HJÄLP DÖD?
Jag har panik!
Jag startade upp mitt nya 54L akvarium för några veckor sedan…
Föst stod det i ca 1 vecka sen flyttade 5 ottisar in sen en Kampfisk hane och 10 fejktetror (bara blå ej röd tetra). Idag satte jag in roten som har legat ett tag (x antal veckor) i badkaret. Senare runt 4-5 tiden flyttade 4 st amonräkor in.
Nu (23:15) så kollade jag en sista gång i akvariumet för kvällen, så låg ca 4 st tetror på marken och rörde sig lite och dom hade tappat färgen men dom andra ca 6 st mår bra.
Vad ska jag göra? Vad är fel? (Tetrorna brukar bli rädda när jag tänder lampan då den brukar blinka först, nu blinkade den ganska länge… kan det ha orsakat en chock?)
JAG HAR PANIK!
Djurälskaren 
En kampfiskhane kändes lite som ett stort hot för de mindre tetrorna. Kampfiskar har en förmåga att vara rätt så aggressiva, iallafall den gången jag ägde en.
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Du verkar ha haft i väldigt mycket på kort tid. Att låta det stå tomt utan något i hjälper inte riktigt, det behöver vara fisk i för att 'biocykeln' ska kunna startas. Har du tester så testa för nitrit och ammoniak. Oavsett så gör ett vattenbyte ASAP.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Ja men han hade levt med sånna så förut.
Jag köpte han och tetrorna på Akvarie lagret och dom brukar ju ha så himla bra koll…
Djurälskaren 
Ne det var ca 1 vecka mellan dom alla fiskarna!
Djurälskaren 
Har du nån bakteriekultur på flaska, typ easy life filter medium? Skaka och häll i isåfall.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Det här var tråkigt att höra, men jag måste erkänna att det var inte oväntat.. I dina tidigare trådar fick jag känslan av att din uppstart skulle barka och att dina fiskar skulle komma att leva farligt. Jag försökte hjälpa dig och fråga om du förstått vissa innebörder, men fick känslan av att du själv tyckte dig veta vad du gjorde och inte ville ha hjälp. Men nu i efterhand kanske jag skulle ha varit lite mer på och varnat dig tydligare.
Jag tror som tidigare, att du hade en nitritförgiftning framför dig och att det är det som hänt nu. Det du behöver göra är först ett vattenbyte på 50%. Gör det så fort du bara kan. Åk sedan och köp ett Dropptest för nitrit No2 i din djurbutik så att du kan mäta om och hur allvarlig situationen är.
Visar testet att du har nitritförgiftning, så hjälper vi dig så gärna i fortsättningen om hur du går tillväga för att bli av med det och rädda dina fiskar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Alla lever och mår jättebra nu! :D
Djurälskaren 
Dock ska du lyssna Carronella1. Köp nitrittest och kolla värdena i vattnet men skönt att höra att de överlevde men dumt att utsätta dem för något som inte hade behövts om man lyssnade och läste på.
Jag har redan kollat det och allt var bra sa jag :)
Djurälskaren