Nytt i mitt 180 liters
Jag flyttade till ny lägenhet i veckan, och igår var det dags för akvarieflytt.
De få fiskar som finns kvar fick åka ner i plastback, sparade ca 25% av akvarievattnet i hinkar och plastbackar.
Hade också bestämt mig för att byta från rötter till sten som "inredning".
Flytten tog flera timmar men det gick bra. Ut med all gammal sand och välja vika växter som fick vara kvar. Fick köra i två omgångar då både bänk och akvarium blev för stort för bilen.
Sedan gick hela kvällen åt att fylla på med ny sand, nya stenarna, fixa med pump och filter
Nu står det i alla fall på plats! Ska upp med svart bakgrund. Tror jag ska ta ut den vita stenen, den "stör". En del fisk ska flytta ut och ett gäng dvärgrasboror ska flytta in.
Ska i med mossa (med hjälp av nät) på delar av botten och när alla större fiskar är utflyttade ska räkor få flytta in. Bara inte bestämt sort än. Har massor med gula körsbär i mitt nano men vill nog prova något annat här.
Det är en bra start och jag tycker som du att man bör ha bakgrund. Det jag saknar dock är mer växter men det är säkert på G :) Fin färg på bottensubstratet. Är det grus eller sand? Vad heter det?
Sand är bottensubstratet.
Bakre lagret är vanlig rådasand. Främre är svart sand som inte är färgad, är nog typ lavasten från början eller nåt (ser ut så, en del lite röda och bruna korn och många mörkt grå/svarta). Ska kolla om jag har kvar påsen och kan kolla märke :) Hade velat ha hela i svart/mörkt men hade inte tillräckligt mycket. Och eftersom det är tänkt räkor så ville jag inte ha den ljusa sanden i hela karet.
Jo, alla växterna är från gamla karet, och de växte på som bara fan där. Så skalade bort ungefär 2/3 för att göra planteringen enklare. Räknar med att det växter på sig rejält inom bara några veckor.
Håller med dig om att mörk botten är bäst för räkor. De är inte så speciellt förtjusta i ljust substrat. Det bästa hade ju varit soil men det kostar en slant. Det kommer bli fint i karet och den vita stenen stör ;))