Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 947 ggr
Wellcraft
0

Vita prick..

Jahopp då har man åkt på det, skitkul.
I stundens humör känner jag för att tömma hela karet och avliva fiskarna.
Hur krångligt är medicinering? Hjälper det? Hur går det till?
Smittas Ancistrus också av parasiten? Eller posthornssnäcka?

Kardinalen lär nog kola snart ser det ut som, men platysarna lullar runt som vanligt, käkar & skiter och är mkt aktiva. Malen har jag inte sett, men han är blyg så jag lär inte se honom heller…

Panik!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sarah E
0

När mitt kar drabbades var det ancistrusarna som fick det först så visst blir de smittade. Det var också de som tog längst tid att bli bra. Men de klarade det tillslut. Jag medicinerade hela karet. Har massor av sandsnäckor men de klarade kuren. Vet inte hur väl posthorn klarar medicinen dock.

Sarah E
0

Kör en kur tycker jag. Det är inte krångligt egentligen. Men det var det där med posthornen då… Du får nog ta ur dem.

Wellcraft
0

Tack för svar. Har ett till kar o skulle kunna flytta postisen, men är inte den smittbärare? Tänker även om den inte blir smittad fysiskt så kanske den ändå kan bära parasiten?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sarah E
0

Det kan den nog vara. Inred en skål med vatten och ngn växt från ditt andra kar. Den klarar sig på det viset tills du behandlat klart. Sen får man hoppas att den är fri från ev smitta sen.

Sarah E
0

Ja, och så liten ärta utan skal att äta på till snäckan såklart :) och byta lite vatten varje dag.

Wellcraft
0

Tack!🌺

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Draken
0

Frågan är om snäckorna inte drar tillbaka smittan till akvariumet igen, när du sedan flyttar tillbaka dem ? Jag är väldigt osäker här, och hoppas att någon av mina Medarbetare som har bättre koll kommer in till tråden och kan svara också

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag måste säga att jag faktiskt inte vet om posthornssnäckor kan drabbas av sjukdomen. Däremot kan de bära smittan. Frågan är bara hur stor risk det kan vara om de hållits i en skål under behandlingen? Kan snäckorna inte bli angripna av parasiten så kommer den att dö där och i så fall är ju problemet löst.

Jag hade chansat på att parasiten inte kan leva på snäckorna och flyttat dem till en skål (de lär annars kola vippen av medicinen så man har väl inget att förlora) och satt in en behandling i akvariet. Det kan kännas tungt och jobbigt att behöva medicinera, men när man väl kommer igång så är det inte så svårt ändå. Köp en medicin för vita prick, höj temperaturen till 27grader och mörklägg akvariet. Sedan följer du instruktionerna som följer med medicinen och doserar efter det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Jo, ligger snäckorna kvar i akvariet under behandlingen så lär de stryka med. Men frågan är, om de flyttas till en skål under tiden, och bär på smittan som då blir obehandlat, hur stor är risken att snäckorna sedan, när akvariumet är färdigbehandlat och de flyttas tillbaka, att snäckorna då fortfarande bär smittan och smittar ner fiskarna i akvariumet igen ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

När jag behandlade mitt kar så tog jag ur de sandsnäckor jag kunde se. Tänkte att de som gömmer sig i sanden får väl dö då. jag hade alltså ett gäng i skål under behandlingen. De bodde väl ca 14 dagar i skålen och sen släppte jag i dem i karet igen. Smittan kom inte tillbaka. Därmed inte sagt att det inte kan hända!

Wellcraft
0

Tack för hjälpen ni!
Stack iväg till min djuraffär för att prata med en jag känner där.
Blev väldigt lugnad,  så nu har jag köpt medicin och vi har kommit fram till vad den mest troliga orsaken till vitaprick var.
Alla fiskar lever idag.

Hon sa att jag kunde halvera dosen men köra dubbelt så lång tid så skulle antagligen snäckan klara sig, men om jag lägger den i skål- klarar den sig utan filter o doppvärmare?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Behöver verkligen svar nu :(

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mimåne
0

De klarar sig utan doppvärmare och pump i en skål. Du ser bara till att byta lite vatten dagligen.

Jag ber om ursäkt om svaret dröjde länge ifall du gått orolig.

Wellcraft
0

Det är ingen fara, tack för svar :) Nu verkar läget äntligen vara under kontroll, och inga fiskar har dött, inte ens lilla kardinalen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mimåne
0

Det var skönt att höra :) Lycka till med behandlingen nu!

Draken
0

vad skönt att höra att det är under kontroll. Lycka till med behandlingen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Wellcraft
0

Vad hjälpsamma ni är :)
En sak som slog mig nu dock… Hur tusan gör jag med slamsugning o vattenbyten? Brukar ju göra det varje söndag (alltså idag).
Det stora karet kommer ju vara under behandling i en månad (pga skona snäckorna) och det lilla under minst 15 dagar… Känns jätte fel att strunta i vattenbyten? Kan man köra vattenbyten trots behandling?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sarah E
0

Står det inte på flaskan? Tror inte man ska byta vatten…

[Jens]
0

Vad använder du för medicinering?

mimåne
0

Det brukar stå i instruktionerna när man ska göra vattenbyte. Annars ska man inte göra det under en behandling.

Jag tror det hade varit bra också om du gjort behandlingen precis som det står på flaskan också, och inte köra med halvdos på längre tid.