också.. Menade du ett du har grus med metallpansarmalarna? För det kan gå riktigt illa.. :/

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mizzm
0

Tack för era svar! :) Ja man får göra så gott man kan.

Mimåne: Ja det har jag, det har jag haft förut och det har aldrig varit något problem, har inte smått grus utan lite grövre.

mizzm
0

Jens: Ja man vet aldrig, nån gång kanske det blir malawisar igen, men ett större akvarium behövs ju som sagt i såfall :) vi får se! Just nu känner jag mig relativt nöjd med de jag har, dock är det väldigt tomt i akvariet nu med dessa fiskar så det ska bli mer så småningom :) håller på och fyller upp det med växter och lite så emellan varven så får vi se vart det landar när det blir färdigt :)

Mundis
0

Jag trodde att pansarmalar behövde sila sand genom gälarna?

[Jens]
1

Helt rätt Mundis.

Mizzm, du måste tänka om när det gäller corydoras. 🙂

Alla corydoras har behov av att "böka" och alla Corydoras, brochis, aspidoras m.fl. silar sanden genom sina gälar och därför ska de gå på sand. För corydoras är det helt onaturligt att inte ha annat än sand som bottensubstrat. Det är fel helt enkelt oavsett vad man tycker och vad de säger i akvariebutiken.

[Udoon]
0

Som dom andra sagt, corys måste ha sand, dels för att dom bökar och silar, dels för att dom även kan skada skäggspröten annars och därmed få svårt att äta.

mizzm
0
mizzm
0

Ja vi får se hur jag ska göra :)

mimåne
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och ännu viktigare. De spröt corydoras har är väldigt ömtåliga. De bryts av lätt och tappar de dem, så får det stora svårigheter med att äta och svälter lätt ihjäl. Grus är skadligt för dem för att det ökar risken befintligt att de bryts av. De bökar omkring i sanden för att leta mat, och ska de böka kring bland grus så är spröten illa ute.

Det här är inte ovanligt, utan händer ofta. Jag tar om hand en Corydoras sterbai, som blev av med spröten i ung ålder. Den måste få specialmat för att kunna äta men problemet har gjort att den inte växer som den ska och är mager. 

Jag hoppas att du verkligen förstår innebörden av ditt val. Att det här är en risk du utsätter dem för.

mizzm
0

Jag tackar och uppskattar alla tips/kommentarer. Jag förstår, och det gjorde jag efter att ha läst 1-2 kommentarer. Dock anser jag att man inte behöver gå på som en ångvält i sina kommentarer. Då lägger jag ner att vara med i det här forumet. jag tycker det är en bra sak att få konstruktiv kritik, men det finns även olika sätt att säga saker på.

[Jens]
1

På vilket sätt har man sagt det fel på ? Själv så blev jag förvånad över när jag läste ditt svar "Ja vi får se hur jag ska göra :)". Det kan vara svårt att tolka .. menar du att du kommer göra det eller bara tycker att vi pratar skit ? Kanske skulle man ha svarat "Jaha, men det ska jag göra så fort jag kan " istället ?

Skrivande ordet är ju alltid svårt att tolka och det beror på hur man tar emot det. 🙂

mizzm
0

Jag känner väl lite som att det är upp till mig hur jag "löser" problemet. Om jag byter substratet igen eller hur jag gör. Om jag byter ut fiskarna eller inte. Hade jag tyckt att ni pratade skit hade jag väl inte tackat för era tips och åsikter?? Jag tycker det räcker med det du och nån mer skrev. Kan tycka att det går till överdrift när man nästan verkar tro att jag är trögfattad.

mizzm
0

Om jag kommenterar nån tråd eller inlägg kan jag ju inte kräva att personen ifråga ska göra som 'jag' säger, jag kan framföra min åsikt utan att gå på, sen får den personen ta det till sig eller inte. Men det är bara min åsikt.

[Jens]
0

Hehe, jag tror att det blir så att alla blir så ivriga och vill få fram det de vill ha sagt. Själv så ser jag ibland trådar där en redan har svarat en sak och sedan kommer det fem till som säger exakt samma sak =)

Däremot ser jag inga problem om någon lägger till mer fakta om problemet eller något men inte säga samma sak om och om igen.

mizzm
0

Det kan jag hålla med dig om Jens :) men man kan inte kräva att andra ska göra eller svara som man själv tycker, då är man ute och cyklar litegrann kan jag tycka..

[Jens]
0

#15 Ja, man kan inte kräva men om man tar fram fakta som visar vad som är rätt och fel så kan man ju inte strunta i det och då menar jag inte att du har gjort det.

mimåne
3

Jag ber om ursäkt mizzim om det kändes som att jag tjatade på dig. Det var inte meningen att låta så. Min tanke är att 1 kommentar med fakta, inte säger så mycket egentligen. Men säger 5 stycken samma sak, då kan man vara mer säker på att informationen faktiskt stämmer. Jag ser helt enkelt flera likadana kommentarer som bra :)

Sen tänker jag också att vi är många här som ser fram emot information och tycker det är intressant att lära sig mera, speciellt om de djur man redan har. Jag såg inte att någon hade tagit upp det här med hur viktiga corydoras spröt är för dem och tänkte att det kanske skulle vara intressant för dig att veta. I all välmening.