Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 5161 ggr
Draken
2

Babbeltråden #1

Hej på er alla medlemmar.

Vi Medarbetare har kommit fram till att det kanske skulle kunna vara en kul ide att starta en "babbeltråd", där man kan skriva om allt och ingenting. Allt som inte är akvarierelaterat, men som ni känner att ni skulle vilja prata eller skriva om.

Ni kan naturligtvis också skriva akvarierelaterade inlägg i tråden, men risken är väl stor att de försvinner i alla andra inlägg ;)

Välkommen att skriva om vad ni vill, men tänk på att våra  skrivregler  gäller även här.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
2

då kan jag börja med att säga att det är så irriterande att reklamfilmen sätts igång varje gång man öppnar en tråd haha

Emel
2

Mätte nyss mina Discusar och den stora Red Doll-hanen fick jag till 20 cm +-1cm typ, svårt att mäta när de inte var tryckta mot rutan :P Red Doll-honan var bara runt 15-16 cm ungefär. Pigeon Blood Red hanen var ca 18 och honorna mellan 15 och 17. Förutom den minsta som jag inte kunde mäta men gissar på ynkliga 10 cm :( 

Fö behöver discuskaret städas men det pallar inte jag göra, vill inte sabba kärleken mellan Mr Pigeon och Miss Pigeon. Sånt sabbas alltid när jag gör minsta lilla…

Må väl och glöm inte att fiskar är kanske smartare än vi människor (klura på den ni) 

;)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Jens]
1

Vilken reklamfilm Tinitusan? Kan du skärmdumpa den? EDIT: är det Careerbuilder.se du menar?

[Jens]
1

Jösses vilka giganter emel. Krävs inte det ett stort akvarium?

[Jens]
1

Själv har jag tagit en semesterdag för att kunna vara hemma med min hund. Skönt! ;)

[Tinitusan]
3

det är en reklamfilm om ngt vin just nu o den ligger alltid precis under orginal inlägget, hur skärmdumpar man?

Emel
1

Menar du mig JensW så ja. Tror det är på tjaa …700l, ögonmåttat. Himla jobb att hålla rent, snacka om att de skitar ner jäkla jättefiskar.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Tinitusan]
1

jag är oxå hemma  men av mer tråkiga orsaker…=/

Emel
1

#8 Sjuk?

[Jens]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tinitusan men videon spelas väl inte upp per automatik? Jag ser vinboxar men filmen har jag inte sett eftersom jag inte startar den. Vad använder du för dator ?

[Jens]
1

Ja jag menade dig emel. 700 L !! Jösses. Min hund har orolig mage och måste springa ut stup i kvarten och det har varit så ett par dagar men nu börjar det bli bättre. Han sover och ser lugn ut.

javetinte
1

#11 vad har du för hund? (:

[Tinitusan]
1

jo den spelar upp automatiskt, har vanlig pc

[Jens]
5

#12 det är en blandis mellan rottweiler och Flat Coated Retriever och han är lite över 11 år och väger 60 kilo.

mimåne
2

Min hund har också varit magsjuk jens.

Som tur är så säger hon till när hon behöver gå ut och då är det snabba ryck som gäller! Det var riktigt oturligt också att marken skulle gå och bli vit precis innan hundens magsjuka.. Det går ju inte att plocka upp blajorna..

Vi har det inte snyggt på tomten just nu..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1

#13 konstigt men du vet att det finns något som heter adblock?

javetinte
1

Mesta anledningen till att jag har adblock är för att de är reklam framför typ alla videos på youtube och de är så jobbigt !! xD

[Jens]
4

#15 Hehe nääe det kan verkligen inte vara så snyggt med blajor överallt med snölager under. Så här bor vi ….

[Jens]
1

Nu måste jag iväg och handla lite m.m. Så vi hörs lite senare ….

Emel
4

Gulle med hundar!

Åh åh min dawg vill också va med på foto. Hon är snyggare på fotot än ja ..irl x)

mimåne
2

Vilken idyll du har jens!

javetinte
3

#20 hon var bra på att posera! (;

Har en sånhär litten skruttis jag (:

[Jens]
1

Söta hundar ! … och tack mimåne för komplimangen ang mitt boende =)

Emel
1

Min Kampfisk som köptes ful men satan vad han blivit fin av bra foder!

[Jens]
1

#20 Vad är det för hundras? Jag har tänkt mig skaffa en hund till men inte nu och det var något liknande den hunden som jag är intresserad av. Beror ju naturligtvis på vilka krav hunden har men det får man ta reda på.

Draken
3

Vad kul att tråden verkar uppskattas :D

När vi nu pratar om magsjuka och hundar, veterinärena här uppe går ut med varning om ett magvirus (typ magsjuka) som går som en löpeld bland hundarna just nu. Det är tydligen som vinterkräksjukan hos människor, lika hög smittorisk också. Man får nog vara försiktig med att låta ens hundar träffa andra, främmande hundar just nu.

Jag har ju 4 stycken själv, och jag vill inte att de två gamla skall bli sjuk, de är 11 år och klarar nog kanske inte en sån infektion så bra.

Här är en bild på min yngsta hund. de andra vill inte vara med på bild.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Emel
4

#25 cocker spaniel, mycket trevlig, lättlärd, följsam, lojal och frförallt underskattad (som lam familjehund). Hehe hon är substanssöktränad så hemma leker vi tull ^^

[Jens]
1

#26 Intressant det där med magsjukan men infaller inte det varje år? Jag tycker jag känner igen det där sen tidigare. Vår hund blir så här ibland och det är bara att genomlida dagarna så att säga. Han fick springa ut två ggr idag så han är inte riktigt kry ännu.

#27 Cocker Spaniel. Åhh, jag är så dum för det borde jag ha vetat för jag har vänner som har sådana men de är bruna om man kallar färgen så. Jättefin hund. Är det mycket pälsvård på dessa hundar?

[Jens]
1

Hmm, jag är lite överraskad ändå med tanke på det arbete som alla skribenter lägger ner på artiklar och jag är en av dem. Det handlar om hundratals timmar och tacksamheten är väldigt låg tycker jag. Vad säger ni som har besökt och läst artiklarna och inte ger någon kommentar?

Ta t ex den senaste med grönsaker för fiskar, snäckor m.m. Redan nu är det över hundra stycken som har sett sidan och bara 3 har kommenterat. 

Varför blir det så? Är artiklarna dåliga?

