Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1247 ggr
72mm
0

Oroliga dvärgrasboror

Jag har ett nytt nano på 30L som har gått i nästan 4 veckor nu. Hade tills för ett par dagar sedan bara ett gäng Amano-räkor och ett par zebra snäckor i det. Har observerat första ammonia/nitrit/nitrat toppen och värdena har nu fallit ner på noll.  Det är en planterad tank med soil och förhållandevis mycket växter. 

De enda fiskar jag tänkt att ha är en liten grupp med dvärgrasboror. Har 14 individer nu. Hur lång tid tar det normalt för dessa att inrätta sig och komma till ro i en ny tank? 

De verkar nämligen inte trivas alls. Tycker de är bleka, och de har inte riktigt greppat maten än (jag försöker med Dr Bassleer granulat för små firrar). Dessutom så är de fullständigt besatta av ett visst hörn, rakt under filter-utblåset. Där ställer de sig med nosen mot glaset och far upp och ner. Hjälper inte att jag försöker mata i andra hörn. Stänger jag av pumpen så känns det som om de lugnar ner sig lite. 

Med tanke på att de naturligt håller till i väldigt lugna vatten tycker jag det är konstigt att de dras till det ställe där det är mest strömt. Ska se om jag kan konstruera ett strilrör så att jag kan fortsätta att ha ganska högt flöde men inte få så snabbt vatten.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
0

Rasboror över lag  är väldigt skygga och rädda enligt min uppfattning. Jag har haft rasboror och de betedde sig precis likadant som dina gör. Jag stod inte ut att ha det så utan åkte till butik och lämnade dem.

Huruvida du ska göra så kan jag inte komma med något förslag men du kommer säkerligen få svar snart. Det kan vara så att de tycker att amano-räkorna är skrämmande och de är rädda för dem.

theraphosa
0

Lägg i flytväxter eller låt växter växa så de lägger sig över en del av ytan, då brukar de känna sig tryggare och våga komma fram mer. Vilken art har du? För vissa är skyggare än andra har jag märkt.

theraphosa
0

Exempel Modiga: brigittae, merha och urophthalmoides. Fega: galaxy och zebra

72mm
0

#1 Jo, det kanske är så de beter sig. Jag har svårt att läsa dem. De största Amanosarna är nästan dubbelt så stora och är inte rädda för något, riktigt kaxiga är de… kanske fiskarna måste vänja sig. 

#2 Det är Boraras Maculatus, de brukar bara kallas "dvärg-rasboror" tror jag.

72mm
0

Verkar som om det här börjar fixa till sig. De beter sig helt annorlunda nu, mer säkra, inget mer desperat flyktbeteende. Dessutom har hannarna fått färg och börjat intressera sig för honorna :) Antingen är det bara det att de har bott in sig nu, eller så var det helt enkelt för strömmt. Jag satte ner filtret till min-läget. Får se om det fungerar.

72mm
1

Problemey var nog i huvudsak att det var alldeles för strömt. Liten insikt: jag kunde inte förstå varför fiskar som vill ha stilla vatten skulle ställa sig direkt under filter-utloppet, där det var som MEST strömt i hela tanken. Efter att ha sett hur ovilliga alla fiskar verkar vara att bli "spolade" eller "hällda" så tror jag mig förstå mina rasboror. Om den naturliga instinkten vid "för strömt vatten" (givetvis väldigt olika för olika arter) är att kämpa imot att bli bortspolad så kommer ju fisken hamna med nosen i utblåset. Det är ju så långt "uppströms" man kommer….