Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5283 ggr
mizzm
0

Mina första malawiciklider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Nu har jag köpt och startat mitt första malawi-kar, har inte så enormt stort akvarium men det är på 200 liter iallafall. Har inte sand som bottensubstrat, jag vet att malawisar helst vill ha det, men funkar det med mitt grus? har lite blandat, finkornigt grus och lite, lite grövre. Har köpt moonstone idag på djuraffären, kan ni tipsa om nåt mer man kan ha så att fiskarna ska trivas? Köpte två anubisar också som jag har planterat. Det viktigaste för mig är att de mår bra och får leva så naturligt som möjligt ( bortsett från att jag har grus då :/ ) Här kommer ett kort på dom, vissa med lite sämre kvalitet :p

mizzm
0

Kan tillägga att det är långt ifrån klart, jag ska naturligtvis ha många fler gömställen och mer sten i hela karet, får ta lite då och då när ekonomin tillåter ;) Men nånstans måste man ju börja..

[Jens]
0

Många malawisar tar sand i munnen för att sila och grus är inte bra bottensubstrat för dem. Risken med grus är att det kan fastna i munnen. Har du läst på om dina malawisar och tagit reda på vilken miljö de trivs bäst i ?

mimåne
1

Jag måste tyvärr hålla med Jens här. Jag förstår att det kan kännas omständligt och bökigt med nytt bottenmaterial men sand är faktiskt det bästa för dem. Det är ett naturligt beteende de har att sila sanden i mun och gälar och det kan de inte göra nu. Det finns billig sand att köpa för 50lappen om du skulle kunna tänka om :)

Sen tror jag din javaormbunke skulle bli glad om du drog upp den ur gruset en aning så att den inte kvävs :) Den ser ut att vara ganska nerbäddad nu.

Men mer växter skulle jag säga att är bra för dem. Till malawi kan det vara till fördel med en "hårdare" växt så som t.ex arter ur släktet Cryptocoryne. Jag tycker cryptocoryne crispatula var. balansae och cryptocoryne aponogetifolia är fina samtidigt som de ger en bra trygghet åt fisken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

http://www.aquariummalawi.se/aquarium-malawi/att-starta-med-ciklider-2937934

Mitt råd är att du snarast byter gruset till sand.

mizzm
0

Ja jag har läst på så gott jag kan, och jag har tagit hjälp av folk som jobbar på djuraffären där jag handlar. Jag skrev just det i mitt inlägg att jag vet att sand är bäst för dem men jag frågade också om det funkar med grus eller inte? Om jag ska byta bottensubstratet helt, hur går jag praktiskt tillväga då? Jag har inget annat kar jag kan flytta över dem till under tiden jag byter. Och var hittar jag sand för 50-lappen? Hur städar ni som har sand era akvarium? tack för alla svar och eran hjälp :)

[Jens]
0

Du kan ha dina fiskar i en hink medan du byter från grus till sand. Ha doppvärmaren i hinken så inte graderna sjunker alltför fort. Att köpa grus kan du t ex göra på Jula och det finns i närheten. Det kostar 59 kr tror jag för en säck på 25 kilo sand. =)

mizzm
0

Det blir inte grumligt då? Jag menar även om jag tvättar den. Hur mycket går det åt till mitt kar tror du?

mimåne
0

Skönt att höra att du är så öppen för förslag :) Här kommer receptet.

Åk och köp två säckar blästersand på jula. Pris runt 50lappen styck.
Använd slamhäverten för att tömma hälften av vattnet ur akvariet och spara lite av det i en hink eller annat kärl.
Lägg inredningen i hinken.
Fiska upp fiskarna och lägg i hinken.
Försök att få upp allt grus antingen med händer eller något passande redskap som du kan skopa upp det med.
Öppna säcken med blästersand och slå ner det i akvariet.
Börja möblera och flytta tillbaka fisken.

[Jens]
0

Om du tar bort all grus och tömmer vattnet och efter det häller du i sanden och fyller på med vatten så blir det inte grumligt. Du behöver inte tvätta sanden före utan bara hälla i det. Det du kan tänka på är att inte hälla i vattnet direkt på sanden. Jag brukar ställa en djuptallrik på botten och häller vattnet på den i sakta fart och då blir det inte grumligt.