Lillyrod
1

Samtliga artiklar är väldigt bra och jag går ofta tillbaks till dem för att läsa. Lite dumt kanske att inte skriva att man uppskattar dem men nu vet alla att jag gör det. 😊

mimåne
3

Och det här är mina familjehundar :) Längst fram i bild är det vår labbe som är en riktig busfröken och glad som en solstråle! Hunden bakom är vår 11åriga gamla blandrasdam och det var hon som var magsjuk nyss. Hon är i jätte bra kondition så det klarade hon galant trots sin ålder. Ser ni så gråhårig hon har blivit på hakan? :)

wille_wille
2

Jag tänkte "följa strömmen" och lägga ut en bild på min hund också. Visste precis vilken jag skulle ta, den där fina som jag tog typ förra sommaren och upptäcker att jag visst inte fick med de bilderna från gamla datorn 😕

Men här kommer iallafall en midsommar-fin springer spaniel 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
1

Underbart att se så många hundmänniskor det finns på akvariefisk ! Väldigt kul och härligt med så många 'gamlingar' också. Jag såg mimånes gamla dam på 11 år som är gråhårig och det är min hund också. Ack så mycket vi älskar de fyrbenta !

Draken
1

#28 #29 Magsjukan återkommer tydligen varje år, men den brukar inte vara så hård (enligt min vet.) som den är i år, dessutom brukar den normalt komma vid årsskiftet ;)

Jag går ofta in i artiklarna och läser, men jag kommenterar sällan, vet faktiskt imnte varför 🤔 Sjkall kanske göra det i fortsättningen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2

Gamlingar var det ja 😉

Dotterns 11 åriga tik ;) Kortet är knäppt i höstas, och hon jkör fortfarande agility fullt med henne ❤️

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

HeidiH
1

Kul med snacktråd! Många fina hundar, hus o fisk! :) Jag har inget av det att komma med tyvärr. Saknar min hund mkt.. Hon borde vara 12 år nu. Fick lämna henne då jag lämnade förra pojkvännen. Nuvarande pojkvännen är allergisk. Så jag lägger nu ner löjligt mkt tid på olika akvarieforum. Har inget akvarium hemma ännu. Var på gång men tappade suget lite då det behövde siliconas om. Artiklarna tycker jag är trevliga och bra! Folk är genrellt sett lite "slöa" på forum. Kommenterar inte om det inte känns helt "nödvändigt". Även om.det ändå känns bättre här än på andra forum kanske.

mimåne
1

Det jag vill och önskar för alla medlemmar, är att det ska vara en trivsam, skön och behaglig känsla att vara här. Om det innebär att kommentera eller inte, är olika för oss alla. Man måste inte skriva något om man inte vill, ibland kan det vara skönt att bara läsa :)

[Jens]
1

Ojoj, vilket krut det är i damen! Så är inte vår 11-åring idag utan går lugnt och det märks att han lever ett gott liv. I de bästa åren på honom så var både han och jag aktiva genom att använda stavar ute (han sprang bakom mig utan koppel), cykla (han sprang vid sidan utan koppel). Han älskade att vara med men sen började jag trappa ner och det gjorde han också och där är vi idag ;)

Draken
2

Jo den damen är det krut i. Och hon håller ihop flocken med järnhand (eller kanske man skall säga järntass ;) ) Världens snällaste och lugnaste hun inomhus, men kommer hon ut på plan, blir hon som förbytt.

Men det är inte så konstigt egwentligen. Dottern (Molam) har tänat och hållit på med henne i olika grenar sedan hon var 2½ år, när hon blev friröntgad och började lita på folk igen. Vi fick henne som 1½ åring, och vad hon hade råkat ut för innan, det vet jag inte. Men hon var ett nervknippe, rädd för sin egen skugga och ganska  svår att hantera. Molam och jag hjälptes åt för att försöka få ordning på henne, men det var molam som gjorde mest. Hon har gjort ett jättearbete med henne. Det tog över ett år att få ordning på henne, men sedan har hon varit världens underbaraste. lite smågrejer ligger kvar, men inget allvarligt :)

Jag har även hennes kullbror, men han är inte alls lika pigg som sin syster. Han är gammal och det märks ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

HeidiH
1

Inget babbel en fredag kväll… Jag tänkte sova lite här. Köpt grejer för o kunna silicona om ett åttkantigt akvarium… Hmmhmmm… Får se vad det blir!

[Jens]
1

Idag blir det den vanliga rundan bland akvarierna. Delvattensbyte och rengöring av pump.

HeidiH
1

Hur många har du Jens?

[Jens]
1

4 st. 🙂

375 L, 63 L, 30 L och 30 L.

HeidiH
2

Kul! Jag har ju bara mitt på jobbet :( Än så länge.. :)

[Jens]
1

Vad gör ni en lördagskväll som denna? Själv ska jag titta på en film.

Lillyrod
2

Jag försöker få igång ett nytt akvarium. Sonen och jag ska äta lite räkor och bara ha det gott.

[Jens]
1

Det låter ju trevligt . =)

javetinte
1

Sitter hos min kille just nu, får väl kanske se om vi hittar nån bra film (:

Vad gör du då?

wille_wille
1

Jag har varit inne hos mormor och morfar och ätit pizza med mina systrar och två kusiner, och nu spelar jag tv spel :) Eller ja, rättare sagt väntar på att ps3:an ska uppdatera sig klart så jag kan börja spela. Då är det ju väldigt kul att bo på landet utan fiber med internet på 1mbt/s (tror jag det är, brukar ligga runt 1 på bredbandskollen, dock inte säker på enheten).

[Jens]
1

wille_wille, det är verkligen inte skoj för jag är så irriterad på att jag bara har 5 ner på landet men jag längtar till nästa vinter och då är det tänkt att vi ska få fiber. Få och få… har redan betalat 7 tusen kronor och jag ska betala 16900 för allt.

wille_wille
1

Nej det är väldigt drygt… De håller på och gräver fiber för fullt men vi fick nyss beskedet att de hade förlängt grävtiden till april.. :/ Vi behövde bara betala 15000 för vårat :)

[Jens]
1

Den som väntar på något gott heter det ju. .. Det kommer bli en dröm för mig att få fiber för behovet har alltid funnits där med tanke på den 'aktivitet' jag håller på med och då är det viktigt med bra lina för kraven ökar.

wille_wille
1

Den som väntar på något gott har oftast väntat länge och har dåligt tålamod 😛

Ja jag har ju inte så stora krav, men det är ju alltid trevligt att kunna kolla på streamad film i lite högre upplösning utan att det stannar och buffrar hela tiden 🙂

HeidiH
2

Igårkväll var jag på mörkermiddag! Såå häftigt! Trerätters middag och musikunderhållning i en totalt kolsvart lokal. Verkligen det häftigaste jag gjort nästan. Rekommenderas! Svartklubben heter stället, ligger i sthlm.

mimåne
2

Mörkermiddag har jag aldrig hört talas om.. Kunde du se vad du åt eller var det bara att gapa och hoppas på något bra? 😛

Emel
2

MÅSTE BARA BERÄTTA! Hämtat min lilla kattunge (14v) idag. Jag och pojkvännen satt med kisen i knät mellan oss och helt plötsligt frågade han om jag vill förlova mig med honom. Sen sa han att han tyckte jättemycket om katten <3 

Vilken helt fantastisk dag :D

[Jens]
1

Okej, men du svarade självklart inte JA ? 😉

Grattis! 🎈

mimåne
1

Grattis Emel! Jag är glad för eran skull! 🎈🎂

billy_klara
1

Garttis Emel! 😃

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Emel
1

Taack! Har ju världens finaste kille så ett ja var givet ❤️

[Jens]
1

😃 Grattis återigen! All lycka!!

