Vilken sjukdom?
I fredags skulle min granne till Malmö (7mil bort). Hon köpte då 8 guppyhonor till mig då de har erbjudande om 4 st för 100kr. Här på hemmaplan tar de 39kr st. Nåja. När jag släppt i fiskarna så ser jag efter ett litet tag att en hona har som ett vit område nedanför ryggfenan o simmar inte lika bra som övriga. Nu då jag studerat de andra guppysen ser jag ytterligare en hona med samma symtom och 2 som har helt vitt på höger "framfena". Vad kan detta vara? Har försökt ta bild men får ingen bra. Har även försökt googla men vet inte vad det kan vara Hur ska jag behandla Kan tilläga att de 3 guppyhanarna som köpts samtidigt inte har ngr symtom. Ännu. Ska ringa till affären då de öppnar.
Rax Hamstrar på facebook.
fenröta eller svamp eller vita prick
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Jo det har jag oxå googlat fram . Men vill veta mer exakt vad det kan vara och behandling
Ojdå. Det lät inte roligt.
Det är svårt att veta vad det kan vara utan en bild, så vi får komma med lite gissningar som du själv kanske kan googla på och jämföra med dina guppys.
Vita prick är hemskt vanligt bland guppys och det börjar oftast på fenorna. De kan även bli lite söndertrasade i kanterna. Med tanke på att det spridit sig så hastigt bland dina fiskar så gissar jag på den sjukdomen. Svamp brukar kunna dyka upp i sår och revor men smittar inte överdrivet till alla fiskar.
Har du kollat upp hudgrumling?
Har du svårt att komma på vilken sjukdom det kan vara så kanske en medicin med bredd verksamt område är det bästa alternativet?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ta en guppi till zoo så får du svar
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
#4 Hade det altenativet funnit hade jag givetvis gjort et.
Det kanske kan tyckas låta bra att ta med sig sig sjuka fisk till butiken. Men sanningen är den att det inte är så bra ändå.
Först och främst så är fisken i ett sårbart tillstånd och de flesta sjukdomar utlöses av stress. Och vad är inte mer stressfyllt än att jagas med håven, fångas upp och läggas i en påse. Studsa omkring till butiken och hem igen. Det kan förvärra sjukdomen betydligt, resultera i uppkomst till nya sjukdomar eller i värsta fall så orkar inte fisken med och går hädan.
Sen är tråkigt nog personal i butik oftast inte så värst insatta i akvaristiken. De gör sitt bästa för att låta pålitliga och kunniga i syfte att sälja, men man kan lika gärna komma hem ännu mer förvirrad än när man åkte dit.
Det bästa för fiskens skull är alltså lugn och ro i bästa möjliga mån :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus