Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3919 ggr
Fislisa
0

Varför dör mina scalarer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha då har en till av mina älskade scalarer dött. Jag blir så ledsen! Denna var pigg och glad igår, nu ikväll hittade jag den liggandes under ett anubias blad. Tänkte att den kanske hade simmat fast där lr nåt. Så jag flyttade lite försiktigt på bladet men fisken kunde bara simma rakt neråt. Jag tog upp den och lade den i ett mindre kar för att se hur den betedde sig. Den simmade för livet neråt men åkte upp igen och blev liggandes på sidan vid ytan, och hade uppblåst mage. Avlivade den.. Det verkar som att jag inte kan ha just scalarer :( jag har haft jätte många, dock ganska små vid inköp men alla har dött.. Jag har hållt på så i två år nu, så har säkert haft 15st. Dom senaste nu var fyra vita som jag köpte för kanske 3-4mån sedan, dom var lite större än dom jag har köpt innan så jag hoppades att det skulle gå bättre. Nu är det bara en stackare kvar. Inga andra fiskar har dött, och jag har ett vuxet scalar par som jag köpte vuxna. Har haft dom i ett år ca och dom verkar må bra. Men varför dör dom små hela tiden?! Dessa vita är (var) mellan 5-7cm

[Jens]
0

Ja, det är verkligen konstigt att de har dött för skalarer är verkligen tåliga fiskar och när inga andra i ditt kar drabbas av detta så är det helt oförståeligt för mig.

kasse71
0

Men är det inte så att skalarer bildar nästan bara ett par när de är fler i så jag tror att de paret du har dödar varenda skalar som kommer in så jag tror att du inte ska köpa några fler

Fislisa
0

#2 det är möjligt att det är så med dessa senaste. Men det hände även innan jag skaffade paret. Men det är väl så att jag för nöja mig med paret.. Tråkigt bara eftersom jag har ett så pass stort kar, men man får inte alltid som man vill :p

[Jens]
0

Nej, så kan det inte vara. De dödar inte varandra men visst kan mobbing ske men inte på så små individer utan det händer oftast när de är vuxna. Jag har 4 st skalarer i mitt kar och de är två par och de brukar gruffa på varandra men inte så allvarligt.

[Jens]
0

#3 Har du sett de vuxna ge sig på de små ?

Fislisa
1

Okay Nä inte mer än när dom har simmat fram till deras hörn, då har dom jagat bort dom. Men karet är ju stort så det finns ju gott om plats

[Jens]
0

Ja, för vuxna brukar aldrig ge sig på unga omogna skalarer utan det är när de blir vuxna och ska försöka ta över hörnan isåfall.

Fislisa
0

Ja jag tycker det är jätte konstigt.. Jag vill så gärna ha fler, speciellt vita. Men jag får vänta ett tag nu ändå eftersom jag ska flytta och göra om karet

[raichu]
0

#7 Inte för att vara elak eller ifrågasätta dina kunskaper, hur stort akvarium pratar vi om? :P

Alla har ju olika uppfattningar om vad som är ett stort akvarium. ;)

[Jens]
0

#9 Har jag pratat om storlek på akvarium i det inlägget ?

Fislisa
0

Det var väl jag som skrev att dom borde ha tillräckligt med utrymme.. Karet är på 600l

[raichu]
0

#10 Sorry fel nummer bara. :P

#11 Det är en del utrymme. :)

[Jens]
0

Hahaha raichu !

[raichu]
0

#13 Vadå? Alla kan ju göra fel. 😇

[Jens]
0