Lillyrod
1

Stort grattis!🎈

Emel
2

Tack gulliga ni är!

Här är en dålig bild på kissen, som pojkvännen döpte till Skrållan efter sin familjs gamla katt :P

HeidiH
2

Grattis! Så roligt Emel! Minmåne, rummet var komplett kolsvart så det var lite svårt att äta och ofta fick man en tom gaffel i munnen ;)

YellowKiwi
1

Grattis Emel!! Gjorde mitt första besök på Akvarielagret idag. Jag säger bara en sak, dit ska jag igen! Riktigt bra butik med superduktig och hjälpsam personal 😃

HeidiH
1

Ja det är verkligen toppen på alla sätt och vis!

wille_wille
1

Grattis Emel!

javetinte
1

Grattis Emel! 🥳🎈❤️

mimåne
1

Men var det inte jobbigt att inte se vad du stoppade i munnen? Tänk t.ex om en fluga hade kommit och landat på maten.. 🤮 Eller om personalen serverade något ofräscht? Eller, tänk om personen framför dig spottade i din mat? 🤢

Sarah E
1

De som jobbar som servitörer där är blinda tror jag. Eller har jag tagit miste? Såg nåt på tv om den restaurangen en gång. Tror faktiskt det var ett reportage i Bolibompa! Gästerna ska få testa hur det är att vara helt blind.

HeidiH
1

Precis, personalen var blind. Man får lita på folk, du kan aldrig veta på vanlig restaurang heller ifall nån gjort nåt ofräscht med maten? Gäller att släppa kontrollen lite! :) Jag ville knappt gå ut igen. Var sjukt skönt att sitta på restaurang o slippa bry sig om hur man såg ut. Bordsskicket var inte det bästa och vi valda alla att slicka förrättstallriken ;)

[Jens]
1

I var och varannan tråd så får du problem med å ä ö? Vad använder du för dator? webbläsare?

billy_klara
1

#71 Hahah, man får passa på när ändå ingen ser. 🤪

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

HeidiH
1

Jens, skriver nästan alltid från min mobil, en gammal samsung s2 som håller på o ge upp hoppet om livet. Men som du säger så är det berkligen var och varannan. Inte alla. Så himla skumt. Lyckas heller inte lägga ut bilder. Varken här eller på tex zoopet.

[Jens]
1

Okej, undrar vad det kan vara som stör för det ska nog inte ha någon betydelse vad man har för telefon bara det är en smarttelefon tycker jag.

Sarah E
1

Jag kan plötsligt inte heller lägga ut bilder här vi iPhone längre. Kommer nåt meddelande om att "ett fel uppstod så sidan fick laddas om" typ. Har funkar förut så vet utbe vad som är annorlunda nu…

HeidiH
1

Ja det är mkt lustigt! :) Ska det går att lägga ut bild direkt från galleriet/kameran på telen?

[Jens]
1

Det betyder att ni använder er utav den mobila versionen för den använder aldrig jag på t ex paddan eller på min telefon och då funkar det bra. Jag har aldrig gillat den mobila versionen.

HeidiH
1

Förr fick jag alltid välja version. Så är det inte nu längre… Men jag går via google in här iaf.

[Jens]
1

Längst ner i mobilversionen så kan du välja. Ibland kommer jag in av misstag på mobila versionen och scrollar längst ner för att få den rätta versionen jag vill ha.

Sarah E
1

Fast jag har alltid använt den mobila versionen för jag tycker den är smidig och även kunnat lägga ut bilder direkt från iphone. Har även kunnat välja att använda en befintlig bild eller ta en bild. Vad är annorlunda nu liksom? 😳

Sarah E
1

Och emoji funkade inte heller tydligen :)

Mundis
1

Funkar inte emoji? Men jag kan ju se smileyn du precis skickade :P

[Jens]
1

Jag har använt den mobila versionen så pass lite så jag kan inte yttra mig om den funkar eller inte men jag använde den en kort stund och insåg att fullversionen passade mig betydligt bättre. 

Jag använder visserligen inte iFokus så mycket via min telefon utan det är mest på paddan och på datorn.

wille_wille
1

#81, 82, 83 Man kan se emojisarna om man kollar på en mobil. Sitter man vid datorn blir det typ en svart fyrkant :/

Mundis
1

#85 Men så är det med emojis oavsett vilken app/hemsida man använder.

HeidiH
1
HeidiH
1

Det är ngt skumt med bilder o mig alltså.. :) Vill sig icke. Nåja har ändå inte så mkt o visa! :)

Sarah E
1

Haha! Ok för jag kan inte se emojin jag skickade. På min tfn blir den en fyrkant bara. 😜

Draken
1

Här händer det grejer ….det gillar jag 👍

Grattis till förlovning Emel, och otroligt söt kissemisse.

HeidiH : Låter lite läskigt med att äta i totalt kolmörker, vet inte om jag skulle vågat ;) men säkerliogen en upplevelse för någon som inte är lika feg som jag är ;)

Angående iFokus i mobilen, jag kan inte ens logga in på iFokus i min mobil. Vet inte vad jag gör för fel, men det är stört omöjligt :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MonsterTrollet
3

Tjena!
Här är en till hundnörd, jag har en egen fäfer och halva pappas, jag som härjar mest med dom.
Sen har vi 3 kar på firman, fotoateljé, som jag bråkar med.

Men just nu sitter jag och dricker glögg och gruvar mig för att krypa på golvet och bråka med monsterfisens klor som ska klippas, hon är så kittlig. 😕
Imorgon blir det lite inredningspyssel med karen här på firman.

Jag måste skriva inloggningsuppgifterna varje gång på datorn hemma, kan inte köra "kom ihåg mig", det händer inget när jag klickar på logga in då.
I-landsproblem som tur är. 😃
Ha en bra dag alla!

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

javetinte
1

bara hos mej de är såhär halt? jag höll på å slå ihjäl mej när jag va ute med min hund ^^

javetinte
1
HeidiH
1

Men OJ vad halt! Ren glansis! Broddar är toppen!

Emel
1

Här i Malmö är det 4-5 grader och jag kan knappt gå ut med vovven pga risk för att bli hittad om 2000 år i en iskub… Fö är jag glad att katten är vaccinerad, chippad och försäkrad! Har även bokat kastrering av kaninen och rabiesvaccination åt hunden och aå hoppas jag vaccinet tar denna gången så hon kan få sitt satans pass… Malawiciklidernas kar är på G att bli snyggt och Discusarna har fått barn. De två kardinaltetrorna har fått 6 nya småsyskon (himla små var de, mina två är ovanligt stora :P) sist men inte minst har pansarmalen jag hittade när kag rensade växter fått 7 polare, 4 albino fläckiga och 3 vanliga fläckiga. Frid och fröjd (utom malawikaret som är stort och jobbigt) Må väl :)

[Jens]
1

Ojojoj, det där är ju livsfarligt! hUaaa !

