Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 779 ggr
Anvred
0

Mata fiskar

Hej.. Jag tänkte kolla med er erfarna… Jag ska åka bort en vecka och undrar då hur jag på bästa sätt löser matningen av fiskarna?

mimåne
1

Fiskarna klarar sig en vecka utan mat. Så du kan med gott samvete mata dem innan du åker och när du kommer hem igen.

Känns det inte bra så finns det så kallade Foderautomater, som ska portionera ut fodret och dosera enligt inställd mängd och tid. 

Själv brukar jag kalla in en fiskvakt som får mata fiskarna en gång eller två under tiden jag är borta. Då portionerar jag färdigt upp i någon bytta hur mycket de ska ha så behöver vakten bara hälla i det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anvred
1

Tack för ett utförligt svar mimåne. Då vet jag hur jag kan tänka!

[Jens]
1

En sak bara. Övermata inte dagen innan du reser utan mata precis i den mängd som du brukar göra så klarar de sig gott o väl.

Anvred
0

Yes det ska jag tänka på! Tack!

Luis_felipe
1

Jag har gjort precis som Mimåne sa :) Jag betalade min granne 100kr för att mata mina fiskar var annan dag med doser som jag hade lagt upp i påsar och allt gick bra :) Fördelen med att ha någon som kommer över och matar är ju att dom även kan kontrollera temperaturen, jag sa åt min granne att kolla så att tempen låg på 25-27 grader och om det var över 27 så skulle hon dra ur doppvärmaren för då är den ur funktion och skulle nog  bara fortsätta att värma tills fiskarna dött

javetinte
1

#5 Det med att kolla  temperaturen var smart. Våran doppvärmare sprack av någon konstig anledning. Och då han inte vi märka de innan mestadelen av fiskarna redan slocknat. /: