snäckornas skal
så mina snäckor får skador på skalen av mitt mjuka vatten, jag har kalksten i karen o bikarbonat vid vattenbyten men ändå uppstår skadorna på snäckorna som går i mogna kar..
utöver krossade äggskal o kalksköldpaddor, finns det ngt annat man kan ha i karen för att buffra vattnet o hjälpa skalet? kan man ha i rent kalk tex?
Du är tankeläsare tinitusan ;) hade tänkt starta en tråd om just detta, men har inte kommit mig för än (mycket beroende på tidsbrist ;) ) Jag skulle också vilja veta vad man kan göra.
Vissa av mina äpplen ser hemska ut i skalet, och jag använder krossad äggskal och skall gå ihop med en kompis nu och köpa snäckskalskross. jag hoppas att detta skall fungera, jag har fått höra att det är mer klak och bättre för snäckorna med krassad snäckskal än krossad äggskal, det skall visst vara bättre för matsmältningen, och tydligen mer kompatiobelt med snäckans skal ….men om det stämmer vet jag inte, har bara hört det ryktesvägen ;)

Jag har hört talas om att faxegrus ska vara bra.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Har faktiskt aldrig hört talas om faxegrus, vad är det 😊

Jag har inte testat det personligen, googla. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det finns faxekalk i stenform också, både större och mindre bitar. Men dessa löser sig oerhört sakta i karet, och kommer inte att göra någon nytta för snäckorna - jag har själv provat då jag också har mjukt vatten😕
Det som funkat bäst för mig är fågelsand med krossade snäckskal i.
Jag har även provat äggskal, men även där märkte jag ingen skillnad. Men behöver nog rätt stora mängder för att det ska göra någon skillnad i ett större kar (100 liter och uppåt).
jag har lagt ut samma fråga på 2.0 o fick där svaret att inget av de traditionella fungerar i den mån att det räddar skalet när man har riktigt mjukt o surt vatten, bikarbonat tex buffrar ju bara pHt
de rek jag fick var dels faxe, vilket jag tycker är ganska dyrt o tar mkt plats i karet om man ska ha i tex en nylonstrumpa, men även vanlig foderkalk så det ska jag köpa imorgon o ha i vid vattenbyten!
ciklidsand hade jag ett tag i ett akvarie med posthorn. Har aldrig haft så fina snäckor, färgen var glödande och det blev många på kort tid. Eftersom många fler ungar överlevde då skalen blev hårda.
Granngården (en butik som är inriktiad på bondgårdar) har snäckkross i säck hemma. Det kostar 99 kr. för 15 kg, tänkte faktiskt köpa en säck sånt och lägga ner i karet, som jag nu gör med äggskal :)
jag köpte foderkrita på granngården, nu får jag genast helt andra rekomendationer än jag fick första gången, blir tokig! nu menar de att kalken inte kommer frigöras så mkt men att det kommer höja pHt i alla fall till runt 7.5, får göra så att jag häller i en skvätt o ser vad som händer, det är aningen frustrerande att inte få samma svar!
snäckkross kan jag oxå tänka mig att inhandla om det ger bra resultat, mitt mjuka vatten är toppen till malarna men mindra bra till snäckorna =/