Draken
2

Usch vad halt det ser ut att vara 😮 Inte kul.

Lillfisen är cool som vanligt hon ;) Tiils jag kommer, då blir hon bara en fjant som skriker och dansar runt 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

javetinte
1

Någon som vet hur hundar bara kan springa som vanligt även fast de är jättehalt? Har dom fäste under trampdynorna?^^

Btw, jag e så avis på dom som har typ 300 liter akvarium, de ska jag värkligen skaffa när jag flyttar hemmifrån, vilket är ett tag kvar…😕

Emel
2

#98 vanligt mja, jättehalt är lite svårt att applicera på en vovve (imo). Men min hund springer som ingentinged stukat framben och en spricka i benet i tassen. Den gången var hon mitt ett harspår med hare 15 m framför. Vad jag sett är det mycket individuellt. Vissa haltar för "ingenting" medan andra knappt gör det för brutna ben och rostig spik i tassen. Har inatt gjort fint till killens lilla sköldpadda, fixat malawikaret så man inte mår dåligt av att se elendet och byggt kaninhinder. Paddan Vettefan varför han ville ha och tydligen är det jag som ska sköta den :P tur att jag typ älskar den redan.. På tal om 300l ska jag imorgon till pappa och mamma och rengöra mina stora kar, ett på 300l och ett på ca 600l. Det stora ser ut som fan (för människor iaf), totalstädning där mao …

[Jens]
1

Jag tror att det handlar om vanesak för en hund. Det är som att åka skridskor för oss människor. När de börjar tidigt att lära sig så vet dom hur de ska hantera det snabbare än att en vuxen hund går ut för första gången på isen. Det tar sin lilla tid innan de vet hur de ska hantera isen men är det extremt hal is så är det ju farligt för både människan och hunden och har man en hund som är t ex skadefri så kanske skulle jag ha släppt ut honom på isen men annars inte.

Paddan var väldigt fin. Jag har inte ägt någon själv men vet en släkting som har sin och är kompisar och brukar ta med sig paddan ut till sommarstugan på somrarna så att paddan får vara ute så mycket som möjligt.

Emel
1

Tack :) Har läst på om paddorna igår kväll och verkar ändå fina och trevliga husdjur. Hans akvarium blev sjukt snyggt :) Ska kika om man kan ha fisk hos den (som heter Donatello).

[Jens]
1

Nej, man kan inte ha fisk för vattnet blir av helt andra värden hos en sköldpadda så det är ingen bra kombination vad jag har läst tidigare.

Emel
1

Hade för mig att det var svårt att ha, och trista/ovanliga fiskar. Har inte undersökt saken än dock. Gav honom mat nyss och satan vilket matvrak, om man skulle ha fiskar där i lär de bli till käk :P

javetinte
1

Men oj vilken fin sköldpadda! Hur stor är den? Den ser inte jättestor ut på bilden (:

mimåne
3

Vad gör ni idag? :)

Jag har fått in många beställningar på musselblommor som ska postas på måndag. För att undvika "växtmos" så brukar jag göra små askar i kartong som jag lägger påsen med växter i och sen i ett vadderat kuvert.

Idag var det dags att göra några askar och eftersom det är juletider tänkte jag pyssla till dem lite extra. Tror ni det kommer gillas? :)

javetinte
1

#105 vad är de för blommor? Aldrig hört om dom tidigare ^^

mimåne
1

Så här ser dem ut javetinte :) Det är en flytväxt.

sauk1
4

#105 Det var värst! Nu får jag lite prestationsångest inför framtida växtförsäljningar… Får ta mig en funderare på om jag ska fortsätta. Eller så bräcker jag dig i påsk och kör alla växter i ägg 🤪

Draken
2

Snyggt Mimåne. Jag skulle i varje fall bli glad om jag fick växter i ett sånt paket, så det tror jag säkert dina köpare blir också 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

HeidiH
1

Mysigt att få julklapp! :) Jag överväger att säga upp mig från mig själv. Ska på kalas, tänker jag är ute i god tid om jag åker ca 1,5 timme innan det börjar. Söker på sl.se, och får se det tar 1 tim 45 min. Så less! Blir alltid sen! Att man inte kan kolla upp i bättre tid.. :(

mimåne
1

Haha skicka växter i ägg, det var något!

mimåne
1

Nu kan man inte längre tacka nej när en försäljare kommer förbi. För då snackar de skit om dej i grannskapet efteråt.

javetinte
1

#112 vad är de för skit dom snackar då? 😡

Lillyrod
1

Det borde ju iallafall inte gynna försäljaren…

mimåne
1

De vänder allt möjligt emot en :P

javetinte
1

Hoppas inte grannarna lyssnar på de då!

Lillyrod
1

Grannarna borde be försäljaren flyga och fara om han snackar skit om någon i grannskapet. Nästa kan ju bli dem själva.

mimåne
1

Grannen i fråga är en vän och hade redan köpt en del tjänster av försäljaren när han började prata skit om mig för att jag tvingades tackade nej 100gånger innan han lämnade mig ifred.

Personligen så bryr jag mig inte om rykten eller tar åt mig, men det här ska vara en professionell person från ett känt företag. Problemet är att han inte kan ta ett nej och försöker manipulera och ta till fula knep för att jag ska känna mig tvungen att köpa tjänsterna och när jag inte gör det får han inte sin provision. Då är det mitt fel och jag som ska se dum ut bland grannarna.

javetinte
1

Jag är ju bara 15, så jag har rätt lätt för mej ändå än när de kommer nån till dörren. Men fattar också att de kan vara riktigt jobbigt att nån knackar på och frågar för man vill ju tala med artig ton också, och de kan jag ha svårt för när jag anser att folk är provoserande..

mimåne
1

Ja självklart vill man vara tillmötesgående även om man inte vill köpa något.

Den här säljaren var riktigt manipulativ och den värsta jag träffat på någonsin. Han påstod att det hade skett förändringar i mitt bredband som jag behövde veta om. Att han var där för att förklara förändringarna. Jag sade att jag inte hade det bredbands bolag han pratade om och att det inte hade skett några förändringar hos mig. Då var jag plötsligt osmart, jag gjorde något dumt mot min sambo eftersom att jag inte lät försäljaren få "delge informationen" till oss. Han ville hjälpa till och jag var dum som inte ville ha hjälp. Och när inte de knepen fungerade så går han ut med mitt namn till grannarna och säger hur otrevlig jag var? :P

Har ni råkat ut för sån här skit någon gång? Det är ju ändå dom som kommer hem oinbjudet till en och man ska ju ha rätt att tacka nej och att de hanterar det professionellt.

