Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 836 ggr
Hells Angel
0

Ett "litet" problem med prakt botiorna...

Jag har haft fiskar i snart 9 år nu och vet att man inte alltid kan lita på expediten i fiskaffärer MEN när jag skulle köpa fiskar så visade expediten mig några prakt botior, men jag sa att så vitt jag visste så blir väl prakt botior ganska stora? Men expediten sa att det här var dvärg prakt botior som inte blir större så jag köpte 2 stycken… och nu börjar dem få tendenser att växa lite, dem har inte växt så mycket, bara nån cm sen jag köpte dem, men är lite orolig, finns det chans att dem inte är dvärg botior, jag hade aldrig hört talas om dvärg botia men trodda att expediten kan väl ändå inte ljuga… eller? 😞

+ Dem har ätit upp mina postisar 😐 

+ Även om dem kanske inte är dvärgar så har jag ju ändå planer för ett större akvarium, antagligen 100 L men nu kanske det kommer bli lite större… 😛

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Jens]
0

För att försäkra att det är dvärgbotia eller inte så vore det bra med en bild.

Hells Angel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog bilden med ipaden så den är inte så tydlig…

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
0

Ser du om det är dvärgar eller inte, Jens?

mimåne
1

Så vitt jag vet så finns det ingen "dvärgpraktbotia"? Dvärgbotia finns och den ser ut såhär

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hells Angel
0

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ, så jag har inte dvärgar???😐

mimåne
0

Jag ska vara ärlig, tyvärr så är detta med stor sannolikhet vanliga praktbotior. Det behöver inte vara nödvändigtvis så att du blivit lurad av expediten, det kan handla om okunskap.

Vill du inte ha dem kontakta butiken igen och förklara läget att du känner dig lurad och vill lämna tillbaka fisken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Taggeman
0

Djuraffärer ska kunna ge ut ett faktablad om fisken. Eftersom du har fått fel uppgifter borde det gå att lämna tillbaka fiskarna.

Från jordbruksverket sid.8  https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf

4 §
Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om
1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,
2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,
3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,
4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,
5. fiskarnas behov av vattentemperatur,
6. fiskarnas behov av ljus,
7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,
8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt
vatten, samt
9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka
åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för
övervintring och vid utsättningen igen på våren

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Hells Angel
0

Eftersom jag ändå tänkt köpa större akvarium tänker jag nog behålla dem men om dem blir allt för stora så får jag väl lämna tillbaka dem eller sälja eller nått liknande.

Hells Angel
0

Dem som e så söta….!❤️

[Tinitusan]
0

tyvärr är det ju så att botior bör gå minst 5-6st för att trivas bra o 5-6 praktbotior behöver ett akvarium på betydligt mer volym än 100 liter, minst 500-600 o gärna mer då de blir stora när de vuxit färdigt.

Hells Angel
0

mm, ska nog inte lita på expediter hädanefter

[Tinitusan]
0

nja, man ska inte dra alla över en kant, det finns garanterat kunnig o ärlig personal i vårt avlånga land, men man ska vara lite kritisk o gärna passa på att googla när man är i affären för att dubbelkolla det som påstås om man blir osäker!

Hells Angel
0

mhm

[Jens]
1

Ja, det finns kunnig personal men merparten vill ju bara sälja och sedan är det ju så att de oftast förlitar på dem som köper också. De kan i sin tur tro att man som kund har kunskapen om vad som passar eller inte.

Men i det här fallet så var det okunskap hos säljaren vilket är olyckligt men tur i oturen när du tänker skaffa dig större kar för de kräver verkligen sin yta och sedan som Tinitusan sa så är det oerhört viktigt att de är ett gäng på 5-6 st!

Så gör det så fort som möjligt att skaffa ett gäng men om ditt kar är för litet så råder jag dig att lämna tillbaka dem. Att de inte får vara i stim är inte bra för dem.

Hells Angel
0

Det blir antagligen ett nytt kar om 1 - 2 veckor. Expediten sa även att man bara ska skaffa 1 så att dem inte bråkar så det var väl tur att jag köpte 2. Innan ja la märket till att dem växt lite oroväckande fort så tänkte jag faktiskt skaffa 2-3 till då jag inte märkte något bråk.