Vad har du för mått på ditt kar så kan jag räkna ut hur mycket sand du ska ha =)

mizzm
0

Ja jag ska byta så snart jag kan, jag vet att det var en miss att ha i gruset. Men man får lära sig av sina misstag :) hur städar ni era akvarium ni som har sand?

mizzm
0

jag har räknat ut via akvariekalkylatorn att jag ska ha 30 kg grus, men jag personligen tycker att det nästan är för mkt. iallafall utseendemässigt..

[Jens]
0

Har en slamhävert som jag håller en bit ovanför gruset och tar upp 'skiten' så att säga. Ser jag att det kommer in lite grus så höjer jag den lite till så inte gruset följer med.

[Jens]
0

Jag brukar rekommendera att ha ca 3 cm fram och ca 7 cm bak med sand. Det är lagom tycker jag. Nu kommer ju malawi gräva lite så om du ska ha mer stenar vilket jag rekommenderar ( läs gärna länken jag delade med mig) så tänk på att dessa inte ramlar så att de kan skada glaset.

mizzm
0

Kan jag spara lite av gruset i botten bara och fylla med sand ovanpå detta? De lär väl inte gräva ända ner till botten av glaset på akvariet?

mizzm
0

Ja jag ska köpa mera sten så snart jag kan, fick börja med dessa. Vilken mer sten förutom månsten kan man ha till dom? :)

[Jens]
0

Läs länken som jag delade =)

Gruset kommer att komma upp ovanpå sanden så det är inte att rekommendera att behålla gruset under.

mimåne
0

Du kan ha vilken sten du vill. Välj enligt din egen smak :)

mizzm
0

Okej! Tack för alla era svar. Tyvärr hade ju jula stängt när jag fick era svar men jag ska ta en vända dit imorn och köpa blästersand. Jag behöver alltså inte tvätta den innan jag lägger i den? Jag tror jag ska ha många mindre stenar i när det blir färdigt istället för få och stora i alla fall. Jag lägger upp en bild sen på hur det blev med sanden i :) kan jag ha Ancistrus malar ihop med malawisarna? Dom är ju små nu men.. Har en bekant jag skulle få dessa av :)

Borhan
0

#18 Jag har blästersand från Jula i mitt kar. Det är väldigt enkelt och smidigt. Akvariet var lite grumlig i 24h men sen var det jättebra i vattnet. Dessutom behöver du inte tvätta sanden innan du har det i karet :) kan verkligen rekommendera, väldigt billigt också. Köpte själv mina första fiskar idag. Lycka till och lägg gärna upp fler bilder sen :))

[Jens]
0

Ancistrus med malawi ska väl inte vara några problem om de inte har olika krav på temperatur? Sedan när det gäller sten så gillar malawisar och simma i sk 'stenrös' och gömma sig och titta fram men det är inte alla malawisar. 

Jag skulle lägga krut på att läsa mycket mer om de malawisar jag har köpt för att se hur de trivs bäst för det är då lek uppstår och de får bebisar. 

Så kul. Ser fram emot ditt nya kar med inredning med sand. Du kommer verkligen inte ångra dig för det är snyggare dessutom ! Häll i sanden, fyll på vattnet sakta i början på t ex en djuptallrik så du inte häller direkt på sanden. Så har jag alltid gjort och det blir inte grumligt.

mizzm
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

En liten update :) Nu har jag ägnat heela eftermiddagen åt att byta bottensubstratet till malawisarna :) Det blev succé! Nästan direkt började de sila sand och spotta och gräva :) Det tog sin tid men det var det värt! Lägger upp lite bilder på hur det blev, kom gärna med kritik eller tips om ni tycker jag kan/ska ändra på nåt. Köpte mera sten idag också och två javaormbunkar som jag satte i.