[Jens]
1

#118 och #120 Jag har aldrig hört talas om det förut. Herregud vilken idiot det verkar vara och du måste ju naturligtvis anmäla detta till det företag han jobbar för. Sånt här får verkligen inte få förekomma.

Lillyrod
1

Det var länge sen någon ringde på dörren men ringer gör de. Trots nixade telefoner. Två av de som ringt har varit väldigt oförskämda när jag talat om att telefonen är nixad och att jag inte vill ha deras samtal. En både skrek och svor åt mej. Då upprepade jag lugnt deras namn och företaget de företräder och säger att jag tänker anmäla. Har inte hört något från det numret sen dess ; )

mimåne
1

Jag tycker det är hemskt oprofessionellt av säljaren att hantera ett nej på det här viset. Att de har den manipulativa säljtaktik de har kan ju vara utlärt från företaget, men är det något de är ovetandes om att denna person gör så är det absolut något de bör få reda på. Jag ska gå in på företagets hemsida och se om jag kan anmäla det här till dem där. 

Jag har också nixat min telefon men det stoppar ändå inte en del från att tränga sig på. I perioder rings det som tusan.

[Jens]
1

När man nixar så ska man tänka på att har man handlat av dem tidigare så har de rätten att ringa.

mimåne
1

Har aldrig handlat av en telefonförsäljare :)

Lillyrod
1

Enda gången de har rätt att ringa är om man är kund. Inte om man har varit kund. T ex prenumererar på en tidning inom förlaget. Den som skällde värst ringde från Hemköp. Den affären finns inte här så har aldrig haft någon kontakt med dem.

mimåne
1

Verkligen konstigt att man själv ska få skäll och vara skurken när försäljare ringer eller kommer oinbjuden.

[Jens]
1

Var lite otydlig där mimåne. Det gäller även i butik.

Emel
1

Har fått många kommentarer ang min nya katt. Många verkar fårvånade över att jag chippat, vaccinerat, avmaskat och försäkrat henne…. Berättade för en om katten och fick beröm för detta. En annan sa "kastrera? onödiga pengar ju.  det är väl gulligt med kattungar till sommaren du som gillar katter… "

Trist att det inte är en självklarhet att åka till veterinären för basic stuff med en katt som aldrig varit hos vet.. 

Köpte fö en sån klätterställning som hon älskar, lär bli att önska sig en större i julklapp av morsan. Finns fan inge bättre än att se djur njuta och ha roligt <3

Må väl alla

mimåne
1

Du är en fin djurägare Emel och din kattunge har tur som har dig :)

Emel
1

Tack <3 Det är säkerligen du med!

mimåne
2

Tack Emel, jag försöker göra allt jag kan för dem, jag har ju också katter :) Här är en bild på dem tillsammans. Jag har en kattfröken och en birmapojke. De är bästa vänner, verkligen :)

Emel
3

Så fina! Älskar sköldpaddsfärgen! Min kisse är min första katt och hon är sjukt spännande. Jämför jag med hunden så är arterna häftiga på sina egna sätt, fascinerande med djur! Bästa bilden jag har på Penny, att sitta och posea på kommando är inte hennes grej :P

mimåne
0

Men ooj så söt hon var! Hon har vita strumpor precis som min birma :)

[Jens]
0

Var in till Göteborg idag och såg ljusspelen. Härliga Göteborg! ;)

mimåne
0

Godmorgon kära vänner! 😴

Idag stökar naturen till med jul ute hos mig. Det blir vitt och vackert :) Har ni fått någon snö? 

Jag vill också önska er alla en trevlig fortsatt dag, själv ska jag "julklappspyssla" hade jag tänkt :)

Emel
1

Snö? Icke här i Malmö! Inte ens minusgrader, bara ruggigt och lerigt. Kunde haft -1 iallafall så vovven inte blir skitlortig på promenaderna… Man blir ju inte direkt motiverad till promenaderna vilket suger.

Draken
0

Det har varit barfrost i ett par veckor nu, men imorse var det alldeles vitt när jag var ute med hunden.

Jag vet inte vad jag tycker om detta, är ingen stor fan av snön, men å andra siodan så blir det ju ljusare och inte fullt lika kallt ute när snön ligger. Och så vill jag ju helst ha en vit jul. Är lite kluven nu jag 🤔

Fast ungarna är lyckliga i varje fall ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Emel
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick en uppvisning av 2 av mina vändmalar nyss, simmade upp och ned i inte allt för hög hastighet, vände sig rätt och käkade snabbt från botten, vände upp och ned igen och simma in i skeppet :D. De var 5 från början och kan fortfarande vara 5 men jag ser dem aldrig! Kan gå flera månader utan en skymt, ser man dem far de som en pil i vattnet och försvinner snabbare än de dök upp… 

De simmar ju upp och ned men eftersom de för de första är skygga och för det andra snabba som satan ser jag sällan som fan en tydlig vänd firre :(

De bor i ett väldigt växtigt akvarium med skrymslen och hål i olika saker (stort skepp).  Mysko fiskar :P Har en enda bild på en…

mimåne
0

Men det är väl klart att vi vill ha en vit jul i sverige! :) 

Vilken trevlig vy du har Emel över ditt akvarium. Jag gillar att se på synodontis, jag tycker de är så söta och tilltalande. Nigriventris blir ju inte lika stor som många andra i släktet och det gillar jag. Däremot är det som du säger tråkigt att de är så pass skygga och det är lite krångligt när de blir vuxna. Det sägs ju att de behöver vara flera när de är små men att de ska hållas separata som vuxna p.g.a att de blir aggressiva som äldre. Det är lite krångligt tycker jag 🤔 Jag hade velat hitta den perfekta synodontisen. En fredlig individ som inte blir särskilt stor och gärna visar sig framme.

Lilolizeit
0

Här i stockholm har de kommit lite snö också. dock är det plussgrader, så mest brunt å grått ändå. 

Jag gillar inte vinter månaderna alls, men snön ljusar upp en del iaf. Som nattarbetare är det inte så kul att alltid sova förbi de ljusa timmarna. 

Nu är iaf flygstolen bokad, så åker om mindre än en månad till varmare breddgrader 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah E
0
Sarah E
0

Ovanstående är från mitt jobb igår och idag ett dygn senare är snön borta. Underbart är tydligen kort. Men det var fint så länge det varade :)

mimåne
0

Åh vad fint Sarah E! Det är såå fint med snö på träden.. Fast frost kan också duga bra för i år.. Bara det blir lite vitt.

