Våra fiskar dör en efter en.... :-(
Vi har ett akvarium på 63 l som vi startade upp i oktober. Jag har gjort tre vattenprover som alla varit finfina enligt zoo. Vi har gjort allt enligt boken, vattenbytet, rengöring av filter, matning m m Vi har haft olika sorter, Guppy, Black molly, Svärdbärare, octocinclus. Ungefär en gång i veckan dör en fisk. Det tre sig ofta på samma sätt. De blir stående i nåt hörne av karet i 45 gr vinkel helt orkeslösa, sen är de snart döda. Detta känns så sorgligt. Finns det något jag kan testa? Salt? Tätare vattenbyten?
Ni kanske har haft otur med stammarna? Inavlade fiskar osv tänker jag då på… jag vet att särskilt Guppy har en tendens att dö väldigt lätt pga antibiotikan som finns i vattnet där dom odlas. Deras immunsystem slås ut, sedan flyttas dom till akvariumen på affärerna och utsätts för bakterier samt stress och därefter flyttas dom igen till människors hem och utsätts för nya akvariums bakterier och lite mer stress (iom flytten) sen dör dom.
Kanske är det valet av fisk som är boven? Precis som föregående talare vill jag påpeka hur pass sköra Guppy är. De går nästan inte att köpa butiksguppy idag, de bara dör. Efter några dagar eller någon vecka. Black molly är också ganska sköra fiskar. Svärdbärare kan vara något bättre men finns det fiskar i akvariet som blir sjuka och dör så kan lika gärna alla arter smittas och dö dem också.
Hur har du matat otocinclusen?
Kanske vi kan få se en bild på akvariet för vidare bedömning av dödsproblemet?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Instämmer. Har haft både Platy, molly, Guppy och Svärdbärare. Svärdbärarna verkade tåligast. Guppyn är ingen idé att ens nämna… mina Platy fick svamp med jämna mellanrum och sen var det kört. Köpte medicin för över 400 en gång och försökte få bort all svamp från akvariumet men nope. I lite över ett år försökte jag med levandefödare men vad jag än gjorde så dog dom titt som tätt. Ibland med synliga symtom, ibland utan.
Affären jag handlar från har dock alltid svamp/vita prick eller döda fiskar i sina akvarium… inte så trevligt. Hade jag kunnat så hade jag köpt från privatpersoner istället :)
Ang sköra levandefödare,. Ett tips är att bara köpa honor, de är i regel redan gravida och har man tur så hinner de att föda en "kull" . Plocka undan yngelna direkt och sätt dem i eget akvarium tills de är vuxna. Det kan ta allt från 1 dag upp till några månader innan nyinköpt fisk börjar insjukna, vill man inte riskera övrig fisk så tas de bort eller flyttas till eget akvarie, låt dem iaf INTE vara kvar i akvariet med övrig fisk.
Multi vad?
Ja vi avlivade ju varje fisk som visade tecken på sjukdom men det verkar ju spridas ändå. Fick några kullar från både Platy och molly men ynglena blev så krokiga så även där fick jag lov att avliva. Antar att det berodde på inavel eftersom honor och hanar går tillsammans i affärerna… åkte dit och lämnade en kull med fina yngel som var lagom unga, men personalen satte dom inte ens i karantän. Tjopp ner i akvariumet bara bland de andra fiskarna så de kunde växa till sig och börja para sig med varandra alla syskon -.-'
Ts, tror du att problemet kan bero på att ni köpt fiskarna i affär? Isåfall tycker jag att ni ska testa att köpa privat odlade :)
Tack! Varför hamnade båda upp och ner när jag roterade den andra för att den första publicerades uppochner? Jag är visst inte så hightec som jag trodde…. ;-)
Jag har själv problem med det ibland, när det händer går jag in här: http://www.resizeyourimage.com/ och rättar till det, sen sparar jag den nya bilden 😃
Multi vad?
Jag har råkat ut för precis samma med Guppy. Ett 1 år försökte jag om och om igen. Men nej, nu har jag helt gett upp butiksguppy och köper enbart endler/guppy privat. De är i regel tåligare och lever längre.
Så mitt tips till dig är söka dig till privatpersoner som säljer egenhändigt uppfödda fiskar istället, om du fortfarande vill ha Guppy och Svärdbärare.
Black molly vill ha bräckvatten, så ska du fortsätta ha dem så rekommenderar jag att du börjar salta, men detta kan i sin tur vara lite sämre för de andra fiskarna som vill ha sötvatten.