Hanna
4

Vad kul det är att se när folk kan ta åt sig tips och råd på ett bra sätt! Det blev jättefint mizzm. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mizzm
0

Tack! Klart man ska göra det! Jag är jätteglad över att vara med i ett forum där andra är likasinnade är med, plus att man kan få hjälp/tips/råd med sin hobby ;)

[Jens]
0

Du gjorde helt rätt och förstår nu att det var viktigt med sand istället för grus! Skönt att ta åt dig informationen som vi gav dig! Ser ju jättefint ut men vad jag kan se så finns det inte så mycket gömställen?

Återigen ett fantastiskt jobb och jag gillar verkligen det jag ser ! Vad tycker du själv?

mizzm
0

Ja tack för alla råd och tips! :) Hur tycker du att jag ska möblera med stenen då för att det ska bli det? Hade gärna köpt hur mycket sten som helst, men får börja med nånting då man inte är miljonär ;)

[Jens]
0

Jag vet inte. Bygga det på något sätt med ihåligheter så att de kan simma igenom så att säga. Du kommer säkert på något =)

mizzm
0

Glömde svara på din fråga :p Är nöjd just nu, men jag är inte klar, fast å andra sidan det blir man väl aldrig eftersom man kommer på nya saker hela tiden ;) Ska ha mera sten och fler gömställen defenitivt. Sanden är jag jättenöjd med, funkade hur bra som helst att göra som du sa, dock vart det lite grumligt men det lägger väl sig om ett tag hoppas jag. Får en sugkopps-hållare till pumpen nästa vecka också, så slipper den stå på sanden lutandes som den gör nu, lite störande tycker jag :)

[Jens]
0

Har du köpt mer malawi för jag tyckte jag såg ett par som jag inte hade sett tidigare ;)

mizzm
0

Nej nej :) jag har fem, de jag började med :) Dom vart väl lite gladare idag och ställde upp på bild bara! Hehe! vet inte riktigt hur många fler man kan ha i mitt kar..

[Jens]
0

Det är nystartat så ta det lugnt men jag kan inte svara vad som är normalt antal malawi man kan ha i karet. Kanske 7-8 st ? Sedan bör du kanske ha något som tar hand om mat som råkar hamna på botten som t ex corydoras som passar perfekt nu när du har sand på botten =)

mizzm
0

Okej. Jag har läst att det helst ska vara lite ''överbefolkat'' i ett malawi-kar då de kan bli aggressivare av att vara för få, stämmer det eller är det helt fel information jag fått? de flesta jag har pratat med har sagt samma sak, sen hur många i antalet vet jag inte. Ja jag ska införskaffa mig ''städare'' så snart som möjligt, funderar ju som sagt på ancistrusarna jag skulle få av några bekanta..

mizzm
0

men ja metallpansarmalar kanske det får bli också :)

[Jens]
0

Ancistrus i ett 200 L kar? Ja, det går bra men jag tycker dock att de kanske kommer dominera med sin storlek över dina malawisar om du förstår vad jag menar. Jag hade hellre sett malawisarna som de dominerande fiskarna i karet men det är bara mitt tycke =)

Om att ha många malawisar i ett kar samtidigt kan jag inte svara på. Jag vet alltför lite om dem för att kunna veta vad som är bäst =)

mimåne
1

Oj vad jag blir glad att se att du verkligen tagit åt dig den information du fått om fiskarna och bottenmaterialet, och kommit till skott så fort! Jag är så glad för dig och dina fiskars skull. Det var jätte roligt att se :)

mizzm
1

Tack! Roligt att höra :) hoppas de ska trivas nu! Lite mera sten och gömställen bara ;)

[Jens]
0

Konstigt att ingen som har malawi har svarat dig för jag har ju sett nån och en annan som har malawi. Borde ju ha en malawi-expert som Medarbetare för det hade varit bra. Du får jobba på mizzm ;)

Anon
1

Malawi får vara "överbefolkat" ja, men du kan ju köpa några till bara och sedan vänta tills de börjar yngla av sig. Då märker du ju när de blir för många, om du får för höga nitrat/nitritvärden, om pumpen kleggar igen ofta och om de börjar slåss eller verkar stressade. Men generellt sätt så säger man ju att Malawiciklider gärna trängs lite eftersom det sprider ut aggressionen och liknar deras naturliga miljö :)