Draken
0

Har två synodontiosar (Eupterus) och de är alltid framme :) Det är äldre individer (3 och 7 år tror jag de är) men man märker att de är ensamvargar, det är ganska mycket bråk imellan dem, men aldrig något allvarligt :)

Det enda jag gillar med snön, är att det blir löjusare ute och på något sätt varmare. Men ungarna och hundarna tycker det är alldeles underbart att det äntligen har kommit snö, och det känns faktiskt lite roligare att vi troligtvis får en vit jul i år :)

Halvtaskig mobilbild, men så här såg det ut på min baksida i går morse ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Vi har också fått snö idag och ännu kommer det mera. Nu har vi vita träd. Jag känner mig så glad för barnens skull, och för hunden.. Hon gillar också snö :)

Lillyrod
0

Plus 9 grader och sol i Kalmar idag ; ) Låt det fortsätta säger jag bara. Avskyr snö och vinter. Min labbetjej jag hade för länge sedan älskade snön hon med.

mimåne
0

Oj är det så illa att du riktigt avskyr snö och vinter? Hur kommer det sig att du tycker såå illa om det?

Lillyrod
0

Jag fryser. Hela tiden. Från slutet på okt till framåt slutet på mars. När jag var yngre höll jag på med hästar. Alltid kallt halt och besvärligt på vintern. Jag kör i yrket och det är kallt och jobbigt på vintern. Jag är utpräglad sommmarmänniska.

mimåne
0

Jo jag fryser också jämt under den här årstiden. Frossan tränger in och fastnar så lätt och sen verkar den omöjlig att bli av med. Är det minusgrader stannar man inne, ungefär :P Jag är en sådan som har framme långkalsongerna hela sommaren… Däremot så tycker jag om mörkret väldigt mycket. Jag vill att det ska bli mörkt till kvällen och natten och tycker inte alls om konstant dagsljus. Bara tanken på sommarsolen som lyser in och avslöjar alla dampartiklar som flyger överallt.. Huua! 

Nä hösten är min favoritårstid, då det är som mörkast och regnar mot fönstret :)

mimåne
2

Jag måste få berätta för er. Igår klockan halv 9 på morgonen hände det något fruktansvärt i min hemkommun i finland. I en lugn trygg by på landsbygden.

Det har skett ett bombdåd. En bomb har avsiktligt placerats på en kvinnas bil. När kvinnan skulle iväg med bilen så exploderade bomben. En gärningsman är gripen och kvinnan allvarligt skadad men inte livshotad av skadorna.

Det är helt ofattbart att det här har hänt min hemkommun. Där alla känner alla och är så jordnära. Det var den sista platsen på jorden som något sånt här kunde ske på.

Sverige är generellt sätt urdåliga på att se efter sitt grannland Finland. Den här händelsen har inte var jag ser, uppmärksammats någonstans i sveriges nyheter och tidningar trots allvaret i det.

[Jens]
0

Oj, herregud! Har inte hört något om detta. Var är det nånstans? Min vän från Finland kommer från Kronoby. Fruktansvärt att det händer.. Varför?

Draken
0

Jisses . Har heller inte hört något om detta, och även jag undrar var i Finland ?

Våra bästa kompisar (och yngsta dotterns gudföräldrar) kommer också från en liten by i Finland ( Nya Karleby) . De har åkt hem nu över julen :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Bombdådet hände i korsnäs och kan läsas här: 

http://hbl.fi/nyheter/2014-12-19/697746/gripne-mannen-ar-tidigare-partner

mimåne
0

Jag länkar till en artikel skriven i ortens dagsblad. Det finns fler artiklar att läsa på hemsidan om så vill också.

Den by som är drabbad är Korsnäs. Lilla rara korsnäs. Det ligger en liten bit utanför Vasa. Det är helt fruktansvärt och ofattbart att det har hänt i just korsnäs. Det är märkligt att läsa alla artiklar i finska tidningar och se intervjuer från min hemby där alla känner alla. Att se mina bekanta och vänner berätta om det är jätte konstigt.

mimåne
0

[ellenhellstrom]
3

Hej random babbeltråden! Jag bor i Kina med min pojkvän och har väldigt mycket djurabstinens ibland så de är kul att se alla era bilder!

Första dagarna vi var här köpte vi rödörade vattensköldpaddor. Nu har vi även fiskar och en kanin som heter Taobao 😉

Draken
0

Vad roligt med en medlem som bor i Kina :D Hur hamnade du där, var det kärleken eller jobbar du i Kina :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Åh jag vill också flytta till asien! Har du någon bild på sköldpaddorna? Lät intressant det där med "Rödörade".

[ellenhellstrom]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#158 Ja för denna gången är de för kärleken kan man säga. Jag gick en svensk kurs i Kunming med ett gäng andra svenskar, och en av dom är nu min pojkvän :) Och nu vill han lära sig kinesiska flytande så jag hängde på och vi har snart bott här i ett år.

Men jag ska säga att det är inte frid och fröjd att bo i asien #159 det kan vara väldigt påfrestande och man orkar bara ett år åt gången, sen måste man hem till Sverige och ta en "paus", så känner vi i alla fall. Men det är en väldigt bra erfarenhet :)

Draken
0

Ja se där :) Sann kärlek har inga gränser :D 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Att det är påfrestande också det kan jag tänka mig. Jag har ju också flyttat från mitt eget hemland men skillnaden mellan sverige och asien är väldigt stor. Du har säkert fått mycket lärdom under tiden också. Jag har varit till asien och jag tycker det är så trevligt där. Så god mat! 🤤

Emel
2

#160 har varit i Kina och kan tänka mig att det! Och vilken snygg sköldpadda :) Jag har varit och åkt skido så min syster har tagit hand om mina djur (utom hunden). Kom hem och alla levde som tur är :P min syster är lite kass på djur hehe… Min nya molly har fört sina ungar och sett två överlevare! Snart ska jag köpa nytt kar till Discusarna då deras stora fik en spricka och jävlar om det gått sönder… Döda fiskar och drygt 700 l vatten på golvet. Dom är iaf tillbaka i 300l och det röda paret har lagt ägg :) Gott nytt år på er!

ccazzandra
0

Jag vill ha yngel!! Tycker ni att detta akvarium ser ut som en miljö att skaffa yngel i? Om inte vad kan jag mer göra? I akvariet finns: Svärdbärare Malar Indiska glasmalar Platy Zebrafiskar Scalarer Guldguramis Räkor

Emel
0

Ja tycker jag nog! En bakgrund tror jag hade hjälpt (vet ej, bara rn känsla). Scalaren är farlig för yngel bara. Och lite mer sessiliflora(den buskiga växten till höger) är jättebra gömställe :)

ccazzandra
0

Ja har läst om scalarer och yngel innan och det verkar ju sådär, okej tack för svaret! :)

Emel
0

Hittade en bildmapp på datorn jag inte visste fanns och hittade en bild på min killes akvarium han hade innan vi blev tillsammans.Minns att jag hjälpte honom och han fick ett gäng neontetror och 4 segelfensmolly av mig. När jag kom tillbaka drygt 2 månader senare hade han köpt 1 liten discus, 2 scalarer, 1 elefantfisk, 2 fjärilsciklider, 10 kardinaltetror (som han trodde var samma som neon), två vändmalar, en slöjstjert och nån mer random fisk…. Hjälpte honom på rätt spår igen men nu i efterhand är det ganska kul. Tragiskt men kul, i djuraffären hade de sagt, sa han, att det gick bra.

