För många ciklider
I vårt akvarium finns det 14 st Hermichromis lifalili, vilket är alldeles för många enligt mig. Dessutom är karet ganska litet (för cikliderna)Vårt akvarium, som jag trodde att det var 200 liter förut, känns mycket mindre. Ska leta rätt på ett måttband och räkna själv. Några av fiskarna har trasiga fenor då de tidigare har levt tillsammans med en sköldpadda men mår annars riktigt bra med väldigt starka färger.
Är medveten om att det är för trångt i karet och vill minska antalet. Att avliva är inget alternativ för mig och när jag försökt att ge bort några har ingen kunnat ta emot fiskarna. Vad kan jag göra? Vet en bra djuraffär där personalen har mycket kunskap om akvaristik och fiskar, borde jag lämna in några där? Vill att mina vackra ciklider ska få det bättre än vad de har nu.
Innan jag blir påhoppad bör ni veta att vi fick några ciklider av en bekant som inte ville ha de längre, alla tidigare fiskar har varit planerade köp. Kunde inte säga nej då de bara kom hem till oss med fiskarna. De ciklider som vi hade från början fick yngel…
Låter tråkigt.. Det finns ett bra ställe i Eskilstuna om du bor i närheten. Kolla annars om det finns några på forumet som kan ta emot någon enstaka?
Jag har en burk runt 200 l där det går en ensam vuxen Jack Dempseyhane. Hans hona dog i somras och jag har inte kunnat hitta på en vettig lösning för honom. Tror du han skulle kunna tolerera sällskap av Hermichromis lifalili? Jag bor på Södermalm i Stockholm.
Här är det ingen som hoppar på eller blir påhoppad :)
Jag tycker det är fint av dig att vilja göra något bättre för dem och att du inser hur situationen är. Du kan absolut ringa runt eller åka och fråga i olika butiker om de är intresserade att ta emot fisk. Ibland kan man till och med få något i utbyte. Vissa butiker ta inte emot någonting p.g.a det dom kallar för "smittorisk". Annars kan du alltid lägga ut en annons här på sidan och skänka/sälja bort dem, eller annonsera på andra ställen som t.ex facebook och blocket. Det är många som hellre vill köpa privatodlade fiskar istället för de som säljs i butik.
Lycka till!
Medarbetare på akvariefisk ifokus