Vissa verkar dock säga att de slutar slåss eftersom de ändå inte har någon chans att bilda revir och att det därför är stressande för dem att vara många, så verkar inte finnas några klara svar. Men jag hade köpt några till sedan väntat på ynglen och observerat vad som hände :)

mizzm
0

37# ja , får avvakta lite och utöka med fler malawisar om ett tag. Tänkte dessa skulle få gå nån vecka nu själva, så att jag ser först att de trivs och mår bra. Ska kolla lite vattenvärden sen. Ska i alla fall införskaffa metallpansarmalar som hjälper till och städar botten lite. Ja man får ju se sen hur många det får bli, på de flesta sidor jag läst på så står det ju att dom vill ha lite trångt. Syns redan nu tydligt att den gula hanen är den som bestämmer, han puttar undan alla och har redan börjat "ha sitt ställe" i karet. En av hanarna verkar väldigt osäker när han är i närheten, han simmar mest på samma ställe. Frågan är om det är för att han också har hittat sitt ställe i karet eller om han känner sig rädd för den större hanen.. matar sparsamt nu i början , men de äter ju som hästar! :) å fort går det när maten kommer

mizzm
0

Ja just ja, glömde berätta att jag fixade till stenen lite i karet, så nu har dom en kanon grotta de kan simma in i och under. Ska bygga på med mera sten :) moonstone:n tycker jag är riktigt fin faktiskt, den gör sig fint i sanden :)

Emel
0

Vilken härlig skillnad! Du lär få ha dina Javaormbunkar flytandes vid ytan om jag känner Malawis rätt, de röjer rätt bra i sanden :P

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

mellowlove
0

Känns lite riskabelt med pansarmalar iallafall om du köper de i den storlek som affärerna brukar sälja dem i, jag hade en malfisk i den storleken med malawi och det slutade med att han bara hade halva huvudet kvar efter ett bett. Nu hade jag en malawi hane som var rättså aggressiv, men fullvuxna pansarmalar eller Ancistrus skulle kanske kunna passa. Man brukar säga att de fiskar du lägger till ska vara på ska kunna försvara sig mot tuffa malawi, en pansarmal har inte mycket att förvara sig med medans en Ancistrus kan vara tuff och smälla till en malawi om det skulle behövas…

[Jens]
0

Det visste jag inte mellowlove att de var så aggressiva mot corydoras och då är det inte lämpligt att ha sådana.

mellowlove
0

Nä det är inte säkert, det kan gå, alla fiskar skiljer sig ju i aggressivitet men det finns en risk med det och att det slutar så som med min lilla mal. Men jag hade rekommenderat en ancistrus:) Malawi kan också verka lugna och snälla från början men att när de kommer in i leksinnet så blir de en helt annan fisk:)

mizzm
0

Bra med fler tips! Tack! ;) får se var det landar nånstans, ska till djuraffären idag och prata med dom om vad som funkar just nu att ha i, så får vi se.

[Udoon]
0

det beror kanske lite på vilken sort pansarmal man kör på om man prompt ska ha, små pandor är kanske inte en jättebra ide men det finns ju massor med olika corys i olika storlekar, en del blir ju hyffsat stora :)

[Jens]
0

Lita inte på expediten. De vill mestadels bara sälja!

mizzm
0

Nu har jag köpt metallpansarmalar iallafall. Cikliderna verkar inte bry sig ett dugg om dom så tror de får vara ifred :)

mimåne
0

Men Jens, du var väl påväg in på malawistigen ett tag? Då kan du ju bli malawiexperten här :)

[Jens]
0

Ja, det stämmer men det blev inte av för det gäller att läsa på och det har jag inte hunnit med så jag lade det på hyllan. Jag vill helst veta allt innan jag startar ett projekt. 

Vad är bäst för malawi ? Jag har inte en aning eller kanske lite i alla fall fast det räcker inte för att starta projektet som jag hade tänkt. 🙂

mimåne
0

Så idén finns alltså fortfarande kvar? Kul!

[Jens]
1

Man vet aldrig 😉