Minns att han var så söt när han ville visa mig och jag sabbade hans stolthet över sina nya firrar, han skulle köpa fler fiskar som såg konstiga ut sa han :P  Synd att bilden inte visar alla fiskar, man ser iaf stimmen av neon och kardinal, scalarerna, discusen och slöjstjerten…

Har kvar vändmalarna och discusen(som är 10ggr större och supervacker) än :P

mimåne
0

Två verkligen saliga blandningar! ;) 

ccazzandra, platy och svärdbärare ynglar av sig ganska lätt och inredningen för dem spelar ingen särskild större roll. Platy åtminstone lär få yngel. De lär nog inte överleva dock med alla hungriga invånare. Däremot så har du en blandning av olika fiskarter som kan sätta käppar i hjulen för varandra. Alla trivs inte i varandras sällskap och kan stressa varandra och därför tror jag inte någon av de andra arterna kommer ge någon avkomma. Men platy är inte så dumt det :)

ccazzandra
0

Tack för svaren nu har jag en till fråga min Indiska glasmal har fått något konstigt inuti sig kommer den dö? :(

ccazzandra
0
[Jens]
1

Hörrni, 🙂Ni som skriver i babbeltråden. Allt som är akvariefiskrelaterat ska läggas in som en vanlig tråd i forumet för det är inte alla som läser i babbeltråden.

ccazzandra
2

Gott nytt år!

[Jens]
0

Detsamma ccazzandra ! =) Fin vovve !!

marta01
0

#72 det samma och väldigt fin hund

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Emel
2

Gott nytt år på er med =)

Här firas minsann inget! Skulle det inte smälla så förbannat hade denna afton glidit förbi obemärkt. Tiden går så snabbt, nyss var det sommar…

Pojkvännen, vovven och katten sover. Skulle inte bli förvånad om fiskarna skulle ligga på bottnen dom med.  Skönt med lugn och ro :P

Draken
0

Det samma till er. Jättefin vovve :)

#175 Firads inte så mycket här heller, satt med barnen och spelade brädspel i lugn och ro. Har dessutom två skotträdda hundar, så vi höll oss inne.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

GuUuLd
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Gott nytt år eller God forsättning! :) Här var det hyffsat lugnt under gårdagen/kvällen men vid 12-slaget fick vovvarna vara nere i akvariekällaren för säkerthet skull där raketerna varken hörs eller syns. Själv stod jag med kameran ute på gatan :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Draken
0

God fortsättning till dig med Guuld. Jättefina kort :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite humor är aldrig fel ;)

Sarah E
1

Haha!

billy_klara
1

Haha! En för alla, alla för en! 😉

mimåne
0

Jag tycker det är så himla skönt nu att all ledighet är över och att vardagen kan börja igen! Att falla tillbaka i rutiner och få någonting gjort. Eller vad tycker ni? Jag bara njuuuter för fulla muggar!

Sarah E
0

Nja…. lite dubbelt tycker jag :)

mimåne
0

Visst har det sin tjusning också med ledigheten men nu tycker jag vi har varit lediga så länge att det känns som om vi aldrig varit annat! :)

wille_wille
0

Jag börjar skolan igen imorgon. Inte taggad. Alls.

Lilolizeit
1

Nej tack, jag vill inte tillbaka till vardagen, nu drar jag på semester! ☀️

Draken
0

Imorron börjar ungarna på skolan igen, och det ser JAG fram emot, fast ungarna håller inte med mig 😛 Jag har ju heller inte haft någon ledighet att skryta med, har jobbat julhelgen och delar av nyårshelgen samt mellandagarna ;)

Ha en härlig semester Lilo :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

Tack Rovfisk. :)

GuUuLd
0

Själv är jag arbetslös så jag är "ledig" förjämnan ändå :) Börjar dock kännas väldigt tråkigt efter att ha varit hemma sedan den 1/9, så nog kan man även blir trött på "ledighet" :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Draken
0

#189 kan tänka mig att det blir tråkigt att gå ledig för jämnan, fast just nu skulle jag kunna tänka mig att vara arbetsklös en period ;) Men å andra sidan, så jobbar jag som undersköterska på kommunen, så det lär väl inte hända ;)

Nu är jag i varje fall ledig tom. Måndag förmiddag, börjar jobba 15.30, så det skall bli riktigt skönt. Skall greja lite akvarium i helgen, och köra lite spår och upplet med hundarna 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Tänk om man ändå kunde få vara ledig i ett halvår och bara vara för det skulle jag fixa och sedan återgå till jobbet igen för annars skulle jag nog tröttna. Den långa ledigheten tar jag när jag blir pensionär ;)

Sarah E
0

Själv har jag gått upp på heltid för att viska kunna spara maximalt under 2015. Vi ska köpa hus! Jättespännande! Sen när det är klart ska jag gå ner i tid igen, hehe.

Sarah E
0

Är lite nervig inför flytten av akvarierna bara….

[Jens]
0

Nu jäklar så har jag storstädat i det stora karet. Byt media i pumpen också men bara två delar av fyra. Känns bra att fått det gjort och sedan som alltid på lördagar gjort rent pumparna och gjort delvattensbyte i de andra tre karen.

mimåne
0

Jaså lördag är din akvariedag jens :) Min är på söndagar!

[Jens]
0

Ja, jag brukar göra det på lördag förmiddag och kan som idag sträcka sig in lite på eftermiddagen beroende på hur mycket man ska göra. Gjorde dock rent alla glasskivorna som ligger som lock också.

mimåne
1

Men oj vad du varit duktig. Glasskivan på mitt 300L slarvar jag med.. 😇

[Jens]
0

Mja, det var ändå att ta i men en gång varannan månad så gör jag rent glaset.

[Jens]
0

Fasiken, strömmen går bort av och till här hemma nu och vår hund blir lite orolig. Det kommer bli en tuff kväll och natt för vad jag kunde se så kommer detta stormiga blåst vara fram till ca kl 3:00. Än så länge klarar sig fiskarna men jag hoppas verkligen inte det blir ett långt avbrott.

mimåne
0

Ojdå. Jo, jag såg på nyheterna att det skulle bli storm där nere. Här snöar det mest men inte blåser det mycket. Tur det, jag gillar inte alls strömavbrott.

Emel
0

Har inte vågat mig ut sedan 18-tiden men kan höra att det blåser på rätt kraftigt än. Måste snart ut med vovven igen, usch, hoppas det iaf inte regnar!

Vet inte var det blåser mest men här i Malmö vet jag tåg blivit inställda. Har för mig västkusten runt Göteborg skulle bli värst, sen hur det blev med de har jag ingen koll på.

Draken
0

Snön ligger djup. Man går inte ut om man inte måste idag ;) Det har snöat sedan igår kväll, och det snöar fortfarande, undrar hur länge det skall hålla i sig.

Hoppas de har hunnit ploga innan jag skall till jobbet imorron eftermiddag, vi som är mycket ute på vägarna, kors och tvärs över kommunen 😮

Värst är när vi måste ut till ytterområdena 😕

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Här har det också snöat konstant i flera dagar, men nu har det lugnat sig.

Draken
0

Det snöar inte längre, men det ligger en halvmeter snö och det är kallt. Tempen ligger på 18,4 grader 🥶

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Jag måste fråga en sak som jag har funderat på några dagar men det har inte blivit av att fråga och att säga.

När man gör en sån där 'bildspel' där man lägger upp flera bilder samtidigt här på iFokus. När man väl har gjort det och man vill se bilderna i normal storlek så blir dom aldrig det utan blir i den storlek som det visas i bildspelet. Är det inte så?

Själv tycker jag det är jättetråkigt att det blir så för man missar så mycket. Såg en bild på ett akvarium som såg så fint ut och när jag öppnade bilden så var bilden 'liten' och man kunde inte se detaljerna.

Är det någon mer än jag som har tänkt på detta? Om det är så att bilderna inte blir så stora så tycker jag bildspel är urkass !

Lillyrod
1

Jag gillar inte heller bildspelen. Man hinner ju inte titta färdigt innan det byter. Det går att klicka och få stopp på det men inte få dem större vad jag märkt iallafall,

Sarah E
1

Jag har upptäckt att om man lägger upp t ex tre bilder i ett inlägg, varav en man har redigerat innan (i iphone i detta fall) så ser man bara en del av den bilden, en jätteinzoomad  detalj liksom. Blir helkonstigt. Så om jag ska lägga in bilder lägger jag bara en bild/inlägg för att undvika detta.

GuUuLd
1

Har också märkt det där med bildspelen, jättetråkigt att man inte kan se hela bilderna då jag kommer fortsätta köra på en bild/inlägg pga det.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Jens]
1

Ja, jag håller med er. Jag kommer inte köra bildspel mera för man vill ju se detaljer i bilderna som fiskar, växter och så vidare och det kan man inte göra på små futtiga bilder som skapas genom bildspelet. 

Uppmanar alla att lägga av med bildspel ! 🙂

marta01
1

Oj jag viset inte det blev så men då ska man iallafall inte köra med fler bild spel…

Draken
1

Jag kör heller inte bildspel när jag lägger in bilder. jag kör en bild pr. inlägg.

Tycker också att det är jättedumt med bildspelet, eftersom man inte ser det man vill se, utan man får antigen se en del av bilden (en fena, ett öga eller liknande) eller också blir bilderna väldigt små som sagt :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Hur kom ni på ert nickname/alias? Jag har ju världens tråkigaste men det är för att som SajtvärdiFokus så vill de helst att man ska ha sitt namn om möjligt men inget krav så då blev det JensW.

Men nu på morgonen så fick jag se en som hade nicket fenrisulven och det fick mig att småle för det är så kul! Hur kom du/ni på ert nickname/alias ?

Nyfiken strut! 🙂

Lillyrod
1

Lilly döpte jag min mc till för hon kom till mej den dagen Lilly har namnsdag. Importerad. Hon är röd 😃.

Draken
1

Mitt nick anspelar på vilken typ av fiskar jag har och har haft i alla år ;) Visserligen skall jag avveckla stora akvariumet, men några av rovisarna blir kvar, de som kan gå i mindre akvarium ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

GuUuLd
1

Mitt nickname var det en kompis som kom på för ett antal år sedan, på andra forum heter jag keen-eyed efter min ena hunds stamtavlenamn :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Sarah E
1

Brist på fantasi i mitt fall :P

[Jens]
0

Hahaha Sarah ;)

Mundis
1

Helt plötsligt kom min kompis (som är världsmästare på att hitta på nya ord) på att hon skulle kalla mig Mundis och nu använder hon knappt mitt riktiga namn. Jag tycker om det så jag använder det ibland :)

emmajensennn
1

Mitt nick/alias valde jag när jag hade en kanin som heter Ängla och sen 97 för att jag är född 1997 haha, men gillar verkligen inte mitt nick/alias längre :(

You can't make a rainbow without a little rain

[Jens]
0

Ängla_97, det går att byta när som helst. Det räcker med att du skriver ett PM till Niklas så hjälper han dig med det. 🙂

wille_wille
1

Wille var upptaget och jag hade hjärnsläpp så då blev det wille_wille istället 🙂

[Jens]
0

Smart wille ;) .. eller det kanske det inte var? 😉

wille_wille
0

Vet inte om det var så jättesmart, jag har samma användarnamn på nästan alla sidor jag är med på utom iFokus, redbee, plantswap och fs-uk. Såhär i efterhand känns det som att det hade varit bättre att ta det jag brukar använda 😛

emmajensennn
0

#220 Åh går det? :o För jag skrev till han typ förra året och frågade omman kunde ändra men fick inget svar… Hur får man tag på honom nu? :)

[Jens]
0

PMa honom genom hans nick som är Niklas

=)

emmajensennn
1

Okej tack! :)

[Jens]
0

Ängla_97. Glömde säga att om du har skrivit till Niklas så räkna inte med att han svarar förrän på måndag för killarna bakom iFokus försöker verkligen ha sin ledighet på helgerna precis som alla som har ett arbete så att säga.

emmajensennn
1

Jadå men det förstår jag :)

[Jens]
0

Lillyrod. Jag har tänkt att kommentera ditt inlägg men det har inte blivit av ännu och kanske har du redan upptäckt det som jag vill säga.

När ett bildspel visas så kan man klicka på någon av bilderna och då stannar bildspelet och det visas upp pilar som pekar till vänster och till höger där du manuellt kan bestämma när du vill se nästa bild.

Lillyrod
1

Tack Jens. Jag upptäckte pilarna häromdan ; )

HeidiH
1

Jag har oxa uppenbar brist pa fantasi!

Sarah E
0

Hehe, tur man inte är ensam ;)

marta01
0

Jag med har brist på fantasi.

[Jens]
0

Skaffade mig iFokus utan reklam för 180 kr i ett år. Så underbart! Bilden visar hur det ser ut på en iPad.

Emel
0

Skönt att slippa reklamen. Jag har gratis annonsblockering installerat, inte haft reklam på år och dar :D

[Jens]
0

På iPad kan du inte göra så Emel.

[Jens]
0

En sak till som jag upptäckte vid datorn är hur fort det går utan reklam.. huuaaa! Blixtsnabbt och ändå körde jag med adblock innan men jag tog bort det nu iom att jag inte behöver använda den längre.

Tråkigt att reklam sölar ner en hemsida så pass mycket som det gör !!

[Jens]
0

Jag stänger tråden för nu börjar det bli lite segt och trögt …

Den nya tråden hittar ni här: Babbeltråden #2

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer